УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема 17. УСНИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ ТВАРИНИ
ПРИГАДАЙМО, Чим розповідь відрізняється від опису?
530 Розкажіть, які казки чи оповідання про тварин ви читали. Чи були в цих творах описи тварин? Доберіть слова (словосполучення), за допомогою яких можна передати зовнішній вигляд однієї із цих тварин та її характер.
531 І. Прочитайте мовчки. Доведіть, що подане висловлювання є текстом.
НАТАЛЧИНА ВТІХА
Наталка жила в кривобокій халупчині
У наймах Наталка заробила теля, з теляти виросла телиця. Була то єдина Наталчина втіха. Та довелося продати телицю сусідові, бо не було чого їсти.
Вечорами, коли череда верталася в село, Наталка стояла біля воріт.
Ось показувалася сіра телиця, вона була гарна, сита. Шерсть на ній аж вилискувала. Телиця повертала до Наталки голову й мукала. Дівчина прожогом кидалася до неї, обвивала руками її міцну шию, починала цілувати морду. Теличка стояла наче вкопана. Наталка виймала невеличку скибку хліба, давала теличці, а сама знов цілувала міцну сіру
Тут на Наталку гримав пастух. Вона відпускала телицю, проводила рукавом по очах і сумно дивилася їй услід (За О. Кониським).
II. Виконайте завдання до тексту.
1. Визначте тему й основну думку тексту. Виділіть вступ, основну частину й кінцівку.
2. Визначте, які типи мовлення поєднано в тексті.
3. Яку тварину описує автор? Що ми дізнаємося про неї? Що значить ця
Тварина для Наталки?
4. Зі скількох мікротем складається текст? Назвіть їх у порядку розміщення.
5. Доберіть синоніми до виділених слів
6. Складіть і запишіть план тексту.
7. Прочитайте текст удруге.
8. Докладно перекажіть текст за планом (усно).