Урок 2. ПРО БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ. БЕЗПЕЧНІ І НЕБЕЗПЕЧНІ СИТУАЦІЇ
Мета: ознайомити учнів з поняттями “безпека”, “небезпека” і “безпека життєдіяльності”; учити реально оцінювати небезпеку, розвивати здатність орієнтуватися в небезпечних для життя і здоров’я ситуаціях; формувати вміння застосовувати правила безпечної поведінки в процесі розв’язання ситуативних завдань; виховувати обережність, винахідливість, уміння приймати рішення в небезпечних ситуаціях.
Обладнання: малюнки або слайди до теми (за вибором
Попередня робота.
На дошці записати незакінчені речення.
– Підготувати малюнки або слайди із зображенням різних видів діяльності дітей (за вибором учителя).
– Підготувати малюнки або слайди з різними небезпечними ситуаціями (наприклад, пожежа, вибух, дорожньо-транспортна пригода, ураган тощо – за вибором учителя).
– Підготувати плакат з номерами телефонів рятувальних
– Підготувати картки із завданнями для практичної роботи. П Підготувати казки Михайла Коцюбинського “Про двох цапків” та “Дві кізочки”.
Ключові поняття: життєдіяльність, безпека життєдіяльності, безпечна ситуація, небезпечна ситуація, безпечна поведінка.
Хід уроку
І. Повторення вивченого.
1. Колективна робота.
На дошці записано незакінчені речення.
– Прочитайте і продовжте речення.
1) Найголовніші цінності для кожної людини – це…
2) Здоров’я не можна купити…
3) Життя є…
4) Життя і здоров’я потрібно…
5) Щоб бути здоровим (здоровою), я…
2. Перевірка домашнього завдання.
Завдання 5 на с. 9 підручника.
– Розкажіть, які прислів’я і приказки про цінність життя і здоров’я ви підготували. (Декілька учнів розповідають).
II. Повідомлення теми уроку.
– Сьогодні на уроці ми говоритимемо про те, що таке безпека, небезпека і безпека життєдіяльності. Вивчимо правила безпечної поведінки. Обговорюватимемо, як діяти в деяких небезпечних ситуаціях.
III. Актуалізація опорних знань.
– Що таке безпека? Небезпека?
– Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома, на вулиці?
– Які правила безпечної поведінки вдома і на вулиці ви знаєте?
– Яких правил ви дотримуєтеся?
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з демонстрацією малюнків або слайдів і проведенням словникової роботи.
– Упродовж дня ви займаєтеся різними справами – виконуєте роботу вдома, ходите до школи, відпочиваєте тощо. Це і є ваша життєдіяльність.
Учитель демонструє малюнки або слайди з різними видами життєдіяльності дітей (наприклад, дитина робить зарядку, снідає, учить уроки, грає, прибирає в кімнаті тощо – за вибором учителя).
– Життєдіяльність – це дії людини, що забезпечують умови для її існування та розвитку.
Безпека життєдіяльності – це такі умови життя і діяльності людини, коли ніщо не загрожує її життю і здоров’ю.
Ваша життєдіяльність відбувається в оточенні інших людей і різних предметів та явищ, що можуть спричинити різноманітні ситуації.
Безпечна ситуація – це ситуація, коли ніхто й ніщо не загрожує життю і здоров’ю людини.
Небезпечна ситуація – це ситуація, що загрожує життю і здоров’ю людини.
Безпечна поведінка – поведінка людини, що не загрожує її життю і здоров’ю та безпеці інших людей.
Учитель демонструє малюнки або слайди з різними небезпечними ситуаціям (наприклад, пожежа, вибух, дорожньо-транспортна пригода, ураган тощо – за вибором учителя).
– Щоб зберегти життя і здоров’я, треба знати, які небезпеки можуть трапитися на вулиці, а які – удома, і як слід поводитися, якщо станеться якась непередбачувана ситуація. У будь-якій небезпечній ситуації не треба панікувати, а потрібно зосередитися і діяти.
Запам’ятайте правила безпечної поведінки:
1) Передбачати небезпеку.
2) По можливості уникати її.
3) У разі необхідності – діяти.
1) Передбачати небезпеку – це означає, що потрібно передбачити небезпечні ситуації та спрогнозувати наслідки своїх дій. Наприклад, ви переходите дорогу в недозволеному місці. Слід передбачити, що автомобіль може не встигнути зупинитися – і станеться дорожньо-транспортна пригода.
2) По можливості слід уникати небезпечних ситуацій і не наражати на ризик своє життя і здоров’я. Так, передбачаючи, що перехід дороги в недозволеному місці може спричинити ДТП, не слід ризикувати своїм життям і здоров’ям та життям і здоров’ям інших людей – потрібно переходити дорогу по пішохідних переходах.
3) У разі необхідності – діяти. Наприклад, якщо заблукали в лісі, то потрібно не розгубитися, а заспокоїтися і зосередитися та пригадати, що робити в такому випадку.
2. Бесіда.
– У разі небезпеки слід знати, де можна отримати допомогу. До яких рятувальних та аварійних служб і за якими номерами телефонів слід звертатися в разі небезпечних ситуацій? (Учні називають номери телефонів і відповідні служби. Розповідають, у яких випадках до якої служби слід звертатися).
Учитель підсумовує сказане учнями і вивішує плакат з номерами телефонів рятувальних та аварійних служб:
101 – пожежно-рятувальна служба;
102 – міліція;
103 – “швидка медична допомога”;
104 – аварійна газова служба.
3. Фізкультхвилинка. (За вибором учителя).
4. Робота за підручником на с. 10-13.
– Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
– Проведення словникової роботи.
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 13-15.
– Розгадування ребуса.
– Пояснення прислів’я.
– Виконання завдань і відповіді на запитання 1-3.
– Робота в групах (завдання 4).
– Обговоріть ситуації, у яких: можна передбачити небезпеку; треба уникнути небезпеки; потрібно діяти.
Учні об’єднуються у групи (по 5-6 осіб). Кожна група наводить свої приклади.
1 і 2 групи наводять приклади ситуацій, у яких можна передбачити небезпеку.
3 і 4 групи наводять приклади ситуацій, у яких треба уникнути небезпеки.
5 і 6 групи наводять приклади, як потрібно діяти в різних ситуаціях.
Після завершення роботи представники кожної групи наводять учням класу приклади своїх ситуацій з подальшим їх обговоренням.
– Виконання завдання 5.
– ПРАКТИЧНА РОБОТА (с. 15 підручника).
Як діяти в небезпечних ситуаціях
Обговорення і розігрування запропонованих ситуацій. Учитель обирає декількох учнів для інсценізації, об’єднує їх у групи (по 5-6 осіб). Кожній групі дає завдання:
1) Прочитати ситуацію.
2) Обговорити її в групі, тобто дати відповідь на запитання: “Як діяти в даній ситуації?”.
3) Розіграти і показати запропоновану ситуацію.
1 група. Хлопчик дивиться телевізор. Раптово з телевізора пішов дим. Як діяти?
2 група. Діти надворі знайшли пакет з якимись речами. Що їм слід робити?
3 група. Дівчинка відчула запах газу в квартирі. Як їй потрібно вчинити?
Після завершення роботи учні презентують невеличкі сценки. Переглянувши їх, решта учнів відповідає на запитання вчителя.
2. Робота в зошиті на с. 4-6.
Самостійне виконання завдань 1-3 з подальшим обговоренням.
3. Колективна робота.
– Закінчіть речення.
1) У разі пограбування слід звертатися…
2) При пожежі дзвонити за номером телефону…
3) Якщо на вулиці людині похилого віку стало зле, потрібно викликати…
4) Якщо в квартирі чи будинку чути запах газу, треба…
4. Опрацювання літературних творів. а) Притча “Про двох жабок”.
Слухання й обговорення притчі.
Одного дня дві жабки впали до глечика зі сметаною. Одна з них подумала, що це кінець, – і загинула. А друга почала борсатися, аж поки збила грудочку масла. Тоді вона відштовхнулася від неї та вистрибнула з глечика.
– Чого навчає ця історія?
Б) Казки Михайла Коцюбинського “Про двох цапків” та “Дві кізочки”.
5. Робота в групах (або парах).
Обговорення ситуацій.
1) Хлопчик пішов до магазину, щоб купити хліба й молока. У руках він тримав гаманець. Підійшовши до магазину, він побачив підозрілу компанію молодиків. Вони курили, пили пиво й голосно лаялися…
– Обговоріть усі можливі варіанти поведінки хлопчика і небезпечні ситуації, які можуть статися.
2) Марійка залишилася вдома сама з маленькою сестричкою. їх покликали гуляти подруги. Дівчатка швидко вийшли надвір.
– Обговоріть можливу поведінку дівчаток.
Наприклад:
1) Дівчатка пішли гуляти без попередження батьків.
2) Вийшовши з квартири, не зачинили двері на ключ.
3) Пішли з квартири і не вимкнули телевізор, світло.
– Що може статися?
– Як уникнути небезпеки?
VI. Підсумок уроку.
– Що таке безпека? Небезпека? Безпека життєдіяльності людини?
– Які небезпечні ситуації можуть виникнути вдома і на вулиці?
– Що слід робити, щоб не бути винуватцями небезпечних ситуацій?
– Назвіть номери телефонів рятувальних та аварійних служб.
Завдання: виконайте завдання 6 на с. 15 підручника.