5 КЛАС
Тема 3. Музичні образи в літературних творах
Урок 13
Тема уроку. Сольфеджування вправи у дводольному розмірі 2/4. Розучування пісні В. Островського “Зимова пісенька”.
Слухання музики. Концерт № 23. В. А. Моцарта, оповідання В. Короленка “Сліпий музикант”
Мета уроку: вчити надалі дітей сольфеджувати вправи з тактуванням у дводольному розмірі; вокальні навички; виховувати інтерес до музики та літератури.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, вправи, баян, магнітофон,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
1) Вправа на дикцію.
2) Вправа на розширення діапазону.
III. Сольфеджування вправи з тактуванням.
Бесіда за запитаннями:
– Для чого служить тактування?
(Щоби відтворити метр музичного твору, тобто показати сильну і слабку долю).
– Який розмір має першу долю сильну, а другу – спабку? (Розмір 2/4).
– Погляньте на вправу (на дошці), у якій я не поставила розміру. Ви повинні
– Скільки долей у кожному такті?
(Дві четвертних).
– Чи у всіх тактах четвертні ноги?
(Ні, є і восьмі, і половинна).
– Чому розмір називається 2/4?
(Тому що дві восьмих дорівнюють одній четвертній).
– Давайте просольфеджуємо вправу у ритмі.
– А тепер настройка (спів звукоряду до мажор та тонічного тризвуку) і просольфеджуємо вправу, тактуючи на 2.
IV. Розучування пісні В. Островського варто розпочати з дітьми
1. Бесідою:
– Осінь помалу здає свої права і наступає зима. Це прекрасна пора року, коли падає сніжок, все стає білим, навіть дерева і будинки. Ви любите цю пору року? (Відповіді дітей).
– Сьогодні ми вивчимо з вами пісню Володимира Островського “Зимова пісенька”.
2. Художній показ пісні.
3. Характеристика прослуханого твору.
– У яшму характері прозвучала пісня?
– Що характерно для її темпу?
(Пісня прозвучала у темпі вальсу).
– Що ще можна робити під цю мелодію?
(Танцювати).
– Як ви зустрічаєте Новий рік?
4. Розучую пісню по фразах за нотним текстом, звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію та артикуляцію.
Зимова пісенька
Слова і музика В. Островського
2. Снігом вкрилися стежинки,
Очі радісні в малят,
А сніжинки, мов пушинки,
До землі летять, летять.
Новий рік йде до нас.
Радість він несе в наш клас.
Дітям втіха, бо дарунки
Вже давно чекають нас.
Дітям втіха, бо дарунки
Вже чекають нас.
3. В залі нашому ялинка
Сяє барвами прикрас.
Ми бажаємо добра вам,
Щиро всіх вітаєм вас.
Новий рік – радість всім,
Щастям повниться наш дім.
Хай збуваються всі мрії
Наші в новорічні дні.
Хай збуваються всі мрії
В новорічні дні.
V. Слухання музики.
– Ви, діти, уже зрозуміли, яке велике значення у розкритті літературних образів має поєднання мистецтва слова і музики. Така єдність допомагає краще розкрити душевний стан людини, її настрій, почуття.
– Сьогодні ви послухаєте повість В. Короленка “Сліпий музикант”, у якій розповідається про долю хлопчика, який від народження був сліпим, тобто був приречений на постійні страждання. І він пішов разом з кобзарем подорожувати. Музика та пісня допомогли хлопцеві, він став великим піаністом, музика “зцілила” його. Зараз ви послухаєте літературно-музичну композицію, створену поєднанням цієї повісті та “Концерту для фортепіано з оркестром № 23” австрійського композитора В. А. Моцарта.
2. Слухання твору.
3. Характеристика прослуханого.
– Чи допомагає музика В. Моцарта краще зрозуміти душевний стан героя повісті?
– Чи музика у даному випадку відіграє тільки роль супроводу?
– Чи можна музику тут вважати дійовою особою повісті?
VI. Підсумок уроку.