ТЕКСТ
& 4. Текст-розповідь. Текст-опис. Текст-міркування
35. 1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок.
Історія паперу почалася давно. Багато років тому жив у Китаї працьовитий і винахідливий ремісник Цай Лунь. Він здогадався розтовкти деревину бамбука й шовковиці на борошно. Висипав його в казан, додав до нього вапна, залив водою і кип’ятив доти, поки вариво не перетворилося на білу густу масу. Додав до неї трохи клею. А тоді вилив у ситечко і якийсь час струшував. Вода стекла, а кашка лягла рівним шаром, утворивши тоненьку плівку.
Сучасний папір виготовляють з дерева.
За Паолою Утевською
Це т е к с т – р о з п о в і д ь. Його мета – розповісти про те, як було винайдено папір.
2. Про що ти дізнався з тексту? Розкажи.
3. Випиши виділені слова. Познач у них префікси.
36. Попрацюйте разом!
1. Прочитайте вірш.
ДЕ НАЙКРАЩЕ МІСЦЕ НА ЗЕМЛІ?
…На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
– Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце посміхнулося здаля:
– Правда, все я бачу
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам’ятай:
Батьківщина – то найкращий край!
Дмитро Павличко
2. Якими словами вірша можна виразити його головну думку? Під час читання виділяйте ці слова більшою силою голосу.
3. Яким за метою висловлювання є останнє речення?
4. Зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова.
З в е р н и у в а г у! В усному мовленні найважливіші для вираження ду́мки слова виділяються голосом.
37. 1. Прочитай вірш. Зроби висновок про те, скільки осіб бере участь у розмові. Зверни увагу, як оформляється розмова на письмі. Спиши, дотримуючись розділових знаків.
– Про що виспівує струмок?
– Про літо золоте.
– Про що співає колосок?
– Про те, як він росте.
– Про що виспівує земля?
– Про неба синь і шир.
– Про що співаєм ти і я?
– Про щастя і про мир!
Анатолій Костецький
2. Подумай і скажи, якими є у вірші речення за метою висловлювання. Що, крім цього, можна сказати про останнє речення?
В і з ь м и д о у в а г и! Розмова між двома або кількома особами називається д і а л о г о м.
3. П о п р а ц ю й т е п а р а м и! Повчіться читати діалог.
38. Знайди в читанці текст (або частину тексту), в якому передано розмову між двома дійовими особами. Навчись виразно його читати.
39. Попрацюйте разом!
1. Прочитайте текст.
Іде старець, увесь білий. Білий одяг, біле довге волосся, біла, як сніг, борода в нього. Легкий вітерець розвіває чуприну й бороду. У руці в нього палиця висока, з перехрестям угорі. Іде… Видно, що змучений – ледве ноги волочить… А очі в нього такі лагідні, така добрість б’є з них!
Антін Лотоцький
2. Доберіть до тексту заголовок.
3. Який це текст? Яка його мета? Які слова тексту допомогли вам уявити зовнішність людини?
Це т е к с т – о п и с. Його мета – описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет.
40. 1. Прочитай текст.
У Наталочки очі як черешні, що вистигають у рясних полтавських садах. Великі, круглі, темні. І личко кругленьке, смаглявеньке. Дідусь так і називає її: “Моя черешенька”.
Оксана Іваненко
2. Спробуй за цим описом намалювати вдома портрет Наталочки.
41. Склади і запиши текст-опис зовнішнього вигляду близької тобі людини (брата, сестри, товариша, по́други).
42. 1. Прочитай діало́г. Добери заголовок.
Розмовляють двоє друзів.
– Кажуть, що кожна людина повинна залишити після себе добрий слід. Я вже знаю, що я зроблю. Як трохи підросту, то почну засаджувати деревами і кущами отой пустир. І там виросте гайок. А в тому гайку я збудую… Я ще не знаю, що саме збудую, але точно знаю, що там діти влаштовуватимуть фантастичні ігри…
– Е… Я ще про таке не думаю… Ще рано…
2. Склади і запиши продовження діалогу.
43. П о п р а ц ю й т е р а з о м!
1. Прочитайте текст.
ТРЕБА НАПОЛЕГЛИВО ВЧИТИСЯ
Учень одержав двійку і сказав:
– Невелика біда!
Ні, велика. А чому? Незабаром, так, незабаром він стане до складного верстата. Від нього залежатиме, чи якісні машини підуть із заводу на поля, чи хороші літаки злетять у небо. Без глибоких знань не можна керувати складним механізмом. І так у кожній роботі.
Тому треба наполегливо вчитися, щоб у майбутньому стати хорошим спеціалістом, справжнім сином свого народу.
Ви прочитали т е к с т – м і р к у в а н н я.
У тексті-міркуванні є т в е р д ж е н н я, д о к а з (д о в е д е н н я) і в и с н о в о к.
2. Знайдіть у прочитаному тексті твердження, доказ (доведення) і висновок.
44. 1. Прочитай текст-міркування.
БІЛЬШЕ ЗНАТИ, БІЛЬШЕ ВМІТИ
Дехто думає так: тепер машини працюватимуть, а люди тільки на кнопки натискатимуть. Неправильно думає.
Головною в усі часи була й завжди буде людина. Людина з її розумом, з її вмілими руками. Людина робить машини. Вона ними керує. Треба багато знати, щоб побудувати навіть найпростіший механізм, найпростішу машину. І керувати машиною можна тільки тоді, коли знаєш її будову.
2. Визнач у тексті твердження, доказ (доведення) і висновок.
3. Добери до тексту власний заголовок.
45. П о п р а ц ю й т е р а з о м!
Складіть і запишіть текст-міркування за поданими твердженням, доказом і висновком. Дайте йому заголовок.
Твердження: Кожному відкрита дорога до знань. Доказ (доведення): Кожен школяр…
Висновок: Найбільшу користь суспільству приносить людина, яка багато знає і вміє.
46. 1. Прочитай текст.
ГОЛОВНЕ В ЖИТТІ
Що найголовніше в житті? Один говорить: найголовніше – вугілля. Якби не вугілля, зупинилися б машини, не було б вугілля, люди замерзли б… Інший твердить: найголовніше – метал. Без металу не було б ні машин, ні вугілля, ні хліба, ні одягу. А третій каже: найголовніше – хліб. Без хліба не працювали б ні шахтарі, ні металурги, ні прикордонники, ні льотчики.
Хто з них правий? Що найголовніше в житті? Найголовніше – праця, бо без праці не було б ні вугілля, ні металу, ні хліба.
Василь Сухомлинський
2. Які міркування наведено в цьому тексті? Який зроблено висновок?
3. Що ти можеш сказати про слова говорить, твердить, каже? Яка їх роль у мовленні? Випиши речення, в яких ужито ці слова.
4. Познач будову слова прикордонники.