Мета: розповісти учням про вплив реклами на рішення і поведінку людей; вчити критично ставитися до реклами алкоголю і тютюну, ухвалювати правильні самостійні рішення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку)
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
1. Робота в групах
Складання пам’ятки про користування телевізором, комп’ютером і телефоном.
2. Бесіда
– Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім
– Назвіть якнайбільше джерел, з яких ми отримуємо інформацію. (Від батьків, дорослих, друзів, з книжок, газет, телебачення…)
– Назвіть різні види подачі інформації, які використовують ЗМІ. (Новини, фільми, розважальні програми, рекламні ролики, аналітичні статті, друкована реклама, інформація про рекламні акції…)
– Які із них найбільше заслуговують на довіру? Чому?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Реклама”
Покласти на столі яблуко, апельсин, мандарин, ківі та певний невідомий предмет, загорнутий у кольоровий пакетик. Запропонувати учням “купити” собі продукти. Діти обирають яблуко, апельсин, мандарин, ківі, але не “купують” пакетик. Тоді вчитель знову кладе той самий набір, але розповідає, що в пакеті дуже смачна, корисна цукерка. Її смак неповторний і т. ін. Після цього більшість дітей “купить” цей пакетик.
– Діти, я вам розрекламувала товар, який не продавався, і ви його розкупили. Ви самі переконалися у силі реклами.
2. Бесіда з елементами розповіді
– Пригадайте випадок, коли на ваше рішення вплинула реклама. (Який мобільний телефон обрати, який йогурт скуштувати, куди запросити друзів на день народження…)
– Чи дійсно цей вибір був для вас необхідним?
– А що купували ваші батьки?
– Щодня ми бачимо і чуємо величезну кількість реклами: телевізійні ролики, рекламні щити на вулицях, повідомлення по радіо, друкована реклама в газетах і журналах, написи на стінах, автомобілях, упаковках тощо.
Щоб змусити людей придбати товар, рекламодавці нерідко наводять не всі його якості, а лише ті, що показують продукт з кращого боку. Часто ці якості перебільшені, іноді – відверто неправдиві.
Коли людина не має природної потреби у вживанні, наприклад, алкоголю чи тютюну, то рекламодавці використовують інші потреби, щоб вона почала вживати цей продукт і стала залежною.
Так, для залучення підлітків до куріння чи вживання алкоголю наголошують, “тиснуть” на їхні потреби у спілкуванні з друзями, належності до групи, самостійності, визнанні. Це видно з реклами пива і тютюну, де найчастіше зображують молодих людей і пропагують характерні для молоді цінності – свободу, незалежність, прагнення бути модним, сучасним, мати дорослий вигляд.
Виробники тютюну та алкоголю отримують величезні прибутки і не мають наміру відмовлятися від них, хоч їхня продукція шкодить здоров’ю людей. Головне їх завдання – залучити до куріння і вживання алкоголю якомога більше молоді замість тих, хто кинув курити (пити) чи вже помер.
3. Робота за підручником (с. 68-71)
– Чому, купуючи товари, ми мимоволі звертаємо увагу на ті, що розрекламовані?
– Але чи справді вони кращі за ті, що не рекламують? Доведіть це, використовуючи завдання, подані у підручнику на с. 68.
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Чому розрекламовані товари зазвичай дорожчі за ті, які не рекламують?
– Як ви розумієте слова Марка Твена про рекламу?
Робота в групах
Учні працюють за завданнями підручника.
– Прочитайте висновок у підручнику.
– Чому в рекламі часто перебільшують позитивні якості товару і нічого не говорять про негативне?
– Як протистояти впливу реклами?
Робота в малих групах
Учитель пропонує учням ознайомитися з наведеними на с. 70 деякими рекламними хитрощами і пригадати, в яких рекламах вони їх бачили.
– Зробіть висновок і порівняйте його із висновком у підручнику.
Робота в парах
Учитель пропонує учням прочитати притчу “Панцир” (с. 140) та обговорити її за запитаннями у підручнику.
– Що таке соціальна реклама?
Робота в групах
Учні об’єднуються у три групи (“відеоролик”, “плакат”, “листівка”) та створюють соціальну рекламу у вигляді відеоролика, плаката і листівки.
– Прочитайте висновок у підручнику.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
Учитель об’єднує дітей у три групи. Кожній групі пропонує записати назви продуктів у дві колонки: 1 – які часто рекламують, 2 – які рідко або ніколи не рекламують.
– Чому ці продукти не потребують реклами? (Бо вони корисні, люди й так їх купують.)
– Навіщо рекламують продукти першої групи? (Щоб їх більше купували).
Висновок. Мета реклами – продати товар. Корисне не потребує реклами.
2. Вправа “Незакінчене речення”
Не завжди слід купувати те, що пропонує реклама, бо…
3. Гра “Менеджер з реклами”
Учитель пропонує певний “товар” (фантик з-під цукерки, коробка з-під олівців, ручка без стержня і т. ін.), діти мають його розрекламувати – надати йому якомога більше переваг. Перемагає той, чий товар “купили” найбільше дітей.
4. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чи почали ви по-іншому дивитися на рекламу після сьогоднішнього уроку?
– Ви часто бачили рекламу алкогольних напоїв і тютюну. Розкажіть, у чому полягає її шкідливість для людини?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 68-71).