Повторения, узагальнення й поглиблення вивченого
§ 6. ТИПИ І СТИЛІ МОВЛЕННЯ. ПОНЯТТЯ ПРО ОФІЦІЙНО-ДІЛОВИЙ СТИЛЬ
ПРИГАДАЙМО. Які є типи і стилі мовлення?
35
І. Прочитайте тексти. Визначте стиль і тип мовлення кожного з них. Обгрунтуйте свою відповідь. Скористайтеся відповідною таблицею на форзаці підручника.
Дощ – рідкі атмосферні опади, які випадають з хмар у вигляді краплин діаметром від 0,5 до 7,0 мм. За інтенсивністю випадання розрізняють обложний дощ (тривалі, більш-менш рівномірні опади) та зливовий (короткочасні інтенсивні
* * *
Усе ближчими ставали звуки грози. Важка сива хмара нависла над степом і спустила на нього свої мокрі паруси. З тихим дзвоном упали перші краплини, а потім чарівною музикою зашумів густий дощ. Вода вже блищала на розмитому шляху, а травневий дощ усе палав. Розквітла земля набиралася сили, прикрашалася зеленими шатами (О. Гончар).
II. Укажіть “відоме” і “нове” в реченнях першого тексту. Яким зв’язком поєднані ці речення – паралельним чи послідовним?
36
Випишіть
Офіційно-діловий стиль
Офіційно-діловий стиль – різновид мови, який слугує для спілкування в державно-політичному, громадському й економічному житті.
Ознаки стилю
Найхарактерніші ознаки цього стилю: офіційність, конкретність, стислість, точність формулювань, логічна послідовність, використання спеціальної лексики.
Ділові папери
Основним видом офіційно-ділового стилю є ділові папери (документи). НАПРИКЛАД: заява, план роботи, оголошення, автобіографія, наказ, договір, розписка, доручення, довідка та ін.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Тексти офіційно-ділового стилю не припускають двозначності сприйняття змісту, вживання емоційно забарвленої лексики.
37
І. Прочитайте текст. Визначте його тему та сферу використання (побут, освіта, законодавство, література). З якою метою створено текст? Доведіть, що він є офіційно-діловим.
Дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім’я та набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх піклування.
Дитина, яка тимчасово чи постійно позбавлена сімейного оточення або яка в її власних якнайкращих інтересах не може залишатися в такому оточенні, має право на особливий захист і допомогу, що надаються державою (3 Конвенції про права дитини).
Плакат Олега Томашевича, 13 років
II. Визначте вид (паралельний чи послідовний) і засоби зв’язку речень у тексті.
38
Прочитайте мовні звороти офіційно-ділового стилю. Складіть і запишіть 2-3 речення з кількома з них.
Брати участь, взяти до уваги, відповідно до закону, згідно з інструкцією, за згодою сторін, надати можливість, дозвольте нагадати, маю відмовити, просимо повідомити, вважаємо за потрібне, в установленому законом порядку, нести відповідальність, брати зобов’язання, порушити питання, оголосити подяку.
І ТАКЕ БУВАЄ
Прийшовши зі школи, Оленка пообідала та прибрала на кухні. Потім пішла до бабусі, а мамі залишила записку: “Твоє розпорядження виконала. Оперативно реставрувала порядок у приміщенні для приготування їжі. Приходила сусідка, довго інформувала про свої справи, тому часу на студіювання уроків не залишилося”.
Що в цій записці вам видається смішним? Чому?
Моя сторінка
ЯК ЦЕ БУЛО
СЛОВА-ПОМИЛКИ
Чи знаєте ви, що в нашій мові є слова, які утворилися внаслідок помилки? Наприклад, слово індик. Так називають свійського птаха, завезеного до нас із далеких країн ще у XVI столітті. Зважаючи на назву, птах мав би “завітати” до нас із Індії. Але ж ні, його завезено з… Америки, якуХристофор Колумб свого часу помилково назвав Індією. З помилковою назвою Америки пов’язане й слово індіанці – назва корінних жителів Америки (3 посібника).
І ТАКЕ БУВАЄ
ТУРОК
Збирається мій знайомий
В далеку мандрівку.
Придбав собі в Туреччину
На тиждень путівку.
Костюм купив елегантний,
Вчить турецьку мову.
Уже знає, як звуть турки
Свиню і корову,
Як спитати по-турецьки,
Почім у них шуби,
Де купити мило й пасту,
Яка чистить зуби.
Голова тріщить у нього
Від отих уроків…
Він, до речі, в Україні
Живе тридцять років.
Ходить всюди, як хазяїн,
Аж дверима гурка,
Хоча мову українську
Знає гірше турка.
П. Глазовий
НА ДОЗВІЛЛІ
ЗБЕРІТЬ ПРИСЛІВ’Я
Із розсипаних цеглинок-слів зберіть два синонімічних прислів’я
УСМІХНІМОСЯ
– Миколо, виходь на вулицю!
– Не можу. У мене дуже суворий батько. Коли він робить мені домашнє завдання з української мови, я повинен стояти поруч.