ІМЕННИК
& 15. Розрізнення відмінків іменників
… У козаків і музика була
Оксана Пахльовська
120. 1. Прочитай вірш. Чим уславилося українське козацтво?
Не тільки зброя, ох, не тільки зброя,
А в козаків і музика була.
Такі литаври – не піднімуть троє,
Такі цимбали – запрягай вола.
Стрибали на вибоях тулумбаси,
Дзвеніла скрипка і гула дуда…
Оксана Пахльовська
2. Значення яких слів тобі невідоме? Звернися до тлумачного словника.
3. Випиши з тексту іменники, які вживаються тільки у множині.
121. Прослухай грамзапис народних пісень у виконанні Державної капели бандуристів України. Які почуття, настрої, думи виливав народ у піснях? Які види народних пісень ти знаєш?
122. Спиши слова. Яке слово зайве? Чому?
2. Спиши образний вислів. Яке слово вжито в переносному значенні? Яке враження цим створюється?
Скрипка грає, серце крає.
Олександр Олесь
3. Визнач, у якому відмінку вжито іменники.
123. 1. Прочитайте текст. Визначте відмінок слова бандурист. За потреби скористайтеся таблицею.
БАНДУРА СТАРА-ПРЕСТАРА…
Колись, було,
2. Користуючись таблицею, порівняйте значення і питання родового та знахідного відмінків іменників – назв істот. Зробіть висновок, як розрізняють ці відмінки.
Родовий відмінок | Знахідний відмінок |
Кого? (немає) | Кого? (бачу) |
Відсутність чогось або приналежність до когось чи чогось | Предмет (особу), на яку спрямована дія |
Розпізнається підстановкою іменника ж. р. на – а (бандуристка) | Розпізнається підстановкою іменника ж. р. на – а (бандуристка) |
Голос (у кого?) у бандуриста (у бандуристки) дзвенить урочисто, ясно, натхненно. | Слухає (кого?) славного бандуриста (бандуристку) притихла громада. |
124. 1. Прочитай початок легенди. Спиши.
Колись давно-давно в Україні жила собі дівчина. Звали її Кобза. Не красою славилась, не рукоділлям. А був у дівчини дивний дар. Уміла почути, про що шепочуть трави, чого стогне земля, який біль ховають у собі прадавні могили.
2. Склади і запиши продовження легенди за опорними словами: турецький султан, дівчину, її пісні, наказав, мою країну, славлять.
125. 1. Прочитай речення. Як їх треба переставити, щоб закінчити легенду про Кобзу із вправи 124?
Лиш доторкнувся меч ката до дівчини, як вона зникла.
Але з дівочих вуст не злинув жоден звук.
Тоді в люті султан наказав замучити Кобзу.
А на землю впав чудесний інструмент.
2. Запиши кінцівку легенди. Встанови зв’язок слів у виділеному реченні. Визнач, у яких відмінках вжито іменники.
Гривня
126. 1. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.
Назви деяких грошей повідомляють, у яких країнах вони “живуть”: лат – у Латвії; афгані – в Афганістані; заїр – в Заїрі.
У країні Гватемала грошова одиниця має назву рідкісного і дуже красивого птаха – кетцаль. Він не може прожити в неволі жодного дня, його дім – гірські ліси. Тож кожен гватемалець, беручи в руки кетцаль, пам’ятає: для людини головне не гроші, а свобода (Із журналу “Барвінок”). 2. Доповніть речення і запишіть з коментуванням.
Кетцаль – грошова одиниця… .
Гватемалець, беручи в руки кетцаль, пам’ятає: … .
3. Визначте відмінок слова кетцаль у кожному реченні.
Міркуйте так: щоб визначити відмінок іменника, встановлюємо зв’язок слів у реченні. Спочатку визначаємо головні члени речення, а тоді ставимо питання від підмета і присудка до залежних слів та співвідносимо ці питання з питаннями відмінків.
Іменник у називному відмінку в реченні найчастіше виступає підметом.
4. Порівняйте значення та питання називного і знахідного відмінків, користуючись таблицею. Зробіть висновок, як їх розрізняють, коли іменник без прийменника.
Називний відмінок | Знахідний відмінок |
Що? (назва неістот) | Що? (назва неістот) |
Означає предмет, що виконує дію | Означає предмет, на який скерована дія |
(Що?) Кетцаль (Н.) – грошова одиниця. | Бере в руки (що?) кетцаль (З.). |
127. 1. Спиши слова. Яке з них є зайвим у цьому ряду?
2. Спиши прислів’я. Як ти розумієш його зміст? Знати й уміти – за плечима не носити.
3. Добери і запиши до слова свобода синоніми та антонім.
128. 1. Прочитай текст і розглянь малюнок. Постав запитання до кожного абзацу.
ОДНА ГРИВНЯ – ОДИН ВІЛ
Гривня з’явилася за насів Київської Русі. Це був злиток-срібний, іноді золотий. За одну гривню можна було купити одного вола. Гривні знову з’явилися за часів відродження української державності в 1919 -1920 роках. Тепер – це наші українські гроші.
2. Визнач рід та відмінок виділених іменників. За потреби користуйся таблицями на сс. 59-60.
129. 1. Запиши речення. Підкресли в них головні члени.
Визнач, у якому відмінку вжито виділені іменники. Обгрунтуй свою відповідь.
Українська державність відродилася в 1919 -1920 роках. Український народ виборов свою державність у 1919 -1920 роках.
2. У якому відмінку вжито слово народ? Склади і запиши речення зі словом народ у знахідному відмінку.
Які щасливі очі у казок
Ліна Костенко
130. 1. Прочитай текст. Чому він має таку назву?
ЗОЛОТА КРИНИЦЯ
Чи задумувались ви над тим, чому не вмирають народні казки?
А безсмертні вони тому, що в них живе сам народ, його мудрість, волелюбність, іскрометний жарт (Із часопису “Соняшник”).
2. Випиши іменники жіночого роду, постав їх у початкову форму, познач основу та закінчення.
131. 1. Спиши слова. Які ці слова за значенням?
2. Спиши крилатий вислів. Як ти його розумієш? Вкажи рід і відмінок іменників.
Які щасливі очі у казок!
Ліна Костенко
132. 1. Розгляньте малюнок і прочитайте уривок з казки про Іллю Муромця і Солов’я-розбійника.
Сів Ілля Муромець на коня і поїхав на Київ. А на Київ треба було їхати манівцями, бо на прямій дорозі сидів страшний Соловей-розбійник.
Усіх повбивав лютий ворог – там ні птиця не пролітала, ні звір не пробігав, ніякий богатир не проходив.
Ілля Муромець рушив прямою дорогою, повз той ліс, де Соловей-розбійник сидів…
2. З якою метою вжито виділені слова? Яку картину малюють вони у вашій уяві? Що уособлює Соловей-розбійник? Які риси українського народу втілює Ілля Муромець?
3. Спишіть речення. Визначте відмінок слова землі.
Несхитні витязі виборювали волю рідній землі. Несхитні витязі подолали ворогів на рідній землі.
4. За потреби скористайтеся таблицею. Зробіть висновок, як розрізняють давальний та місцевий відмінки.
Давальний відмінок | Місцевий відмінок |
Кому? чому? (даю) | На кому? на чому? |
Означає особу або предмет, на користь яких відбувається дія | Має значення місце дії |
Рідко вживається з прийменниками | Завжди вживається з прийменником |
Несхитні витязі виборювали волю рідній (чому?) землі. | Несхитні витязі подолали ворогів (де? на чому?) на рідній землі. |
133. 1. Прочитай текст. Знайди зачин, основну і заключну частини. Постав до кожної частини запитання. Усно дай на них відповідь.
КАЗКА, ЩО СТАЛА ДІЙСНІСТЮ
З дитинства відомі нам перекази про билинного богатиря Іллю Муромця, який служив у київського князя Володимира. Під Черніговом існувала навіть могила, де, за легендою, був похований славетний герой. І от у 1992 році українські археологи провели розкопки на цьому місці. І несподівано для себе знайшли кістяк, який міг належати тільки надзвичайно могутній людині, і поруч – зброю велетенських розмірів (Сергій Гановський).
2. Спиши основну частину. Встанови зв’язок слів у виділеному реченні. У якому відмінку і числі вжито іменники в цьому реченні?