Мета: ознайомити учнів зі змістовим і емоційним багатством музики; дати уявлення про людину як провідний образ у музичному мистецтві.
Загальне спрямування навчального матеріалу 2 чверті – зміст музичних творів – розкривається у темах, присвячених музичним образам людини, природи, казки, виражальним і зображальним можливостям музики.
Урок розпочинається з формування в учнів загального уявлення про розмаїття світу музики. Уведення до теми відбувається за допомогою ілюстрацій, які зображають розмаїття світу, що оточує дитину
Широту змістового діапазону музики у цікавій формі розкриває вірш “Розповідає музика”, в якому учні мають додати пропущені слова (ріка, сонце, квітку, сніг, вікном, Україну, музика) за малюнками. Наприклад:
Розповідає музика,
Про все, що є на світі!
Як вдалину біжить ріка,
Милуючись у літі.
Як сонце в синіх небесах
Промінням землю гріє,
Про кожну квітку у лісах,
Про спогади та мрії.
На основі змісту
Наступні завдання присвячено розкриттю образу людини у музиці. Для розучування запропоновано українську народну пісню “Українка я маленька”, що розкриває внутрішній світ узагальненого образу дівчинки-патріотки. Аналізуючи твір, звертаємо увагу на роль музики і тексту у створенні “музичного портрету” маленької українки.
Наступний текст підводить дітей до нового, більш складного етапу опрацювання теми – створення образу людини в інструментальній музиці. Вчитель наголошує, що музика “без слів” спроможна влучно передавати зовнішність, характери, думки та почуття дітей і дорослих.
Прикладом цього є твір Д. Кабалевського “Три подружки”. Діти слухають музику (за бажанням – без оголошення назв), визначають “музичні портрети” подружок, описують характер кожної частини. За допомогою вчителя доходять висновку, що внутрішній світ людини є найголовнішою та найскладнішою темою музичного мистецтва.
Домашнім завданням за темою уроку може бути визначення змісту музики, прослуханої в позаурочний час.