Усне та письмове множення й ділення на двоцифрові та трицифрові числа
671. Подумайте, чи можна записати відповіді другого й третього рядків за значеннями першого рядка.
32 ∙ 2 624 ∙ 3 721 ∙ 4
32 ∙ 20 624 ∙ 30 721 ∙ 40
320 ∙ 20 6 240 ∙ 30 7 210 ∙ 40
672. Знайдіть помилки в обчисленнях і виправте їх.
673. Двоє друзів розпалили вогнище, придбавши 15 однакових полін. Петро приніс 7 полін, а Роман – 8. Денис захотів скористатися цим вогнищем, заплативши хлопцям 30 грн. Як Денис повинен справедливо поділити гроші?
Ліза зробила
7 + 8 = 15 (п.)
30 : 15 = 2 (грн)
2 ∙ 7=14 (грн)
2 ∙ 8= 16 (грн)
Олег записав так:
7 + 8 = 15 (п.)
15 : 3 = 5 (п.)
30 : 5 = 6 (грн)
2 ∙ 6 = 12 (грн) – отримав Петро
3 ∙ 6=18 (грн) – отримав Роман
– Хто з учнів правий? Поясніть, як міркували учні.
674. Яся й Ліда приготували подарунки для дітей-сиріт. Вони купили іграшки за однаковою ціною. Яся – 12, а Ліда – 9. Катя захотіла також долучитися і внести свої кошти. Вона дала дівчаткам 42 грн. Як дівчата справедливо розділили гроші за придбані іграшки?
675. Розгляньте фігури. Обчисліть їх площу. Яку з фігур ви можете обчислити 2 способами?
676. Знайдіть значення виразів.
42 ∙ 23 + 157 ∙ 17 ∙ 6 ∙ 12
42 ∙ (23+ 157) ∙ 17 – 6 ∙ 12
42 ∙ (23 + 157) ∙ (17 – 6) ∙ 12
677. Скільки часу пройшло від початку доби, якщо годинник показує за чверть 10 год вечора?
678. Прочитайте хибні рівності. У кожній із них додайте 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
679. Обчисліть.
1290 ∙ 70 1290 ∙ 700
129 ∙ 10 ∙ 7 ∙ 10
680. Віра старша від Романа у два рази. Запишіть за допомогою виразів, скільки років Вірі, якщо Роману: 5 років; 6 років; 7 років; 9 років; п років, b років.
– Значення яких виразів ви зможете обчислити?
681. Маса трьох ящиків з яблуками – b кілограмів Оберіть вираз, який означає масу одного ящика
B ∙ 3; b + 3; b – 3; b : 3.
– Знайдіть значення цього виразу, якщо b = 51; 66; 30; 48; 24
682. Якими можуть бути сторони прямокутника, якщо його периметр дорівнює 22 дм; 48 см; 40 мм?
683. Виконайте обчислення, скориставшись розподільним і переставним законами множення.
400 ∙ 2365 800 ∙ 1250 200 ∙ 3650 700 ∙ 5468
Виконайте вдома
684. Обчисліть.
956 + 1120 ∙ 40 – ( 625 ∙ 20 + 28)
308 – 19+1170 ∙ 30 + (1165 – 92)
685. Накресліть прямокутник зі стороною 4 см, якщо його площа 20 м2. Якою буде площа фігури, якщо довжину збільшити на 2 см?
686. Прочитайте хибні рівності. У кожній із них перекладіть 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
687. Продовжте обчислення.
302 ∙ 400 = (300 + 2) ∙ (4 ∙ 100)
108 ∙ 200 = (100 + 8) ∙ (2 ∙ 100)
180 ∙ 600 = (100 + 80) ∙ (6 ∙ 100)
688. Виконайте дії.
345 ∙ 700 + 2358 ∙ 400
689. Поїзд проїхав 360 км зі швидкістю 90 км за годину, а назад їхав у 2 рази довше. З якою швидкістю поїзд проїхав ту саму відстань на зворотному шляху?
– Оберіть короткий запис: зручний для вас.
– Подумайте, чи можна скористатися формулою властивості частки.
690. Фермер зі свого поля зібрав 1628 кг пшениці, а вівса – у 6 разів більше. Скільки всього кілограмів зерна зібрав фермер зі свого поля?
691. Два куски однакової тканини коштують 36 грн. В одному з них – 5 м, а в другому – 4 м. Скільки коштує кожен кусок тканини?
Віра склала схеми до задачі.
Артем зробив схему-аналіз.
Оксана записала розв’язок так:
5 + 4 = 9 (м) – усього
36 : 9 = 4 (грн)
4 ∙ 5 = 20 (грн)
4 ∙ 4= 16 (грн)
– Поясніть, як міркували діти.
– Складіть обернену задачу. Оберіть до неї зручний запис до умови та розв’яжіть задачу.
692. В одному мішку – 56 кг муки, а в другому – 24 кг муки. Цю муку розфасували в 40 пакетів порівну. Скільки потрібно пакетів, щоб розфасувати муку з кожного мішка?
– Розгляньте схеми.
– Оберіть відповідну схему. Розв’яжіть задачу.
Виконайте вдома
693. Обчисліть.
586 ∙ 605 453 ∙ 304 2354 ∙ 200 6752 ∙ 800
694. У двох баках була однакова кількість води. Коли з першого взяли води, а з другого – 180 л, то в обох баках залишилась однакова кількість води. Скільки води було в обох баках разом?
695. Прочитайте хибні рівності. У кожній з них перекладіть 1 паличку так. щоб рівність стала істинною.
696. На скільки значення другого добутку кожної пари більше від значення першого добутку?
650 ∙ 37 1200 ∙ 32 820 ∙ 15 380 ∙ 24
650 ∙ 39 1200 ∙ 33 820 ∙ 17 380 ∙ 26
697. Поясніть, як виконали дію множення.
698. Обчисліть площу фігури.
699. Знайдіть значення виразів. Виконайте дію множення в стовпчик.
(9 000 + 600 + 2) ∙ 43
(3000 + 200 + 50) ∙ 29
(800 + 20 + 6) ∙ 32
(500 + 90 + 3) ∙ 47
700. На сукню йде 5 м тканини, а на сорочку – 2 м. Із 114 м тканини пошили сукні та сорочки. Суконь пошили 18. Скільки пошили сорочок?
– Розв’яжіть задачу. Складіть до неї обернену.
701. Знайдіть від суми числа 3724 його частини.
702. Знайдіть частину від 320; 1600; 10 128; 2 км; 2 год; 4 ц.
Виконайте вдома
703. Виконайте обчислення
644 ∙ 805 – 673 ∙ 20
704. Маша купила 5 ручок. Вона заплатила за них 15 грн. Ольга купила 8 таких самих ручок. На скільки більше грошей витратила Ольга, ніж Маша?
705. Прочитайте хибні рівності. У кожній з них заберіть 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
706. Чи правильне твердження, що значення виразів кожного стовпчика рівні? Перевірте значення виразів, виконавши дії у стовпчик.
540: (2 ∙ 10) 630 : ( 3 ∙ 10)
540 : 20 630 : 30
540 : 10 : 2 630 : 10 : 3
707. Поясніть, як виконано обчислення.
540 : (6 ∙ 18) = (540 : 6) : 18 = 90 : 18 = 5;
7800 : 600 = 7800 : (6 ∙ 100) = (7800 : 100) : 6 = 78 : 6 = 13.
708. Обчисліть.
7 800 : 600; 51 00 : 700; 8 400 : 600; 7 200 : 300.
709. Є посудини на 12 л, 9 л та 5 л. Перша з них заповнена рідиною, а дві інші – порожні. Чи можна відлити 6 л рідини?
– Розв’яжіть задачу за таблицею
12л | 12 |
9 л | 0 |
5л | 0 |
710. Периметр дитячого майданчика має квадратну форму і становить 48 м2. Знайдіть площу дитячого майданчика.
Виконайте вдома
711. Обчисліть вирази.
814 ∙ 25 386 ∙ 28 ∙ 20 – 5200
875 ∙ 18 2780 – 120 ∙ 240 : 60
712. Розгляньте фігуру. Порахуйте в ній кількість трикутників і чотирикутників.
– Обчисліть площу фігури.
– Проведіть лінії, не відриваючи палички від паперу (не можна кілька разів проводити по одній і тій самій лінії).
713. Виконайте обчислення. Поясніть свої дії.
53 : 16 75 : 12 94 : 13 62 : 15
714. У двох кусках – 24 м сукна. Один кусок коштує 240 грн, а другий – 480 грн. Скільки метрів сукна в кожному куску?
715. Вовк погнався за лисицею, що була на відстані 300 м від нього. Через скільки хвилин вовк наздожене лисицю. якщо за одну хвилину лисиця пробігає 400 м/хв, а вовк – 420 м/хв?
– Накресліть числовий промінь. Покажіть на ньому рух об’єктів.
– Розв’яжіть задачу.
716. Обчисліть.
2 км 500 м ∙ 6
60 кг : 8
21 м : 20 : 5 + 210 дм
(8 дм + 120 см) ∙ 9 + 4 м
8 см ∙ 300 – 8 м : 20
Виконайте вдома
717. Обчисліть.
36 000 : (62 + 14 ∙ 2)- 23 ∙ 5
718. Обчисліть.
81 ∙ 103 ∙ 36 – 17 446 : 13
719. Прочитайте хибні рівності. У кожній з них заберіть 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
720. Обчисліть вирази. Поясніть свої дії.
294 : 40 554 : 60 125 : 50
721. Два потяги рухалися з однаковою швидкістю. Один був у дорозі 8 год, а другий – 12 годин. Перший пройшов на 240 км менше, ніж другий. Скільки кілометрів проїхав кожен поїзд?
– Накресліть 2 відрізки. Покажіть на них шлях об’єктів.
– Розв’яжіть задачу.
722. Маса 6 однакових коробок із цукерками та 8 однакових коробок із печивом – 34 кг, а маса 9 коробок із цукерками та 4 коробок із печивом – 35 кг. Яка маса коробки з печивом?
Маша міркувала так: у відповіді треба записати число коробок з печивом, тому необхідно позбутися коробок з цукерками. Для цього спочатку треба скласти таку рівність:
6 к. ц. + 8 к. п. = 34 кг;
9 к. ц. + 4 к. п. = 35 кг.
Далі треба скористатися властивістю рівності.
3 к. ц. + 4к. п. = 17 кг 3 к. ц. +4 к. п.= 17 кг
9 к. ц. + 4 к. п. = 35 кг 9 к. ц. + 4 к. п.= 35 кг
6 к. ц. + 0 к. п. = 18 кг 18 : 6 = 3 (кг)
– Поясніть міркування Маші.
Виконайте вдома
723. Обчисліть.
2000 – (8 000 – 24 000 : 4)
29 434 – 7 563 – 63 ∙ 102 – 4
980 – 700 : 100 + 152 ∙ 4
724. Літак пролетів за 9 год 7 478 км. Скільки кілометрів пролетить літак за 5 год, якщо швидкість його зменшиться на 47 км/год?
725. Розділіть фігуру на 4 частини так, щоб у кожній фігурі суми чисел були рівні.
726. Виконайте ділення в стовпчик.
45 780 : 60 299 600 : 700
45 780 : 10 : 6 299 600 : 100 : 7
727. Із селища одночасно в протилежних напрямках виїхали два вершники. Швидкість першого становила 80 м/хв, а другого – 60 м/хв. Яка відстань буде між ними, коли перший проїде 720 метрів?
– Накресліть координатний промінь Покажіть на ньому рух об’єктів.
– Розв’яжіть задачу.
728. Площа спортивної зали – 2800 м2, а ширина приміщення – 70 м. Знайдіть довжину спортивної зали.
729. Задумали число. Третя частина числа дорівнює 60. Чому дорівнює задумане число?
730. За 18 кг картоплі заплатили 106 грн. Скільки кілограмів картоплі за такою самою ціною можна купити на 120 грн?
731. Розв’яжіть рівняння.
600 ∙ х = 52 200 х ∙ 72 = 576 000
732. Виконайте дії.
9 800 – 56 000 : 80 ∙ 14
Виконайте вдома
733. Обчисліть.
37 940 – (8 900 – 81 000 : 90)
734. частина кілограма цукерок коштує 20 грн. Скільки коштує кілограм цукерок?
735. Прочитайте хибні рівності. У кожній із них перекладіть 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
736. Розділіть фігуру на 4 частини так, щоб у кожній фігурі була 1 квітка та 2 зірочки.
737. Обчисліть.
28 210 : 70
738. Обчисліть, ураховуючи порядок виконання дій:
6 095 : 53 ∙ 43 – 4008 – 8 967 : 61;
28 210 : 70.
739. Віка та Ліза живуть на одній вулиці. Вони одночасно виходять до школи.
1. Чи наздожене Віка Лізу, якщо Віка йде зі швидкістю 3 км/год, а Ліза рухається зі швидкістю 4 км/год?
2. Чи наздожене Віка Лізу, якщо вони йтимуть з однаковою швидкістю?
740. О 14 год 30 хв від пристані відійшов перший човен зі швидкістю 15 км/год. О 18 год 30 хв у тому самому напрямку вийшов другий човен зі швидкістю 30 км/ год. Через який час другий човен наздожене перший човен?
– Розгляньте схему.
– Порівняйте свої міркування з міркуваннями Дениса та Сергія.
Денис висловив думку про те, що другий човен наздожене перший, адже в нього швидкість більша. Оскільки другий човен вийшов на 4 годпізніше, тоді перший за 4 год уже пройде 60 км. Отже, на час виходу другого човна відстань між ними становитиме 60 км. Тепер треба розділити 60 : 30 = 2 (год).
Відповідь: через 2 год другий човен наздожене перший човен.
Сергій з Денисом не погодився через те. що той відстань поділив на шлях і дізнався, за який час другий човен пройде відстань 60 км. А за цей час перший човен пройде вперед ще на 30 км, адже він кожну годину проходить по 15 км. Тому спочатку треба дізнатися, на скільки більша швидкість другого човна, ніж швидкість першого човна: 30 – 15 = 15 км/год. Це означає, що кожну годину другий човен буде проходити стільки, скільки й перший, і ще 15 км. А йому необхідно наблизитися на 60 км. Тільки тоді він його наздожене. А тому треба виконати таку дію: 60 : 15 = 4 (год).
Відповідь: через 4 год другий човен наздожене перший човен.
– Чия думка правильна, що t = s : (v1 – v2)?
741. 3 пункту А в одному напрямку виїхали 2 автомобілі одночасно. Швидкість першого автомобіля – 70 км/год, а швидкість другого автомобіля – 90 км/год. На скільки кілометрів перший автомобіль пережене другий автомобіль через 5 год?
– Накресліть координатний промінь. Покажіть на ньому рух об’єктів.
– Розв’яжіть задачу.
742. Виконайте дії.
5 год 28 хв – 2 год 16 хв
4 год 53 хв + 1 год 45 хв
14 хв 6 с + 7 хв 24 с
Виконайте вдома
743. Обчисліть.
3 доб. – 1 доб. 8 год 57 хв
1 год 21 хв 48 с : 4
9 год 36 хв ∙ 5
744 Прочитайте хибні рівності. У кожній із них перекладіть 1 паличку так, щоб рівність стала істинною.
745. Обчисліть.
80 320 : 16 80 000 : 16
48 000 : 12 9 600 : 16
70 000 : 14 51 000 : 17
746. Скільки цифр матиме частка чисел?
40 758 і 58; 127 656 і 24; 373 951 і 57.
747. Обчисліть периметр і площу зали очікування в аеропорту, якщо її довжина становить 50 м, а ширина – 250 дм.
748. Маса слонихи – 4200 кг, а маса слоненяти становить маси матері. Яка маса слоненяти?
749. На 20 порцій морозива витрачають 880 г вершків. Скільки грамів вершків потрібно на одну порцію?
Виконайте вдома
750. Розв’яжіть рівняння.
Х ∙ 60 = 18000 х ∙ 24 = 96
751. Садівник привіз на базар 2400 кг груш. Першого дня він продав , а другого – усієї кількості груш. Скільки кілограмів груш садівник продав за два дні?
752. Баобаб живе 4000 років, а шовковиця – 400 років. У скільки разів баобаб живе довше, ніж шовковиця?