РІДНИЙ КРАЙ
Урок 55
Тема. Тварини рідного краю
Мета: розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети
– Сьогодні ми ознайомимося із тваринним світом рідного краю.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Робота над загадками
На дошці – відгадки: акліБ, кажЇ, акороС, яцисиЛ, ялпаЧ, ьцєаЗ, авоС, ьнелО, квоВ.
– Хто на собі ліс носить? (ьнелО)
– Хто спить, а очей не заплющує? (ьцєаЗ)
– Повзун повзе, на базар голки везе. (кажЇ)
– По полю гасає, овечок хапає та всіх лякає. (квоВ)
– Пролетіло на хвості,
Та й сховалось в хворості. (акліБ)
– Стрекотуха білобока,
Звуть усі її… (акороС).
– Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
– Прийшла кума із довгим віником
На бесіду із нашим півником,
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою слід. (яцисиЛ)
– Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (ялпаЧ)
– Опишіть зовнішній вигляд лисиці, вовка, білки, оленя, їжака і зайця. Назвіть спільні ознаки цих тварин. (Голова, тулуб, хвіст, чотири ноги, шерсть або щетина)
– Ці тварини належать до групи звірів. Головна ознака звірів – це годування дитинчат молоком.
– Назвіть тільки тих тварин, яких називають птахами. (Сова, чапля, сорока)
– Опишіть зовнішній вигляд цих птахів. Назвіть загальні ознаки птахів. (Дзьоб, крила, дві ноги, пір’яний покрив)
– Усі ці тварини мешкають у нашому краї.
2. Гра “Упізнай тварину за описом”
– Це невеличка тваринка. Замість волосся спина в неї вкрита колючими голками. У випадку небезпеки вона швидко згортається у колючий клубок із 6-8 тисяч голок. Розгорнути цю тваринку не під силу навіть дорослій людині – настільки розвинені в неї спинні м’язи. Лише вода примушує її розпрямитися. Цю властивість використовує хитра лисиця. (Їжак)
– Це – санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах-шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони. (Дятел)
– Без нього не обходиться жодна казка про тварин. його завжди змальовують як боягуза. Проте завдяки своїй лякливості та обережності він рятується від своїх численних ворогів. (Заєць)
– Він – постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
– Недарма я в казках – найперша хитрунка. Хитра я насправді. Обдурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, лягаю на бік, очі заплющую і лежу наче мертва не ворухнусь. Підлетить цікава ворона чи сорока – і потрапить до мене в лапи. Так і собак ми дуримо, коли не можемо від них втекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, адже у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей. (Лисиця)
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра “Лісові характери”
Учитель просить дітей написати на аркушах про те, хто в лісі:
– найголовніший;
– найхитріший;
– найсильніший;
– найсміливіший;
– найдобріший тощо.
Потім просить дітей пояснити свої думки.
Висновок. У лісі мешкають дикі тварини.
2. Вікторина “Чи знаєш ти птахів нашого краю”
– Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
– У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
– У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
– Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
– Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, адже він знищує шкідників дерев)
3. Гра “Чия це пісня?”
– “Чик-чирик!” – горобець;
– “Кар-кар!” – ворона;
– “Ф’ю, ф’ю!” – синиця;
– “Ку-ку!” – зозуля;
– “Тьох-тьох!” – соловей;
– “Угу-угу!” – сова.
4. Гра “Хто де живе”
Діти утворюють коло, і вчитель запитує всіх по черзі: які тварини або птахи живуть у лісі (в полі, на луках, в річці, в лісі)? Діти одне за одним називають цих тварин. Той, хто не зміг назвати тварину, залишає гру. Перемагає той, хто останнім залишився в колі.
V. Підсумок уроку
– Що нового ви дізналися на уроці?
– Які групи тварин ви знаєте?
– Назвіть відомих вам тварин нашого краю.