СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Повторення й узагальнення вивченого про слово
83. Прочитайте текст легенди. Перекажіть.
Давно це було. їхав козак із далекого походу до рідної домівки. Зупинився він біля джерела, напився кришталевої водички, напоїв коня і ліг відпочити. Крізь сон козак почув іржання коней і чужу мову. То вороги вишукували здобич.
Блиснула на сонці козацька шабелька – і не стало жодного ворога…
Згодом люди на цьому місці викопали криничку й посадили вербу. Так і стоїть вона на краю села, дарує подорожнім цілющу джерельну
– Випишіть речення з однорідними членами. Підкресліть головні члени.
– Визначте сполучники, якими з’єднуються однорідні члени. З якою інтонацією ви їх читаєте?
84. Прочитайте слова. Утворіть сполучення слів із прямим і переносним значенням.
Просить (осінь, мама), гострий (ніж, вітер), ліс (зажурений, густий), падають (у траву, у серце).
– Складіть речення зі сполученнями, у яких слова вжито в переносному значенні. Запишіть. До виділених слів доберіть антоніми.
85. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Ясне осіннє небо Розіслалося (розстелилося, лягло, простяглося)
Люблю я осінь, коли Опадає (облітає, зеленіє, осипається) пожовкле листя. Уночі крізь Голе (безлисте, густе) гілля Видніються (проглядаються, ясніють, виходять) зорі.
А вечори… Осінь Чарує (зачакловує, сміється, заворожує) мене й тими смутками, коли разками Намиста (коралів) одлітають журавлі у вирій. Коли в холодному, ясному, осінньому небі і вдень, і вночі повно їхнього плачу: крру! крру!.. (За Степаном Васильченком).
– Випишіть підкреслені слова, доберіть до них із дужок тільки синоніми. Доберіть антоніми до виділених слів. Запишіть їх парами. Визначте, якими частинами мови вони виражені.
86. Випишіть словосполучення з тексту вправи 83, у яких слова вживаються в переносному значенні. Доберіть антоніми до виділених слів.