РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 4. КРОВООБІГ І ЛІМФООБІГ
УРОК 25. Робота серця. Серцевий цикл. Нейрогуморальна регуляція роботи серця
Освітня мета: поглибити знання учнів про роботу серця; сформувати поняття про нейрогуморальну регуляцію його роботи і дати поняття про серцевий цикл, його фази.
Основні поняття і терміни: діастола, систола, систолічний об’єм, частота серцевих скорочень, хвилинний об’єм крові.
Обладнання: муляж серця, картка “Робота серця”
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація
Виконання завдання: обірви зайві пелюстки на кожній “ромашці” так, щоб залишена пелюстка відповідала поняттю, яке написане всередині.
Проблемне запитання. Між правим і лівим передсердям в ембріона є великий отвір завбільшки зі шпильку. Чи вплине цей дефект на роботу серця і кровообіг?
II. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення вчителя. За одне скорочення серце викидає в середньому 60 мл крові, що становить 420 мл за хвилину, понад 25 л за годину, 600 л за рік, понад 14 000 000 л протягом життя. Це – 300 залізничних цистерн.
Чим пояснити
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Серцевий цикл. Робота серця. (Розповідь вчителя з використанням муляжу серця, картки “Серцевий цикл”.)
Самостійна робота з підручником.
Завдання: прочитайте текст підручника і заповніть таблицю “Фази серцевого циклу”.
Фази серцевого циклу | Тривалість фаз | Передсердя | Шлуночок | Стулкові клапани | Півмісяцеві клапани |
Систола передсердь | |||||
Систола шлуночків | |||||
Діастола передсердь і шлуночків |
Дайте відповідь на запитання:
– Коли відпочиває серце?
– Чи зміниться серцевий цикл під час занять спортом?
– Як забезпечується відпочинок серця під час інтенсивної роботи?
2. Нейрогуморальна регуляція роботи серця. (Складання і аналіз схеми Нервова і гуморальна регуляція діяльності серця”.)
3. Тренування серця. (Повідомлення учня.)
Два з половиною тисячоліття тому кращому воїнові-скороходові було доручено повідомити жителям Афін про перемогу греків над персами в Марафонській долині. Гонець пробіг близько 40 км за 3 години. З’явившись на площі, він крикнув: “Ми перемогли!” – і впав мертвий. Відбулася раптова зупинка серця від надмірного напруження.
З 896 р. проводиться змагання з марафонського бігу, і бігунам-марафонцям ця дистанція є безпечною.
– Чому бігуни-марафонці легко долають цю дистанцію?
– Чому для серця корисно займатися фізичною працею або спортом?
– Чи кожен може стати марафонським бігуном?
– Яку роль відіграє ранкова гімнастика для поліпшення роботи серця?
4. Негативний вплив шкідливих звичок на роботу серця. (Повідомлення учня про вплив куріння і вживання алкоголю на серце.
IV. Закріплення знань учнів.
Практична робота №2
Тема. Вимірювання частоти серцевих скорочень та артеріального тиску.
Мета: навчитись знаходити пульсові точки та визначати частоту серцевих скорочень і артеріальний тиск.
Обладнання: секундомір або годинник із секундною стрілкою, манометр, підручник.
Хід роботи
1. Розгляньте схематичний малюнок, на якому позначено пульсові точки. Знайдіть їх у себе та свого товариша.
2. Знайдіть пульс у себе на зап’ястку. Увімкніть секундомір і протягом 30 секунд рахуйте пульс. Отримані дані помножте на 2. Ви отримаєте кількість скорочень серця за 1 хв.
3. Частоту серцевих скорочень за 1 хвилину визначте іншим способом. Знаючи тривалість одного серцевого циклу (0,8 с), можна визначити, скільки разів серце скоротиться за 60 с: 60 : 8 = 75 (разів).
Місця близького розташування великих артерій до поверхні тіла.
4. Порівняйте результати, зробіть висновки.
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
5. Використовуючи малюнки, опишіть методику вимірювання артеріального тиску в людини.
Вимірювання кров’яного тиску
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
6. Виміряйте тиск крові на плечовій артерії свого товариша при скороченні серця (максимальний, систолічний) і при його розслабленні (мінімальний, діастолічний).
7. Отримані дані занесіть у таблицю, пам’ятаючи, що у молодих здорових людей в стані спокою тиск становить 120+10 мм рт. ст. під час його розслаблення.
Фази роботи серця | Нормальний кров’яний тиск | Одержані результати під час вимірювання |
1. Систола шлуночків | ||
2. Діастола шлуночків |
8. На основі досліджень зробіть висновки, відповівши на запитання:
А) Яке практичне значення має уміння рахувати пульс?
Б) Чому у людини кров’яний тиск може змінюватися?
В) У результаті вимірювання артеріального тиску отримано такі дані: 130/180 мм рт. ст., 180/100 мм рт. ст.
Що означають цифри в чисельнику та знаменнику? У якому випадку артеріальний тиск нормальний?
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
– В якої людини серце має вищу працездатність, чим це можна пояснити?
– В якої людини швидше настане втома серцевого м’яза?
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему з підручника. Підготувати повідомлення “Історія відкриття кровообігу”.