СЛУЖБОВІ ЧАСТИНИ МОВИ
& 37. ПРАВОПИС ЧАСТОК
517. Прочитайте подані в двох колонках речення. Поміркуйте: від чого залежить написання часток через дефіс або окремо.
А докопаюсь-таки до щастя (А Малишко). | Щастя не шукають, а таки здобувають (Народна творчість). |
Люди, чогось не так-от швидко ростуть, як би їм хотілося (М. Стельмах). | Зимова от чорнішає земля (Є. Маланюк). |
Якщо частки бо, но, то, от, таки стоять безпосередньо після слів, до яких відносяться за замістом, їх пишуть
Якщо ж ці частки стоять не відразу після такого слова, їх пишуть окремо: І ми таки прийдем (А Малишко).
Якщо між частками бо, но, то, от, таки і словами, з якими вони пов’язані за змістом, стоїть інша частка, частки пишуть окремо: сказав же таки.
Формотворчі частки з усіма словами пишуть окремо: прочитав би, сказала б, хай буде, нехай скажуть.
ОРФОГРАМА:
Написання часток окремо і через дефіс
518. Прочитайте. Визначте частки, поясніть їхнє написання.
1. Гетьмани, гетьмани, якби-то ви встали! (Т. Шевченко). 2. Лиш правда е вічна, а то
– Чим, на вашу думку, народ відрізняється від населення?
519. Перепишіть, знімаючи риски. Поясніть написання часток.
1. Який/бо ти, дідусю, став суворий! (Леся Українка). 2. Якби/то я міг повернути неповторную юність мою! (В. Сосюра). 3. Діду, ви старомодні. А розправте-но плечі! Де ж то видано, діду, так/бо діло не піде! (П. Перебийніс). 4. Якби, якби/то юність знала, а старість мудрая могла! (В. Сосюра). 5. Отак/бо, друже мій великий, усе минуле ожива (А Малишко). 6. Музика кличе: ходи/ж/бо сюди! (М. Петренко). 7. Правда/бо чиста, й добро із красою з’єдналися щільно (Б. Грінченко). 8. Гори! Які/ж/бо ви високі! (В. Касіян).
– Позначте в словах орфограму “написання часток окремо і через дефіс”.
– Розкажіть про свого дідуся або бабусю. Уживайте різні за значенням частки.
520. Перепишіть прислів’я, уписуючи на місці крапок дібрані з довідки частки.
1. До торби грамоти додай-… мішок розуму. 2. Не так-… він діє, як словами сіє. 3. Сиди-…, Тетяно, ще зовсім рано! 4. Улита їде – колись-… буде. 5. Посієш “якби”, то виросте “якби-…”.
ДОВІДКА
Бо, но, то.
– Які з уписаних часток синонімічні? Свою думку підтвердіть прикладами.
521. Перепишіть, розкриваючи дужки.
1. Така ти невеличка, моя перепеличко, а голосочок (то) який! (Л. Глібов). 2. Чогось (от) серце тремтить од того співу (Олена Пчілка). 3. Синичка малесенька, наче колібрі, якось (то) існує в своєму калібрі (І. Драч). 4. Солов’їна пора недовга, тим (то) й пісня найкраща в світі. (М. Луків).
– Розкажіть про свою улюблену пташку. У відповіді вживайте частки бо, но, то, от, таки.
Роздивіться репродукції картин художниць Валентини Панко, Жозефіни Уолл і Ольги Миколайчук. Поясніть, чому кожна з них назвала свою картину “Птах щастя”. А як уявляєте птаха щастя ви?
Підсилювальну частку же (ж) пишуть від слів окремо: Чи ж неповторне можна повторити? (П. Костенко).
Якщо же (ж) входить до складу сполучника або частки, то зі словом пишуть разом: теж.
522. Перепишіть, знімаючи риски.
1. Зростай/же, добрий, пречудовий світе! (П. Тичина). 2. Нехай/же сад всесвітній устає! (М. Рильський). 3. Пригадую Мадонну Рафаеля. Мистецтво вічне, вічне/ж/бо життя (Д. Павличко). 4. Хай хто хоче, той плаче. Я/ж весело зціплюю зуби (О. Забужко). 5. Я ж/бо не дуже, а я собі збоку, тільки трішки поп’ю я весняного соку (А. Малишко). 6. Прикрашаймо/ж землю свою, юні друзі, щодня, щогодини! (М. Рильський). 7. А час працює все/ж/таки на нас (Г. Коваль).
– В останньому реченні підкресліть усі члени речення.
– Укажіть речення, ускладнені звертаннями, поясніть у них розділові знаки.
523. Перепишіть, знімаючи риски та вставляючи пропущені літери.
1. Дівч..но, дівч..но, що робити, скажи/но (О. Маковей). 2. Я спитав/ таки сус..да про Ганнусю (Т. Шевченко). 3. Галя забулася коротеньким сном до ранку тут/таки коло в..конечка (Марко Вовчок). 4. Уже/ж/ бо весна, Андрію, ход..м дж..рело копати! (А. Малишко). 5. А ти/б, мет..лику, не дуже/то гордився, бо ти недавно сам із гус..ні вродився (Л. Боровиковський). 6. Не слід/бо й справді сумувати, що груш., немає на в..рбі (О. Кониський).