УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема 19. УСНИЙ ТВІР-ОПИС ТВАРИНИ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ
ПРИГАДАЙМО. Яка мета художнього опису?
533 ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Чи є у вас удома якась тварина? Розкажіть про неї (якої вона масті; які в неї лапи, очі, вуха; які в неї звички; зла вона чи добра; що вона любить, а що – ні). Як ви ставитеся до своєї тварини?
“Відоме” й “нове”
Описати тварину означає назвати її ознаки, а також ознаки частин її тіла.
Структура твору
Структура твору-опису тварини
1. Вступ (де живе тварина, де я її бачив
2. Основна частина (опис тварини).
3. Висновок (моє ставлення до тварини).
Художній опис
Художній опис відображає тварину в яскравій, образній формі з метою емоційного впливу на читача.
534 І. Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення.
ЛИСЕНЯ
Одного разу я побачила в лісі лисенятко. Воно було невеличке, як кішка. Лапки здавалися міцними, але тулуб був маленьким та худеньким. Велика голова, з гострим носом і настороженими вухами, веселі, круглі, як гудзики, оченята і рухливий кінчик носа робили лисеня дуже кумедним. Хутро рудувато-сіреньке з темнуватими плямами, шийка,
II. Простежте, як розгортається думка в тексті. Для цього визначте, яку тварину описано, що нового ми дізнаємося про неї з кожного наступного речення. Укажіть “відоме” й “нове” в реченнях опису.
III. Знайдіть використані в описі художні засоби (епітети й порівняння), антонімічні пари слів.
535 Складіть план твору-опису вашої улюбленої тварини. За планом опишіть тварину в художньому стилі. Використайте порівняння й епітети. Не забувайте, що опис має викликати в читача інтерес до тварини. Скористайтеся орієнтовним планом, поданим нижче.
Орієнтовний план твору-опису тварини
1. Де живе тварина.
2. Розмір (зріст) тварини, її масть (забарвлення), шерсть.
3. Голова, очі, вуха, лапи, хвіст.
4. Сила (спритність, енергійність, витривалість) тварини.
5. Я люблю спостерігати за твариною.
536 І. Розгляньте репродукції картин. Що саме нам розповідають художники про тварин? Які почуття передають? Висловіть свої враження від картин.
Валентин Рекуненко. Дощик
Томас Гейнсборо. Трістрам і Фокс
II. Складіть усно твір-опис песика чи кошеняти за однією з поданих картин (у художньому стилі). Скористайтеся пам’яткою на с. 231.
537 Послухайте твори-описи своїх однокласників. Проаналізуйте висловлювання за поданим планом.
План аналізу твору-опису
1. Як побудовано висловлювання, чи відповідає воно структурі опису?
2. Чи відповідає висловлювання художньому стилю мовлення?
3. Чи послідовно викладено матеріал?
4. Чи розкрито тему й основну думку?