Мета. Поглибити уявлення про родинні традиції, сприятливі для здоров’я; сформувати уявлення про спадковість і її вплив на здоров’я людини; розвивати вміння піклуватись про молодших і старших членів сім’ї, виховувати бажання підтримувати традиції здорового способу життя в родині, поглибити інтерес до історії свого роду та усвідомлення причетності до нього; формувати повагу та гордість за свою родину.
Обладнання. Плакати, ілюстрації із зображенням здорового способу життя, схема сім’ї, родовідне дерево, підручник, робочий зошит.
Хід
I. Організаційний момент.
II. Аналіз стану здоров’я учнів та повторення вивченого матеріалу.
– Які корисні для здоров’я справи ви робили впродовж тижня?
– Що таке само – і взаємонавчання?
– Яких правил потрібно дотримуватись, коли працюєш у команді?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми уроку.
“Традиції збереження здоров’я в родині. Спадковість і здоров’я”.
(На дошці намальоване родовідне дерево, на листочках записані слова з прислів’я: “Здоров’я, розум і сопілка – мудра спілка”).
Учні по черзі наклеюють
– Як ви думаєте, чому прислів’я “Здоров’я, розум і сопілка – мудра спілка” пояснює тему сьогоднішнього уроку?
Прослуховування пісні “Родина” (сл. Вадима Крищенка, муз. Олександра Злотника).
2. Бесіда.
Історія країни складається з історії кожної сім’ї, яка живе в ній. Слава та могутність держави залежить від добропорядності і міцності кожної родини. Спільна українська родина – це творець і зберігай українського роду, культури, моралі. Родина – джерело, продовжувач роду. Мабуть, невипадково наш герб символізує триєдність – людини, родини, нації.
Мати, батько, бабуся і дідусь – це найрідніші для нас люди. Від батьків ми отримуємо найважливіше – життя. Батьки піклуються, доглядають, виховують, дбають про здоров’я своїх дітей.
Взаємини у родині залежать від взаєморозуміння між батьками і дітьми, доброзичливості, дружби і поваги між старшими і молодшими, спільної діяльності тощо.
З давніх-давен діти змалку мали свої обов’язки у сім’ї, вчилися різної роботи, посильно працювали. Старші діти допомагали батькам виховувати молодших братів і сестер.
– Як розподілені обов’язки у членів вашої родини – дорослих і дітей?
– Які домашні доручення ви виконуєте?
3. Колективна робота.
– Як ви розумієте дані вислови?
– Сім’я – це домашня церква, на якій увесь світ стоїть, як на скелі своїй (Іван Огієнко);
– Родина – це те первинне середовище, де людина повинна вчитися робити добро” (Василь Сухомлинський).
4. Бесіда.
Кожна сім’я, родина має свою історію, традиції, звичаї, сімейні реліквії. Пам’ять родоводу – це пам’ять про дідуся і бабусю, їх портрети на стіні, документи і листи, це пісні та обряди, наша мова і культура. У деяких сім’ях ведуться книги роду, у яких збирають усі цікаві матеріали родини.
– Чи є у вашій родині така книга? Розкажіть про неї.
(Рекомендована література для ознайомлення: Ірина Мацко “Книга мого роду”; “Рости, моє деревце, з міцного коріння” (2012 р.) – Львів: Видавництва Старого Лева.)
5. Пошукова гра.
Вчитель пропонує учням відчути себе дослідниками, журналістами, фотографами, художниками, зібрати матеріал з історії людини і провести:
– сімейну акцію “Мій родовід – мій оберіг”; “Моя сім’я, моя родина в житті і долі України”;
– виставку “Сила і слава мого роду”.
6. Конкурс “Оберіг захисника країни”.
Створіть невелику за обсягом колективну творчу роботу – сувенір, іграшку, малюнок або інший саморобний декоративний виріб, що слугував би оберегом для військовослужбовців української армії, які перебувають у зоні АТО, а також на лікуванні у військових госпіталях.
Пропонуємо долучатись до цього конкурсу-акції, яку проводить редакція дитячого часопису “Професор Крейд”.
(Часопис “Професор Крейд”. – 2014. – № 10).
7. Робота з прислів’ями.
– Чому у народі кажуть: “До свого роду – хоч через воду”?
8. Робота з підручником.
Самостійно прочитати статтю на с. 56.
А) Відповіді на запитання.
– Які традиції є у ваших сім’ях?
– Як ви піклуєтесь про своїх батьків та інших членів родини?
Б) Робота з малюнками.
Значну роль у збереженні здоров’я людини відіграють сімейні традиції проведення дозвілля.
Розгляньте світлини, на яких зображено різні види сімейного відпочинку.
– Як ви любите відпочивати з батьками, братами та сестрами?
9. Бесіда.
Одна з десяти Божих заповідей звучить так: “Шануй матір і батька своїх!”. Майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних таблицях, які отримав пророк Мойсей від Бога на горі Сінай, були вирізьблені схожі слова: “Шануй батька твого і матір твою, щоб добре було тобі та щоб довголітнім був ти на землі”. Шанування батьків – один із найсвятіших обов’язків людини і неоплатних боргів дітей. Батьки вас ростять, виховують, учать добра, пестять, люблять.
– Як можна віддячити батькам за їхню любов, турботу та допомогу?
10. Робота в групах.
Обговоріть у групах наступні прислів’я. Поясніть, як ви їх розумієте.
1 група:
– Материн гнів, як весняний сніг: рясно впаде, та скоро розтане.
– Добре й батькам, як дитина в славі.
2 група:
– Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
– Яке дерево – такі в нього й квіточки, які батьки – такі й діточки.
3 група:
– Який дуб, такий тин; який батько, такий син.
– Мати одною рукою б’є, а другою гладить.
11. Гра (Робота в парах).
Гра “Коли мамі (татові, бабусі, дідусеві) сумно”.
Уявіть, що ви приходите додому, а мама (група 1), тато (група 2), бабуся (група 3), дідусь (група 4) сумні, у них поганий настрій.
– Які слова ви використаєте, щоб утішити родичів?
12. Робота з підручником.
– Щоб у сім’ї панувала злагода, любов і взаємоповага, потрібно дотримуватись певних правил. Прочитайте пам’ятку “Правила взаємин у сім’ї” і доповніть її.
Фізкультхвилинка.
А) Робота з малюнками.
Розгляньте фото на с. 59. Чим схожі тато з дочкою? мати із сином?
Б) Робота з текстом.
Прочитайте що таке спадковість (с. 60).
13. Бесіда.
Є речі, які не передаються у спадок. Це відбитки пальців – унікальна особливість кожної людини. У світі немає навіть двох людей, в яких відбитки пальців однакові.
За відбитками пальців міліція може знайти злочинця, адже доторкаючись до будь-якого предмета, ми залишаємо свої відбитки на ньому.
Інформація про відбитки пальців є основою біометричного паспорта – документа, що дає право на виїзд за межі країни і в’їзд до інших держав. Хвилинка-цікавинка.
У Давньому Єгипті та Китаї відбитки великого пальця використовували як підпис при укладанні різних договорів та угод.
Серед усього населення на планеті є всього декілька десятків людей, в яких відсутні відбитки пальців.
Відбитки пальців коали і людини вельми складно розрізнити навіть за допомогою потужного електронного мікроскопа.
14. Проведення експерименту.
– Подивіться на свої долоні. На верхніх пучечках пальців ви побачите сіточку, яка залишає відбитки на папері.
– Порівняйте свої відбитки із відбитками сусіда по парті.
– Чи відрізняються відбитки пальців у ваших товаришів?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
2. Робота з віршем.
Донечко, синку, сестрице, братусю,
Дружна, велика, щаслива сім’я!
Таточку, мамочко, бабцю,
Дідусю – мій оберіг і родина моя!
Надія Красоткіна
3. Обговорення мультфільму “Вперед і вгору”
V. Підсумок уроку.
– Як піклуються про здоров’я у ваших сім’ях?
– Які родинні рецепти довголіття ви знаєте?
– Що таке спадковість?