Практична робота. Виконання проекту: “Моя мета”
Мета. Формувати уявлення про повагу і самоповагу; вчити обирати мету, розробляти і виконувати план дій, спрямованих на досягнення мети; виховувати бажання робити вчинки, які варті поваги інших.
Обладнання. Макет пісочного годинника, піщинки, підручник, робочий зошит, ватман, маркери, фломастери.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Аналіз стану здоров’я учнів та повторення вивченого матеріалу.
– Що ви робили протягом тижня, щоб бути здоровими?
– Які із ваших
– Пригадайте, як узгоджуються між собою “хочу”, “можу”, “треба”.
III. Оголошення теми уроку.
Вправа “Пісочний годинник”.
Кожному учневі потрібно роздати по три кружечки, які символізують піщинки. Після оголошення теми уроку учні записують свої очікування від уроку. Після цього кожен учасник зачитує своє очікування та наклеює їх у верхній частині пісочного годинника.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
– Чи замислювались ви над тим, за що саме поважають людину?
Навіть сказавши один раз неправду, людина втрачає частку довіри
Пам’ятаєте казку про хлопчика-пастуха, який заради розваги кликав на допомогу від ніби-то нападаючих вовків. Усі тричі збігались на його поклики, а коли вовки насправді з’явились, то ніхто йому не допоміг і навіть не обізвався.
– Чому люди втратили довіру до нього і до його слів?
– Чи можна поважати людей, які набули слави “брехуна”?
2. Робота з підручником (с. 131).
Читання тексту про повагу та самоповагу.
– Які вчинки заслуговують на повагу?
– Які вчинки заслуговують на самоповагу?
Гра “За що я тебе поважаю”.
3. Робота з текстом.
Мати Тереза творила маленькі справи, але з великою любов’ю. Щодня, не дозволяючи собі й хвилини перепочинку, вона доглядала людей, уражених страхітливими тропічними виразками. Вона гляділа дітей, клопоталася, шукала кошти і продукти й організовувала їх доставку. Вона шукала медикаменти, збирала пожертви, намагалася порятувати від смерті кожного, хто потрапляв до Будинку Помираючих. Втішити й вилікувати кожну сироту, все за умов постійної нестачі людей, готових розділити з нею її тягар, за умови нестачі ліків, харчів і найнеобхідніших речей…
– Треба робити маленькі речі, – казала мати Тереза, – але з великою Любов’ю.
Батькові слова, що проста доброта вища, ніж видатні здібності та великі таланти, вразили Агнес Гонджу ще тоді, в дитинстві. Ще тоді, коли вона мріяла стати письменницею. Слова, що любов урятує світ, змусили Агнес іще тоді задуматися про майбутній життєвий шлях.
– Чи заслуговують добрі діла Матері Терези на повагу?
– Які поради Матері Терези ви візьмете собі? (Із серії книг “Життя видатних дітей”. – К.: Грані-Т, 2007-2010.)
4. Робота з віршем.
Робіть добро,
Не ждіть від цього слави,
Не ждіть багатства, знань чи похвали.
Робіть добро
Непоказно, буденно,
Це принесе найвищу з нагород –
Ні з чим не порівнянне відчуття,
Що ти живеш не марно на цім світі.
Вадим Крищенко
– Про що розповідається у вірші?
– Які добрі справи заслуговують на повагу від інших людей?
5. Вправа “Хороші і погані вчинки” (на розвиток самоповаги).
Учні об’єднуються у дві команди довільно. Кожній команді видається аркуш ватману, фломастери або маркери і папір А4. Завдання однієї команди – написати якомога більше вчинків, які дозволяють людині поважати себе. Відповідно, завдання іншої – написати якомога більше вчинків, через які повага людини до себе втрачається. За бажанням, кожна команда може підкріпити слова малюнками відповідних вчинків.
Пам’ятайте, у кожного є вибір між тими й іншими вчинками, але щоразу, вибираючи ту чи іншу поведінку, ми набуваємо або втрачаємо повагу до себе.
6. Робота з текстом.
Надія Савченко – українська військова льотчиця, старший лейтенант.
Надія сильна, відважна, справедлива. Вона завжди боролася за те, чого хотіла. Ще у дитинстві Надя мала нездійсненне бажання – стати льотчиком бойових літаків і піднятись у небо, але дівчат у льотні училища тоді не приймали.
Вона пройшла багато випробувань на шляху до здійснення своєї мрії. Спершу навчалась на модельєра, потім – на журналіста, але дитяча мрія не покидала її. Зрештою, Надія поступила до університету повітряних сил. Навчання було важким, але вона твердо вірила, старалась і все-таки отримала диплом штурмана і стала однією з перших військових пілотів-жінок України.
Надія Савченко нагороджена орденом України “За мужність” – за героїзм, виявлений у захисті території незалежності України.
Надя завжди говорила: “Моя душа в небесах!”
– Що допомогло Надії досягнути своєї мети?
– Які риси характеру допомогли Надії не зневіритись?
Перегляд відеороликів про досягнення мети Ромчика Сасанчина – переможця проекту “Голос Країни” (2015 р.)(матеріал на диску.)
7. Вправа “Шлях до мети”.
Учні складають аркуші навпіл малюнком всередину, креслять п’ять вертикальних ліній на однаковій відстані один від одного. Над першою лінією пишуть “Сильний(а)”, над другою – “Вмілий(а)”, третьою – “Розумний(а)”, четвертою – “Сміливий(а)”, п’ятою – “Успiшний(а)”; під цими лініями відповідно – “Слабкий(а)”, “Невмілий(а)”, “Нерозумний(а)”, “Боязкий(а)”, “Неуспішний(а)”. Вчитель пропонує уявити учням, що у верхній частині аркуша розташовуються найсильніші, найспритніші, найрозумніші, найсміливіші і найуспішніші люди, які здатні досягнути своєї мети, а у нижній частині аркуша – всі слова-антоніми (протилежні за змістом).
Учні повинні визначити, де знаходиться їхнє власне місце на кожній із ліній, позначити його рисками.
Після цього вчитель пропонує учням позначити зіркою те місце, яке вони хотіли б займати в майбутньому. Акцентується увага на відмінностях, і головне, схожості життєвих прагнень і цілей.
8. Робота в зошиті.
Виконання проекту “Моя мета”.
Уявіть, що ваша мета знаходиться на вершині гори Країни Здоров’я. Прокладіть маршрут для досягнення своєї мети.
На вершині гори напишіть великими, гарними літерами слова “Я зробив це (зробила це)!”, а внизу – “Я зможу!”, “Я вмію!”, “Я все зроблю якнайкраще!”.
Які якості характеру і добрі справи ви візьмете із собою у рюкзак, щоб долати усі перешкоди та труднощі?
Використовуйте різні умовні знаки та малюнки.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
2. Робота з прислів’ями.
Відшукайте першу та другу частину прислів’їв. Поясніть, як ви їх розумієте.
– Чого собі не зичиш,… і другому не бажай.
– Коли тебе шанують добрі люди, …. шануйся і сам.
3. Робота в групах.
Обговоріть завдання у групі.
Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання скласти невеличку розповідь:
1 група “Я поважаю себе, а значить…”
2 група “Я поважаю тебе, а значить…”
3 група “Чому треба поважати один одного?”
Читання оповідання “Тому що я – людина” (матеріал на диску).
VI. Підсумок уроку.
– Чи виправдались ваші очікування від уроку?