ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 40
Тема: Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв ‘ язком. Тематичне тестування ( тема “Складне речення”)
Мета: систематизувати й узагальнити знання учнів про складне речення, формувати вміння правильно інтонувати складні речення, вживати розділові знаки в складних реченнях, креслити їхні схеми й робити синтаксичний розбір; з’ясувати рівень засвоєння знань та сформованості вмінь з теми “Складні речення”; виховувати пошану до волелюбності, мужності,
Тип уроку: комбінований урок (систематизація та узагальнення вивченого; перевірка та облік якості засвоєних знань і вмінь).
Обладнання: таблиця.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Аналіз вивченого з метою узагальнення. Робота над висновком.
Опрацювання таблиці.
ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА БУДОВОЮ
Просте | Складне |
Має | Складається з двох або більше простих речень, об’єднаних за змістом та інтонацією. Отже, має дві або більше граматичні основи. Прості речення у складному поєднуються як за допомогою сполучників (сполучних слів), так і без них. |
Воля дорожча за життя. (Нар. творч.) | Життя не має ціни, а воля дорожча за життя. Треба бути поганим громадянином, щоб стати зразковим рабом. Заспівай мені пісню народу, і я скажу, чи має він свободу. (Нар. творч.) |
ІІІ. Виконання вправ на застосування узагальнювальних правил.
З кожної пари простих речень утворити складне (усно). Записати одне з утворених складних речень, пояснити розділові знаки в ньому. Накреслити схему речення.
1. Справжній запорожець завжди дивився похмуро. Сторонніх він зустрічав спочатку непривітно.
2. Проходив час. Козак лагіднішав.
3. Пізніше мандрівники писали про запорожців багато гарного. Козаки виявлялися гостинними й веселими людьми. (За Д. Яворницьким)
Робота з підручником. Виконання вправи 230 (усно).
Диктант із коментуванням. Зробити усний синтаксичний розбір указаного вчителем речення.
1. Січ – мати, а Великий Луг – батько. Якщо хтось любить піч, то йому ворог Січ. Де є бої, там є і герої. Вижени ворога сьогодні, бо завтра він тобі нашкодить. Буде й булава, якщо є голова. То не козак, якщо він не думає отаманом бути. Де є розум і любов, там не ллється людська кров.
Народна творчість.
2. Вже облетів весняний цвіт, і літо вже минуло, і тихий осені привіт хвилює серце чуле. Шумить дерев журливий світ, але то там, то там жовтавий лист спадає з віт, прощається з життям. Листя слухає вітру зітхання і згортає свої прапори, на покірну красу умирання сонце дивиться сумно згори…
З тв. В. Сосюри.
3. Є в світі слово, перед яким усі народи низько схиляють голови. Це слово – Мати. Коротке це слово, але які глибини скарбів воно містить у собі! Кожна людина і кожний народ мають свої святощі. До цих святощів зараховуємо пошану до матері, адже вона дала нам життя, виростила й виховала.
З журналу.
ІV. Проведення тематичного контролю 1.
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ (зразки)
1. Складне речення
А) має одну граматичну основу;
Б) має дві граматичні основи;
В) має дві і більше граматичні основи.
Скласти й записати складне речення з трьома граматичними основами; граматичні основи підкреслити (напр.: Хліб не зайчик з лісу носить, брат мій сіє, тато косить. (В. Гринько.) .
2. Прості речення у складному пов’язані між собою
А) за змістом, інтонацією та сполучниками або за змістом та інтонацією;
Б) за змістом і обов’язково сполучниками;
В) за допомогою сполучників або без сполучників, але не обов’язково за змістом.
Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого з’єднуються без сполучників (сполучних слів) (напр.: Йому добре живеться: в нього півень несеться. (Нар. творч.).
3. Перед сполучниками і, та, але, проте, однак, чи, що, щоб, які з’єднують частини складного речення, ставиться
А) кома;
Б) тире;
В) двокрапка.
Скласти (пригадати) й записати складне речення, частини якого пов’язані сполучниками (і, та, а, але, що, щоб, проте і т. ін.) (напр.: Щебече ранок, і на кленах печать свою кладе весна. (В. Сосюра.) Казав німий, що бачив сліпий, як втікав кривий. (Нар. творч.)
4. Речення Як мала у тебе сила, то з гуртом єднайся ти. (Б. Грінченко.) є
А) розповідним; складним;
Б) спонукальним, складним;
В) спонукальним, простим.
Скласти й записати розповідне складне речення (напр.: Бджола жалить жалом, а чоловік картає словом. (Нар. творч.)
5. Речення Ми з тобою ішли, і синіли поля. (В. Сосюра.)
А) є простим реченням з однорідними присудками;
Б) є складним реченням з двома граматичними основами;
В) є складним реченням з трьома граматичними основами.
Скласти й записати просте речення із однорідними членами, з’єднаними сполучниками і або та (напр.: Вітер носиться, літає, топче луки і поля. (Олександр Олесь.).
6. У реченні Дякую Богові, що Він дав мені народитися українцем. (О. Гончар.)
А) обидві частини є двоскладними простими реченнями (мають обидва головні члени);
Б) обидві частини є односкладними простими реченнями (мають по одному головному члену);
В) одна частина є односкладним (має один головний член), а друга – двоскладним реченням (має обидва головних члени).
Скласти й записати складне речення, одна з частин якого була б односкладним реченням, а друга – двоскладним ( напр.: Про це давно, давно я знаю, що можна плакать од краси. (В. Сосюра).
Відповіді вчителя на запитання учнів щодо тестування (після того, як тестові завдання виконано).
Диктант 1.
Людський пісенний світ розпочинається з маминої співанки. Дитина не розуміє слів, але вона ловить лагідність з маминого голосу. Слухає дитя колискову і стає лагідним.
Наші прабабусі були переконані, що грубість сучасних діток іде від того, що їм не співали колисанок.
Наші прабабусі твердили, що мама народжує тіло й душу дитини. Мама співає дитинці першу пісню, мама відводить уперше до школи. Без маминого благословення колись не орали землю, не засівали поле. Уранці дитина вставала, вмивала личко, а перед молитвою вона цілувала матусі руку. (За Г. Маковій; 82 сл.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Повторити П. 12, вправа 231.