Урок 54
Тема. Повторення матеріалу за темою “Слова, що означають назви предметів”. Вимова й правопис слова метро
Мета: узагальнити й закріпити знання про іменник; поглиблювати знання про головні члени речення; збагачувати словниковий запас учнів, дати уявлення про омоніми (без уживання терміна); виховувати логічне мислення, допитливість.
Обладнання: предметний малюнок метро, плакат “Їстівні та отруйні гриби”.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1.
– Прочитайте назви міст та їх мешканців, усно ставлячи до слів питання хто? або що?
– Назвіть кілька відомих вам міст й утворіть від них назви жителів. (Москва – москвичі, Рим – римляни, Одеса – одесити)
2. Хвилинка чистопису
Па оч юм пальто
– Доберіть слова з цими буквосполученнями. (Париж, Павлик; сорочка, кілочок; костюм, рюмсати)
– Складіть з одним із них речення. Побудуйте схему.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні на уроці ми повторимо й закріпимо вивчене про слова – назви предметів, учитимемось узагальнювати.
IV. Повторення й закріплення вивченого
1. Колективна робота (вправа 246)
– На які питання відповідають слова – назви предметів? Наведіть приклади.
– Які слова пишуться з великої букви? Підтвердьте прикладами.
– Складіть речення за схемою: (Поїзд із Севастополя прибув на станцію. Бабуся з Лебедівки приїхала в гості. Славко та Світланка гуляли на подвір’ї.)
2. Самостійна робота (вправа 247)
– Прочитайте і спишіть, позначаючи початок і кінець кожного речення.
– Підкресліть назви предметів.
– Назвіть головні слова в останньому реченні.
3. Розвиток зв’язного мовлення (вправа 250)
– Розгляньте малюнки. Що на них зображено?
– Яке значення має слово сонечко в кожному випадку?
– Подумайте, які ще слова вимовляються і пишуться однаково, а за значенням – різні. (Дитячий носик і носик чайника; дверна ручка, ручка для письма і частина тіла; ніжка столу і ніжка дитяча)
4. Фізкультхвилинка
5. Коментоване письмо (вправа 248)
– У кожному рядку знайдіть зайве слово. Чи можна назви предметів у кожному рядку назвати одним загальним словом? Доберіть таке загальне слово до кожного рядка.
– Прочитайте зразок виконання завдання.
– Як можна уточнити загальну назву? (Це їстівні гриби.)
– Розгляньте плакат і назвіть ті гриби, які вважаються також їстівними. (Боровик, підберезовик, печериця)
– Які гриби не можна збирати, бо вони отруйні? (Мухомор, бліда поганка, сатанинський гриб) Пам’ятайте про це!
– Запишіть із вправи два рядки слів (за вибором), дібравши до кожного загальну назву.
6. Словникова робота
– Прочитайте слова в рамці на с. 115.
– Колективно прочитайте його ще раз. Що воно означає? Метро (скорочено від метрополітен) – міська електрична залізниця, споруджена під землею в тунелях, а на поверхні – на мостах-естакадах або спеціально відведених ділянках вулиці.
– Складіть речення зі словом метро. Зверніть особливу увагу на його правопис і підкресліть букву е. Запам’ятайте правильну вимову і написання слова метро.
7. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 249)
– Прочитайте і спишіть речення.
– Підкресліть головні слова в реченні.
– Придумайте речення, у якому слово місяць мало б інше значення.
V. Підсумок уроку
– На які питання відповідають слова – назви предметів? Наведіть приклади.
– Складіть речення і знайдіть у ньому слова – назви предметів. Побудуйте його схему.
– Знайдіть головні слова в реченні.
На уроці діти писали.
– Як ви підкреслите головне слово, що називає предмет?
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 261.