8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 21
Тема уроку. Синтез музики та живопису. Л. Грабовський. “Симфонічні фрески” за картинами Б. Пророкова “Де не повинно повторитись”.
Програма музичного твору. Розучування пісні О. Білаша “Два кольори”
Мета уроку: поглибити знання учнів про синтез музики та живопису, закріпити на мистецьких творах; формувати навички активного сприймання музичного твору; розвивати уміння бачити живописні образи, зображені в музиці; виховувати
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, фортепіано, портрет О. Білаша, репродукції картин Б. Пророкова.
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
Спів на півтона вверх.
III. Актуалізація опорних знань.
– Що означає слово “програмна” музика?
– Назвіть твори, які ми слухали минулого разу.
Як ви знаєте, російський композитор П. І. Чайковський та український композитор Віктор Косенко теж писали програмну музику для
Послухайте два фрагменти і згадайте, з яких вони п’єс (награю).
– Чи однаковий настрій у них?
(Ні, оскільки перша п’єса сумна, а інша – весела. Це п’єси “Хвороба ляльки” і “Нова лялька”.
– Чи є подібні за характером і тематикою твори у В. Косенка?
(“Купили ведмедика” і “Не хочуть купити ведмедика”).
– Погляньте на ілюстрацію. Що ви на ній бачите? (на вибір учителя).
– Яку музику можна створити до неї, веселу чи сумну?
– У якому темпі вона у вас буде звучати?
– У якому регістрі?
– Яку назву ви ш дасте?
– Давайте кожен на “ля” проспіваємо свій варіант. Який мотив найбільше сподобається, той і запишемо у нотний зошит.
(Діти обирають кращий, визначають лад, тональність, розмір і з допомогою вчителя записують фрагмент створеної мелодії).
IV. Розучування пісні.
1. Вступна бесіда.
Два кольори
Слова Д. Павличка
Музика О. Білаша
Жваво
Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги,
Переплелись, як мамине життя,
Мої сумні і радісні,
Мої сумні і радісні дороги.
Приспів:
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне – то любов, а чорне – то журба.
Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна,
І вишите моє житія,
І вишите моє житія на ньому.
Приспів.
Сьогодні ми познайомимося з піснею Олександра Білаша “Два кольори”. Ця пісня у вас усіх на слуху, бо для українських людей вона стала наче народна, звучить у всіх на устах.
О. Білаш – український композитор. Він народився у Полтавській області, це композитор XX ст. Творчість його різноманітна: опера “Гайдамаки” за поемою Т. Шевченка, оперета “Чиста криниця”, вокальні та інструментальні твори. Упродовж усього творчого шляху він написав близько 200 пісень: “Ой не ріж косу”, “Ясени”, “Відлітають журавлі”, “Два кольори”, яку ми сьогодні розучимо. Автором поетичного тексту пісні є український поет Дмитро Павличко.
2. Художній показ пісні.
3. Характеристика тексту і мелодії пісні.
4. Настройка у тональності.
Розучування пісні за нотним текстом по фразах сольфеджуючи, а потім зі словами. Звергаю увагу на ритмічний рисунок у приспіві (шістнадцяті ноти), чистоту інтонування верхнього “мі”.
V. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
Погляньте на репродукції картин художника Б. Пророкова.
– Що ви на них бачите?
– Яка тема їх об’єднує?
Так, війна, велика біда усіх народів, бо ця війна захопила майже весь світ. Недаремно її назвали Великою Вітчизняною.
Український композитор Леонід Грабовський, який народився в 1935 р. у Києві, закінчив Київську консерваторію і звернувся до цих картин та створив “Симфонічні фрески для симфонічного оркестру “Це не повинно повторитись”, куди ввійшли твори “Бабин яр”, “За колючим дротом”, “Тривога”.
– Всі ви знаєте трагедію Бабиного яру, де фашисти закопали живими і напівживими тисячі людей. Очевидці розповідали, що на це було важко дивитися, оскільки земля у Бабиному яру рухалася ще кілька днів.
– Послухайте фрагмент цих творів. Чи могли би ви зрозуміти музичний образ твору без репродукції картин?
– Які почуття викликають музичні твори Л. Грабовського?
– Що ви знаєте про події війни?
VI. Підсумок уроку.