РОЗДІЛ 2 ТЕКСТ
& 3. СЛОВА, НАЙВАЖЛИВІШІ ДЛЯ ВИСЛОВЛЕННЯ ДУМКИ В РЕЧЕННІ, ТЕКСТІ
21. 1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
Історія паперу сягає сивої давнини. Багато років тому жив у Китаї працьовитий і винахідливий ремісник Цей Лунь. Він здогадався розтовкти деревину бамбука й шовковиці на борошно. Висипав його в казан, додав до нього вапна, залив водою і кип’ятив доти, поки вариво перетворилося на білу густу масу. Додав до неї трохи клею. А тоді вилив у ситечко і якийсь час струшував. Вода стекла, а кашка лягла рівним шаром,
2. Про що тобі стало відомо з цього тексту? Розкажи. 3. Випиши виділені слова. Познач у них префікси.
22. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте вірш.
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ?
…На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
– Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце посміхнулося здаля:
– Правда, все я бачу з висоти.
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина
Дмитро Павличко
2. Якими словами вірша можна передати його головну думку? Під час читання виділяйте ці слова більшою силою голосу.
3. Яким за метою висловлювання є останнє речення?
Візьміть до уваги! В усному мовленні найважливіші для вираження думки слова виділяють голосом.
23. 1. Прочитай. Зроби висновок про те, скільки осіб бере участь у розмові. Зверни увагу, як потрібно оформляти розмову на письмі. Спиши, дотримуючись розділових знаків.
– Про що виспівує струмок?
– Про літо золоте.
– Про що співає колосок?
– Про те, як він росте.
– Про що виспівує земля?
– Про неба синь і шир.
– Про що співаєм ти і я?
– Про щастя і про мир!
Анатолій Костецький
2. Подумай і скажи, якими за метою висловлювання є речення у цьому вірші. Що, крім цього, можна сказати про останнє речення?
3. Попрацюйте в парах! Повчіться читати виразно діалог.
Пригадайте! Розмову двох або кількох осіб називають діалогом.
24. Знайди в підручнику “Літературне читання” текст (або частину тексту), у якому передано розмову між двома дійовими особами. Навчись виразно його читати.