5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 33
Тема уроку. Ритмічна вправа з використанням восьмої з крапкою. Розучування пісні О. Янушкевича “Літо золоте”.
Слухання музики. Українська народна пісня “Їхав козак на війноньку”
Мета уроку: вчити дітей відтворювати ритмічні вправи з використанням різних тривалостей; розвивати музично-ритмічний слух та співацькі навички; виховувати інтерес до української народної пісні.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, фортепіано,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Ритмічна вправа.
1. Характеристика вправи: розмір, кількість тактів, тривалості нот; крапка біля ноти, паузи, їх тривалості.
2. Проплескати вправу, рахуючи на 1і 2і.
3. Опитування вправи на оцінку.
III. Розспівування.
1) спів вправи по півтону вище;
2) спів із сольфеджуванням.
IV. Розучування пісні О. Янушкевнча “Літо золоте” можна розпочати
1. Бесідою:
Літо золоте
Слова
Музика О. Янушкевич
Жваво, легко
2. Розсипає літо срібні роси,
Заплітає літо квіти в коси.
Пахощі суниці,
Грози і зірниці.
Ось воно яке –
Літо золоте.
3. Задрімало літо на покосах,
Засмалило сонцем ноги босі.
Скупане в любистку,
Скупане в любистку
Ось воно яке –
Літо золоте.
Приспів:
Я з тобою, літо, пожартую,
Я з тобою, літо, потанцюю,
Я з тобою, літо, поспіваю.
Я тебе ще з осені чекаю.
Діти, закінчується навчальний рік, наступає літо, ви підете на канікули відпочивати.
– Як ви будете відпочивати?
– Хто поїде до бабусі у село?
– Чи любите цю пору року? Чому?
2. Художній показ пісні.
Визначаємо лад, розмір, характер.
3. Розучую пісню по фразах за нотним текстом, сольфеджуючи, а потім підставляючи слова.
Звертаю увагу на приспів пісні, заліговані ноти однакової висоти, тобто ліга тут подовжує тривалість даної ноти, тим самим утворюючи синкопу.
V. Слухання музики продовжую бесідою на тему зв’язку музичного мистецтва та живопису.
– Яких українських художників ви пам’ятаєте та їх картини?
– Чим користуються художники, щоби передати образ у своїх творах?
Сьогодні ми познайомимося ще з одним твором українського художника Михайла Кривенка, який під враженнями від почутої української народної пісні “Їхав козак на війноньку” відтворив епізод прощання козака, який від’їжджає на війну, прощаючись з коханою дівчиною.
– Послухайте українську народну пісню “Їхав козак на війноньку” і скажіть, чи відповідає картина емоційному настроєві пісні.
– Чи може музика викликати у нас зорові образи?
2. Діти слухають музику і характеризують її.
– Який характер твору?
– Чи однаково вона звучить на всіх куплетах?
– Хто її виконує?
3. Повторне слухання пісні.
VI. Підсумок уроку.