Тема уроку. Реалістичні та фантастичні образи в мистецтві. Невідома планета.
Мета уроку. Закріпити навички малювання пейзажу; знаходити кольорові рішення; розвивати фантазію, творчу уяву, окомір, почуття композиції; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; формувати художній смак при добірці кольорів. Поглиблювати знання учнів про наукові досягнення у вивченні космосу. Виховувати спостережливість, здатність до естетичного осмислення та відтворення власних творчих ідей, виховувати естетичний смак.
Обладнання:
– гуаш,
– зошити-альбоми;
– література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл. / М. І. Резніченко, С. І. Трач. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015. – 142 с.; Програма “Образотворче мистецтво. 1-4 класи загальноосвітніх навчальних закладів, 2011”.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Добрий день, вітаємо вас,
Настає уроку час!
Діти наші, вже сідаймо,
Добру казку починаймо.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
– Що ми називаємо пейзажем?
– Які пейзажі малюють художники?
– Якими художніми матеріалами користуються художники?
ІІІ.
Фантастичний образ – це образ, вигаданий людиною, який не існує в реальному світі. Людей, які їх придумують, називають фантастами, а самі образи можуть народжуватися в літературі, образотворчому мистецтві, кіно. У художньому творі автор описує їх словами, в образотворчому мистецтві – за допомогою зорових образів. Таке злиття роботи письменника й художника знаходить своє повне відображення в ілюстраціях дитячих книг.
Ви вже знаєте, що в пейзажі зображуються природа. Це можуть бути широкі простори полів і дрімучі ліси, високі гори й бурхливе море, великі міста й затишні села. На одних картинах образи людей і тварин, природа чи предмети намальовані реалістично і виглядають, як справжні. Та є багато художників, які створюють фантастичні краєвиди, що існують тільки в їхній уяві. Однак навіть такі образи чимось нагадують реальні.
Де ж нам далі шукати Фантазію? Може, в невідомих зоряних світах? Космічний корабель швидко домчить нас до далекої невідомої планети. Зобразіть її фантастичний краєвид.
У пейзажах (графічних і живописних), є спільні засоби зображення глибини простору. Це лінійна перспектива – видиме зменшення предметів з віддаленням до лінії горизонту. Щоб передати простір у пейзажі, художник використовує передній, середній і дальній плани та загороджує дальні предмети тими, що розташовані ближче. На передньому плані зображення чітке, на середньому потроху втрачає чіткість, а на дальньому – розпливчасте. Зверніть увагу, чим далі перебуває предмет, тим вище він зображається, і навпаки, найближчий до глядача предмет розміщений на картині найнижче. Малюючи фантастичні світи, художники продумують, як може виглядати далека планета: її колір, ландшафт, рослини і тварини, які живуть на ній, світло яких зірок освітлює її поверхню, що за планети її оточують.
Часто небо на таких картинах – зоряне. Іноді митці зображають літальні кораблі з космонавтами, які досліджують незвідані світи, вивчені наукою поселення інопланетян, які існують лише в нашій уяві…
Отож сьогодні я пропоную вам здійснити подорож у космос. У наш час космічні польоти стали звичним явищем. А були часи, коли тільки фантасти писали про подорожі на Місяць, Марс, Венеру. Задумувалися люди про будову Всесвіту, про космос ще з прадавніх часів. Ще Аристотель висловив ідею про те, що земля має форму кулі, а Магеллан у 1522 році своєю навколосвітньою подорожжю довів це. І тільки 12 квітня 1961 року Юрій Гагарін, побувавши в космосі 108 хвилин (менш ніж дві години) відкрив дорогу в космос і побачив Землю збоку.
Космос продовжує вабити своєю загадковістю, нерозкритими таємницями. Люди мріють про нові світи, і про зустрічі з мешканцями інших планет. Уява відносить їх у космічні далі, до небачених ландшафтів, прекрасних істот та могутніх чудовиськ.
Польоти людей в космос надихнули багатьох художників на дивовижні творчі роботи. Вони беруть в руки фарби і створюють крижані та палаючі планети, загадкових красунь та могутніх космічних воїнів, величні створіння та жорстоких монстрів. На їхніх полотнах оживають бажання відкривати нові, ще не бачені світи.
(Вчитель доповнює розповідь демонстрацією фотоматеріалів про освоєння космосу, репродукцій творів художників на фантастичну тематику).
Уявіть себе космонавтами, які щойно прилетіли на далеку невідому планету.
– Яким кольором можна зобразити її небо, землю, скелі, сонце?
А може, там буде не одне, а два сонця різного кольору?
– Які на вашій планеті є рослини, тварини?
Фізкультхвилинка.
IV. Застосування знань, умінь і навичок у нових умовах.
Практичне завдання
Створіть композицію “Невідома планета” (гуаш). Спочатку продумайте, які образи будуть фантастичними, а які – реалістичними. Відповідно до задуму розташуйте аркуш паперу вертикально або горизонтально. Оберіть точку зору на пейзаж, розмістіть лінію горизонту (низько, посередині, високо). Намітьте олівцем загальну композицію. Щоб передати глибину простору, розмістіть зображення на передньому, середньому й дальньому планах. Поступово деталізуйте створені художні образи.
Запитання і завдання
1. Чим фантастичні образи відрізняються від реалістичних?
2. Як передається глибина простору в пейзажі?
V. Підсумок уроку.
Після завершення роботи вчитель разом з учнями аналізує роботи, виставляє оцінки, мотивуючи кожну з них.
Під час обговорення творчих робіт вчитель пропонує учням охарактеризувати свої пейзажі невеликими розповідями про планету, яку вони зобразили.
Учням, які не встигли завершити роботу в кольорі на уроці, пропонується зробити це вдома.