РОЗДІЛ ІІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРИРОДНИХ УМОВ І ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
ТЕМА 4. МІНЕРАЛЬНО-СИРОВИННІ РЕСУРСИ
УРОК 17. РУДНІ ТА НЕРУДНІ КОРИСНІ КОПАЛИНИ. ЗНАЧЕННЯ МІНЕРАЛЬНО-СИРОВИННИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
Тема. Рудні корисні копалини. Родовища залізної, марганцевої, уранової руд. Золоторудні райони України. Нерудні корисні копалини. Родовища нерудної сировини, коштовного каміння. Мінеральні води та грязі. Господарська оцінка мінерально-сировинних ресурсів, основні шляхи їх раціонального використання й охорони.
Навчальна
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, фізична, тектонічна, геологічна, корисних копалин карти України, контурні карти.
Опорні та базові поняття: рудні корисні копалини, нерудні корисні копалини, лікувальні грязі й води.
Географічна номенклатура: залізорудні басейни: Криворізький, Кременчуцький,
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Назвати район залягання паливних корисних копалин, показати його на карті, а потім по черзі стисло називати дані, що його характеризують (у формі змагання).
III. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
– Які корисні копалини належать до рудних? Чому вони так називаються? Як їх використовують?
– Які матеріали використовуються в будівництві? З чого вони виробляються?
IV. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Майже половину експортного товару України складає продукція чорної металургії. Ще в минулі часи чумаки їздили по сіль в Крим, звідки розвозили її на ярмарки, а там її купували купці з різних європейських країн. Чудовими українськими топазами оздоблені прикраси модниць на різних континентах. І таких промовистих фактів можна навести багато.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Рудні корисні копалини
– Залізорудні басейни
– Криворізький – на Український щит; S? 300 км2; розвідані запаси понад 18 млрд. т, один з найбільших у світі;
– Кременчуцький – на Український щит; S? 150 км2; розвідані запаси близько 4,5 млрд. т;
– Білозерський – на Український щит; S? 1300 км2; розвідані запаси близько 1,5 млрд. т;
– Керченський – пов’язаний з Індоло-Кубанським прогином; руди осадового походження; S? 70 км2; розвідані запаси близько 1,8 млрд. т.
– Марганцеворудний басейн
Нікопольський – пов’язаний з осадовим чохлом УЩ; включає Нікопольське й Великотокмацьке родовища; S? 5000 км2; один з найбільших у світі.
– Руди кольорових металів
– Ртутні – пов’язані зі складчастими спорудами Донбасу (Микитівське родовище) й Карпат (Вишківське); 2-ге місце у світі за запасами;
– уранові (Новокостянтинівське), титанові (Іршанське, Самотканське);
– нікілеві (Деренюське, Липовеньківське), алюмінієві (Високопільське, Малишевське) – пов’язані з корою вивітрювання Українського щита;
– поліметалеві (Берегівське, Біганське), золото (Мужіївське, Сауляцьке) – пов’язані з вулканічними проявами Закарпаття, перспективні райони Українського щита і Донбасу.
2. Нерудна сировина
– Гірничо-хімічна: калійні солі (Калуш-Голинське, Стебниківське), кам’яна сіль (Артемівське, Слов’янське, Солотвинське, Сиваське), сірка (Роздільське, Яворівське, Немирівське) – запаси одні з найбільших у світі;
– будівельна: крейда (схід України, північний захід); мармур, граніт, лабродарит (у місцях виходу кристалічного фундаменту Українського щита); глини, піски (повсюдно); вапняки (Передкарпаття, схід України, Крим);
– металургійна: флюсові вапняки, вогнетривкі глини (Донбас, Кримська складчастість);
– коштовне й напівкоштовне каміння: топаз, опал, берил, смарагд, аметист, бурштин, яшма, агат, сердолік тощо (у складчастих районах Карпат і Криму, в зонах кристалічних і осадових утворень Українського щита);
– мінеральні води (Карпати, Поділля, Крим, Придніпровська низовина);
– лікувальні грязі (залишкові озера Криму, чорноморські лимани).
3. Проблеми раціонального використання й охорони надр
VI. Закріплення вивченого матеріалу
– На які рудні та нерудні корисні копалини багата Україна? Назвіть та покажіть найбільші родовища на карті, поясніть загальні закономірності їх поширення.
– Де в Україні є мінеральні води та грязі? Як їх використовують?
– Дайте господарську оцінку цих груп мінерально-сировинних ресурсів.
– Які проблеми пов’язані з видобуванням корисних копалин? Запропонуйте основні напрями (заходи) щодо раціонального використання та охорони корисних копалин.
VII. Підсумки уроку
VIІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. На контурних картах позначити основні райони і родовища рудних корисних копалин, кам’яної і калійної солей, сірки, будівельної сировини, нерудної сировини для металургії.