ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
У цьому розділі ви повторите вивчене про іменник, прикметник, числівник, займенник, пригадаєте правила написання слів і вживання розділових знаків.
Із текстів вправ і завдань ви дізнаєтеся про народні звичаї, риси національного характеру.
Ви відчуєте єдність зі своїм народом, своєю державою.
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ ДО ТЕМИ “ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО”
– Іменник
– Прикметник
– Числівник
– Займенник
– Прості речення
– Складні речення
–
– Другорядні члени речення
– Однорідні члени речення
– Звертання
– Вставні слова
– Діалог
– Репліка
& 2 Розділові знаки у вивчених синтаксичних конструкціях
1. Що таке синтаксис?
2. Що таке речення?
3. Чим просте речення відрізняється від складного?
4. Які члени речення називають однорідними?
8
1. Спишіть текст. Підкресліть однорідні члени речення.
Щоб підтримати українську мову, не потрібні подвиги: варто купити в кіоску україномовну газету, а в книгарні – українську книжку. А ще – замовити на радіо українську
Спілкуйтеся українською мовою в соціальних мережах, інсталюйте й використовуйте українські програми. Розширюйте україномовну Вікіпедію, гугліть українською. Не соромтеся розмовляти українською мовою в іншомовному оточенні. Ваша мовна стійкість підноситиме престиж державної української мови.
2. Поясніть уживання розділових знаків у реченнях з однорідними членами.
? Просте речення може ускладнюватися однорідними членами, звертаннями, вставними словами.
І пензлем, і словом
9
1. Розгляньте портрети українок на репродукціях картин і сучасних фото. Запишіть, що їх об’єднує, використовуючи однорідні члени речення.
2. Прочитайте текст.
Українська сорочка – найдавніший одяг наших предків. Є сорочки різні: волинські, слобожанські, полтавські, гуцульські, поліські тощо. Але усіх їх щось єднає: чи то колір, чи тканина, чи крій, чи оздоблення. Жіночі сорочки шиють переважно із лляного чи конопляного самотканого білого полотна. У давнину брали цупке сіре полотно для буденних сорочок, а тонке вибілене – для святкових сорочок. Сорочки обов’язково оздоблювали вишивкою, тому їх і назвали вишиванками.
3. Випишіть речення, ускладнені однорідними членами з узагальнювальним словом. Поясніть уживання розділових знаків у реченнях.
Мудре слово
– Птах спирається на крила, людина на рідню (Народна творчість).
– Нема на світі України,
Немає другого Дніпра… (Т. Шевченко).
– Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину (В. Симоненко).
10
1. Установіть відповідність і запишіть визначення.
1 Вставні слова – | А це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб. |
2 Звертання – | Б це вислів одного з учасників розмови. |
3 Пряма мова – | В це речення, що містить дві або більше граматичні основи. |
4 Діалог – | Г точне відтворення висловлювання певної особи, передане від її імені. |
5 Репліка – | Г це слова, які називають того, до кого звертаються. |
6 Складне речення – | Д це слова, що виражають ставлення мовця до висловлюваного. |
2. Підкресліть головні члени в записаних реченнях. Поясніть уживання тире між підметом і присудком.
11
1. Прочитайте уривки з українських пісень. Випишіть звертання.
– Прощай, милий мій синочку,
Та не забувайся,
Через чотири неділеньки
Додому вертайся!
– Ой рад би я, матусенько,
Скоріше вернуться,
Та щось кінь мій вороненький
В воротях спіткнувся… (Народна пісня).
* * *
Ніч яка, Господи!
Місячна, зоряна:
Ясно, хоч голки збирай…
Вийди, коханая, працею зморена,
Хоч на хвилиночку в гай!
М. Старицький
2. Доберіть із відомих вам пісень і віршів шість-сім речень із звертаннями. Запишіть їх. Поясніть уживання розділових знаків.
12
1. Прочитайте записи, зроблені вашими ровесниками з Рівненщини під час флешмобу “Чому я розмовляю українською?”. Долучіться і ви до цього заходу – запишіть власні міркування.
Діана Калюта. Це мова моїх предків. На щастя, дедалі частіше на вулицях чути українську мову. Для мене це важливо, бо тоді я почуваюся частиною великого народу, відчуваю, що я вдома, серед своїх.
Світлана Мороченець. Українська мова милозвучна й барвінкова, отже, говорити нею варто не лише на уроках, а скажімо, і вдома, на тренуванні, під час відпочинку.
Світлана Дяк. Я народилася в Україні, і не говорити рідною мовою, по-моєму, це блюзнірство!
Юлія Шкроба. Я народилася в Україні, а не в Англії чи Росії… Що й казати, це моя рідна мова.
Надія Мельник. По-перше, це моя рідна земля: тут росли мої батьки, діди, прадіди, тут росту я. По-друге, якщо ми не розмовлятимемо українською, вона зникне, її забудуть наші нащадки.
Аня Гайдук. Українська мова є нашою державною мовою. На жаль, багато людей розмовляють російською, хоча живуть в Україні.
Наталія Кібиш. На щастя, я народилася й живу в Україні. До того ж усі в моєму роду були українцями. І, безумовно, я поважаю рідну мову.
2. Поясніть значення виділених слів і словосполучень. Прокоментуйте пунктограму “Виділення вставних слів”.
? Прості речення, що входять у складне, можуть поєднуватися:
А) сполучниками і (Й), а, та, але, зате, щоб, тому що,
Б) сполучними словами коли, який, де;
В) інтонацією (без сполучників).
Між частинами складного речення ставиться кома.
Наприклад. Садок Був уже Пожовклий, товстий Шар зовсім жовтого листя Лежав долі. Повітря Було повне вогкості, і Дощ Мов Збирався щохвилини (Б. Грінченко).
13
1. Спишіть текст.
Колись від пізньої осені до Великого посту молодь спілкувалася на вечорницях. Вони закінчувалися зазвичай до півночі. Були ще й досвітки, вони тривали до третіх півнів.
Дівчата вибирали простору хатину, вони ж і платили за неї хлібом, збіжжям, полотном, але не грішми. Господиня стежила за дотриманням звичаїв і традицій.
Дівчата приходили першими й вишивали, пряли, шили сорочки, тобто готували придане. Коли долучалися хлопці, починалися забави. Дівчата й хлопці танцювали, розповідали цікаві історії, лунали сміх і співи (За О. Воропаєм).
2. Підкресліть граматичні основи в складних реченнях, поясніть уживання розділових знаків у цих реченнях.
14
1. Спишіть текст притчі, розставляючи розділові знаки.
Жив собі хлопчик з недоброю вдачею який часто ображав рідних і друзів. Якось батько дав йому мішечок із цвяхами й наказав забивати по цвяху в огорожу кожного разу коли буде з кимось сваритися.
Першого дня хлопчик забив багато цвяхів. Протягом наступних тижнів він намагався стримуватися і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Нарешті настав день коли хлопчик не забив в огорожу жодного цвяха. Він пішов до батька і сказав про це.
Батько наказав витягати по одному цвяху з огорожі за кожен день коли син нікого не образить. Минав час і якоїсь днини хлопець сказав батькові що витягнув з огорожі всі цвяхи. Тоді батько привів сина до огорожі і промовив Сину мій ти добре поводився але подивися на дірки в огорожі. Ця огорожа ніколи не буде такою як раніше. Пам’ятай що коли ти когось ображаєш то наносиш рану яка залишається назавжди… (За матеріалами сайту http://zemyatko. te. ua/forum/5-22-1).
2. Розгадайте ребус і запишіть прислів’я, яке є висновком наведеної притчі.
15
1. Прочитайте текст. Випишіть речення з прямою мовою.
…Маленький принц повернувся до Лиса. “Прощавай…” – сказав він. Лис відповів: “Прощавай. Ось моя таємниця. Вона дуже проста: лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима”.
“Найголовнішого не побачиш очима”, – повторив маленький принц, щоб краще запам’ятати.
– Твоя троянда тобі наймиліша, бо ти віддав їй усю душу.
– Бо ти віддав їй усю душу… – повторив маленький принц, щоб краще запам’ятати.
“Люди забули цю істину, – мовив Лис, – але ти не забувай. Ти назавжди береш на себе відповідальність за тих, кого приручив. Ти відповідаєш за свою троянду…” (За А. де Сент-Екзюпері).
2. Поясніть розділові знаки у виписаних реченнях.
Дoбірні зерна мови
Нашому роду нема переводу
Дмитрии. Бабусю, нам задали додому складне завдання: написати твір про свій рід, а мені легше написати про свою родину.
Яся. А хіба рід і родина – не те саме?
Бабуся. Можна і так сказати, коли думати й говорити про одну сім’ю. Тато, мама і ви з Дмитриком – це сім’я, або родина. А ось про рід, справді, не так просто написати, бо це різні покоління, багато родичів. У кожного з нас – велика родина.
Яся. Ми колись малювали родовідне дерево, у якому кожна гілка позначала зв’язок із дідом, прадідом, прапрадідом і так само – з бабусею, прабабусею, прапрабабусею.
Бабуся. Тому й кажуть: нашому роду нема переводу, тобто покоління йдуть одне за одним, рід не переводиться, не зникає;
16
1. Прочитайте діалог. Із скількох реплік він складається?
Якось прийшов до Сократа схвильований юнак і каже:
– Ти чув, що витворив твій друг? Я маю це тобі розповісти.
– Зачекай-но! – перебив його мудрець. – Чи те, що ти хочеш мені сказати, ти пересіяв через три сита?
– Три сита? – запитав той здивовано.
– Так. Давай подивимось, чи те, що ти хочеш мені сказати, пройде через три сита. Перше сито – це правда. Чи ти впевнений, що те, що ти хочеш мені розповісти, є правдою?
– Ні, я чув про це від інших.
– Так-так! Але, напевно, ти пересіяв це через друге сито – добро. Чи те, що ти хочеш розповісти мені про мого друга, є добрим?
– Ні, ні, навпаки, – вагаючись, сказав той, – воно погане.
– Ну тоді давай візьмемо третє сито – необхідність. Чи так вже й необхідно мені знати про те, що ти хочеш розповісти?
– Та ні, аж такої необхідності нема…
– Отже, – усміхнувся мудрець, – якщо те, про що ти хочеш мені розповісти, не є необхідним, не є добрим і ти не впевнений, що це правда, то забудь про це й не обтяжуй ані себе, ані мене.
2. Прокоментуйте пунктограму “Розділові знаки в діалозі”.
17
Прочитайте текст. Складіть речення зі словами авторитетний і престижний.
Авторите́тний – який має вплив, загальне визнання.
Слово авторитетний уживається, коли даємо позитивну оцінку кому-, чому-небудь (авторитетний учений, авторитетна думка).
У значенні слова престижний також є відтінок “впливу”, але переважає відтінок “захоплення чимось, бажання мати це” (престижний автомобіль, престижні меблі, престижне знайомство).