Мета: вчити учнів добирати неозначену форму до дієслів, поданих в інших формах, використовувати неозначену форму в побудові навчальних текстів-інструкцій, порад; спонукати учнів до навчання; виховувати любов до української мови.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Спишіть. У дієсловах виділіть закінчення, усно поставте до них питання. Підкресліть дієслова у неозначеній формі, що мають протилежне значення.
1) Спершу треба розсудити,
2. Каліграфічна хвилинка
З зад ду ззаду
– Уведіть слово у речення. Доберіть спільнокореневі слова, які належать до різних частин мови.
3. Словникова робота
Гра “Склад загубився”
Лі…руч
Мі…нець
Дисцип…на
Кі…метр
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви закріпите і поглибите знання про неозначену форму дієслова.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра “Добери
– До поданих дієслів неозначеної форми доберіть синоніми, виділіть закінчення.
Бажати, ясніти, радіти, забавляти, перемагати.
Слова для довідок: бавити, вигравати, світліти, хотіти, веселитися.
2. Словотворча робота
– Від неозначеної форми дієслів, що відповідають на питання що робити?, утворіть за допомогою кількох наведених префіксів дієслова, які б відповідали на питання що зробити?. Запишіть їх. Позначте префікси.
Префікси: про-, по-, з-, пере-, до-, за-.
Що робити? | Що зробити? |
Садити | Посадити, пересадити |
Малювати | |
Лазити | |
Сміятися | |
Співати |
3. Фізкультхвилинка
4. Робота в парах
Гра “Математична граматика”
НА + ГО + РІХ – IX + ОДИ + ТИН – Н = …
В + МИР – Р + ТИСК – К + Я = …
ВИ + ВЕРХ – X + НУ + ТИР – Р + СЬК – К = …
5. Гра “Знайди дієслова в дієсловах”
Зрозуміти, здобути, намилитися.
– Поставте питання до поданих і утворених дієслів.
6. Робота в парах
– Продовжте прислів’я, добираючи дієслова неозначеної форми.
– Добре того вчити, хто хоче все… (знати).
– Що знати і вміти – за плечима… (ке носити).
– Розуму не позичити і за гроші… (ке купити).
– Хочеш знати – не соромся… (питати).
7. Робота в групах
– Дієслова в неозначеній формі вживаються не тільки в усній народній творчості, але й під час складання пам’яток, порад, текстів-інструкцій.
Уважно прочитайте поради і знайдіть у них дієслова в неозначеній формі.
Поради для школярів
1. Книжку треба тримати в чистоті.
2. Сторінки слід перегортати за верхній ріжок.
3. Не можна виривати з книжки аркушів.
4. Кожен учень повинен берегти свій підручник.
– Згадайте, що таке інструкція. (Інструкція – вказівка на порядок і засоби виконання певної роботи, користування приладами, інструментами.)
– Прочитайте текст-інструкцію щодо виготовлення персонажів для пальчикового театру і знайдіть у ньому дієслова в неозначеній формі.
1. Склади тканину навпіл. Вибери викрійку та прикріпи її шпильками до тканини.
2. Вирізавши деталі, отримаєш 2 тулуба, 2 вуха.
3. Уклади вушка між двома деталями тулуба. З’єднай деталі, прошивши швом “уперед голку”.
4. Із гудзиків, бісеру, клаптиків тканини зроби очі та мордочку.
– За такою схемою можна виготовити будь-якого пальчикового персонажа.
– Навіщо потрібно вміти складати інструкцію?
– Складіть поради, роз’яснення (інструкції), як провести гру, виготовити іграшку тощо.
8. Самостійна робота
– Утворіть від поданих дієслів неозначену форму за зразком.
Ходжу – ходити; любив; радів; пишу; працював; зробив; пішов; стелить; вирувати; зашумів, прокинулися; потягнулися; забринів; котилася; прийшов.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що таке дієслово?
– З якою частиною мови найчастіше пов’язане дієслово? Наведіть приклади.
– Яким членом речення виступає дієслово? Наведіть приклади.
– Що таке неозначена форма дієслова? Наведіть приклади.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ