РОЗДІЛ 4 СЛОВО ЗНАЧЕННЯ СЛОВА ЧАСТИНИ МОВИ
ІМЕННИК
& 23. ПРАВОПИС ЗАКІНЧЕНЬ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ В ДАВАЛЬНОМУ І МІСЦЕВОМУ ВІДМІНКАХ ОДНИНИ
Які закінчення мають іменники чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках однини?
137. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.
Здавна існує прекрасний звичай підносити подарунки. Головне їхнє призначення – виявити повагу до людини. Тому дарувати можна всім, кого любите, поважаєте і цінуєте – батькові, матері, сестрі, братові, дідусеві, бабусі,
Найкращий і найдорожчий той подарунок, що зроблений своїми руками. Чудово буде, якщо ви присвятите кому-небудь свій вірш або складете вітального листа.
2. Поставте запитання до тексту. Дайте відповіді на ці запитання.
3. Випишіть словосполучення з іменниками чоловічого роду в давальному відмінку однини. Позначте в них закінчення.
4. Сформулюйте правило про правопис закінчень іменників чоловічого роду в давальному відмінку однини. Звірте свої висновки з поданими далі відомостями.
Візьміть до уваги! Іменники чоловічого роду в давальному відмінку однини
138. 1. Прочитай вірш. Уяви змальовану картину. Розкажи, що ти уявляєш. Розглянь фотоілюстрацію на сторінці 72.
Веселка в небі, як на долоні,
А ген під нею пасуться коні.
На синім лузі, в співучім гаї,
Не ходять хмари у небокраї,
Цвіте веселка, мов світ, барвиста,
І кожна барва, мов промінь, чиста.
Микола Сингаївський
2. Поясни правопис закінчень іменників чоловічого роду в місцевому відмінку однини, скориставшись поданим правилом.
Візьми до уваги! Іменники чоловічого роду в місцевому відмінку однини мають закінчення – ові, – еві (-єві) або – у (-ю), – і (-ї). Наприклад: на батькові (на батьку), на вчителеві (на вчителі), на героєві (на герої), у будинку (у будинкові), у гаю (у гаї), у листі, в музеї.
3. Пригадай синоніми до виділеного слова. Зроби звуко-буквений аналіз цього слова.
1. Порівняй сполучення іменників, записані ліворуч і праворуч.
Учню Шевчуку | Учневі Шевчуку, учню Шевчукові |
Брату Дмитру | Братові Дмитру, брату Дмитрові |
Учителю Євгену | Учителеві Євгену Петровичу, |
Петровичу | Учителю Євгенові Петровичу |
Директору Сергію | Директорові Сергію Івановичу, |
Івановичу | Директору Сергієві Івановичу |
2. Дай відповідь на запитання: Що в них спільного? Чим вони відрізняються? Які сполучення іменників краще сприймаються на слух? Використовуй їх у своєму мовленні.
3. Зроби висновок. Звір свій висновок із правилом.
Візьми до уваги! Якщо в мовленні збігаються два іменники чоловічого роду в давальному або місцевому відмінках однини, то їх краще вживати з різними закінченнями. Наприклад: братові Олегу – брату Олегові.
140. 1. Прочитай прислів’я.
1. Сопілка – (вівчар) втіха. 2. Чужому (лихо) не смійся. 3. Нащо (пугач) дзеркало, коли він і так гарний. 4. Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється. 5. Що на (думка), те й на (язик). 6. Розкажи (друг) – піде по (круг). 7. По (одежа) нас вітають, а по (розум) проводжають.
2. Спиши, уживаючи іменники, що в дужках, у давальному або місцевому відмінках однини.
3. Запам’ятай прислів’я і використовуй їх у своєму мовленні.