Морфологія. Орфографія. Елементи стилістики
Дієслово
§ 62. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ “ДІЄСЛОВО”
538
І. Прочитайте текст, визначте його стиль і тип мовлення. Назвіть тему тексту. З яким почуттям розповідає хлопчик про свого тата?
ТАТО
Є в мене тато, мама й менша сестра Оксана…
У тата стільки сили й терпіння, що їх вистачило б, як каже мама, на двох або й на всіх трьох. Він іще встигає й порибалити, і з’їздити на полювання, і в театр чи на стадіон піти, і мої домашні завдання щодня перевірити. Правда, я не раз переконував
Дивує мене інше.
Що б не зробив я чи Оксана – або надумаємо тільки зробити, – він неодмінно догадається. Чи то його мисливську рушницю зі стіни зніму, чи спінінга покручу, чи навіть тоді, як скажу, що йду в бібліотеку, а насправді на ковзанку збираюся гайнути.
– Я, – каже, – по ваших очах усе бачу. Мене не обдурите!
Г. Шабатура. Родина
І як він може все по очах бачити, коли в них нічогісінько не видно? Ми з Оксаною вже не раз
Ні, по очах нічого ми не могли вгадати. Але ж тато якось відгадує!.. (Б. Комар).
II. Завдання до тексту.
1. Усно перекажіть прочитане від 1-ї особи, передаючи інтонацією почуття оповідача.
2. Випишіть дієслова в неозначеній формі, розберіть їх за будовою. Визначте спосіб творення похідних дієслів.
3. Випишіть два дієслова у формі умовного способу, змініть їх за родами та числами.
4. Випишіть не менше трьох дієслів (на вибір) у формі теперішнього часу. Визначте їхній вид, особу, число.
5. Випишіть два дієслова у формі майбутнього часу (на вибір). Доберіть до них усі можливі особові форми.
6. Знайдіть і обгрунтуйте орфограми “Не з дієсловами”, “Букви е(є), и(і) в особових закінченнях дієслів”, ” Частка би (б) з дієсловами умовного способу.”.
539
І. Прочитайте. Пригадайте прислів’я, за допомогою яких можна було б висловити основну думку запропонованих текстів. Поясніть, як ви розумієте сказане бабусею в першому тексті та чому тато (другий текст) поставив сина там, де хлопчик міг усе бачити.
1. Якось поверталася я зі школи й побачила на дорозі бабусю, яка не могла підняти відро з водою. Я їй допомогла, а вона сказала: “Спасибі твоєму батькові” (3. Васильцова).
2. Хулігани чіплялися до жінки й ображали її. Неподалік проходив батько із сином-першокласником. Він поставив сина збоку і сказав: “Нікуди не йди, чекай”. А сам пішов утихомирювати розбишак. Була бійка. Батько все ж розправився з негідниками. А малюк стояв і плакав. Він усе бачив (П. Білоусенко ).
II. Знайдіть у текстах дієслова та запишіть їх у дві колонки: 1) перехідні; 2) неперехідні. Біля кожного дієслова скорочено напишіть його вид.
540
Напишіть невеликий твір-розповідь у художньому стилі на одну із запропонованих тем: “Моя родина”, “Найдорожча у світі людина”, “Мама і тато – два сонця крилатих”. Уведіть у структуру тексту речення з безособовим дієсловом та спонукальне речення. Використайте прислів’я про тата й маму. За потреби скористайтеся довідкою.
ДОВІДКА. Мати одною рукою б’є, а другою гладить; шануй батька й неньку – буде тобі все гладенько; за науку цілуй батька й матір в руку; які мама й татко, таке й дитятко; який кущ – така й хворостина, який батько – така й дитина; нема того краму, щоб купити маму; молитва матері з дна моря рятує.
541
САМООЦІНКА. Продовжте усно фрази.
1. Під час вивчення теми “Дієслово” я дізнався (дізналася) багато нового. Наприклад, як…
2. Найлегшим під час опрацювання матеріалу для мене було…
3. Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на…
Культура мовлення
Часто помилково кажуть “Я вибачаюся”. Так казати не можна, бо виходить, що людина вибачає саму себе. Правильно: вибачте, пробачте, я перепрошую. Так само не можна казати: “За ці слова треба вибачатися”. Правильно: “За ці слова треба просити вибачення”.
* * *
Дієслово являтися має такі значення: приходити куди-небудь; появлятися, показуватися десь; ставати наявним. Тому не можна казати: “Старостою нашого класу являється Когутенко”. Правильно: “Старостою нашого класу є Когутенко”; “Парк є окрасою нашого міста”.
* * *
Коли йдеться про те, що хтось уносить плату за щось, то вживаємо синоніми оплачувати або платити за. Наприклад: оплачувати проїзд, платити за проїзд. НЕправильно: оплачувати за проїзд.
Готуємося до тематичного оцінювання
Виконайте тестові завдання.
Перевірте виконання за допомогою відповідей у додатках
1. Дієсловом є кожне слово в рядку
А косити, косовиця, косять
Б рятувати, допомагати, порятунок
В стрибати, ходьба, бігти
Г кричати, кричу, кричать
2. До одного виду належать усі дієслова в рядку
А описати, виходити, їсти
Б розмовляти, малювати, оберігати
В штовхнути, прочитати, творити
Г рубати, бачити, відстояти
3. До І дієвідміни належать усі дієслова в рядку
А поважають, здобувають, працюють
Б стоять, радять, бродять
В звіряють, організовують, вчать
Г скачуть, біжать, читають
4. Знак м’якшення на місці пропуску треба писати в кожному слові рядка
А радят..ся, кин..те, поведеш..ся
Б виріж..те, сходят..ся, веселит..ся
В красуєт..ся, сміют..ся, стан..те
Г учіт..ся, їд..мо, бореш..ся
5. Одного способу є всі дієслова в рядку
А гукаємо, гукаймо, прийшов
Б пишімо, повірмо, киньте
В писав би, пишіть, пишемо
Г летіло, летить, летіть
6. Перекладіть речення українською мовою і запишіть.
1. Пусть торжествует вечный мир на земле!
2. Давайте жить дружно.
3. Принеси-ка ты воды.
4. Поезжай-ка ты домой.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
1. Яку частину мови називають дієсловом? Назвіть форми дієслова.
2. Поясніть відмінність між дієсловами доконаного й недоконаного виду. Наведіть приклади.
3. Які дієслова називають безособовими? Наведіть приклади речень з безособовими дієсловами.
4. Що таке неозначена форма дієслова (інфінітив)? Наведіть приклади. Чим є кінцева частинка – ти в інфінітиві?
5. Поясніть, як творимо дієслова умовного й наказового способів. Чи можуть дієслова одного способу вживатися в значенні іншого? Наведіть приклади.
6. Що виражає категорія часу дієслів? Дієслова яких способів не мають форм часу?
7. Які дієслова належать до І дієвідміни, а які – до ІІ? В особових закінченнях дієслів якої дієвідміни пишемо и(ї), а якої – е(є)?
8. Назвіть три способи творення дієслів. Наведіть приклади.
Проект
Уявіть, що учням вашого класу доручили організувати й провести телегру “Граматичний брейн-ринг” на тему “Дієслово”.
Час для підготовки – 1 тиждень.
Визначте режисерську групу, ведучих, експертів-мовознавців, дві-три команди гравців.
Обов’язки режисерської групи: розробка правил гри, підготовка оголошення про гру, облаштування студії, підготовка музичних пауз (хвилинок-цікавинок), виготовлення дипломів тощо.
Обов’язки експертів-мовознавців: підготовка пакета завдань для учасників гри (25-30 запитань), визначення правильності відповідей у ході гри.
Обов’язки гравців: добре опрацювати тему “Дієслово”.
Проведіть гру у вільний від уроків час. Запросіть глядачів (учителів, класного керівника, директора школи, батьків, учнів паралельних класів).
ЦІКАВО ЗНАТИ
ЧИ ІСНУЮТЬ МОВИ БЕЗ ДІЄСЛІВ?
У всіх мовах Східної та Південно-Східної Азії – китайській, в’єтнамській, бірманській, тайській, лаоській і багатьох інших – прикметники неможливо відрізнити від дієслів. Там значно простіше сказати “листя зеленіє”, ніж “зелене листя”.
Без іменників і дієслів немає жодної мови. Це вперше помітив і описав у книзі “Мова” французький учений Жорж Вандрієс. Не існує також мов без числівників, займенників, прислівників, сполучників (З посібника).
І ТАКЕ БУВАЄ
ДИВО ДИВНЕ
Є в мові дієслова, які здатні керувати аж шістьма іменниками водночас! Це абсолютний рекорд. Ось ці дієслова: везти, вивезти, відвезти, завезти, звести, навезти, надвезти, перевезти, підвезти, повезти, возити, відвозити, завозити, звозити, навозити, надвозити, перевозити, підвозити.
Самотньо розташувалися дієслова, які не керують жодним іменником. Таких дієслів у сучасній українській мові небагато: розвидняється, світає, вечоріє, смеркає тощо. Їх нарекли безособовими.
Спробуйте сконструювати висловлення із шістьма іменниками, яких вимагає одне дієслово. НАПРИКЛАД:
НА ДОЗВІЛЛІ
Прочитайте вірш. Про яку цікаву особливість дієслів в українській мові в ньому йдеться?
Де, скажи, існує в світі мова
У пестливій формі дієслова?
Де іще від матінки-матусі
Ти почуєш: “Спатоньки-спатусі”?
Хоч у нас і кажуть, що невістка
Буцімто чужа у хаті кістка,
Та недавно ув одній господі
Чув таке я, що повірить годі:
Каже до невістоньки свекруня:
“Ти вже хочеш їстоньки, Віруню?”.
Та, їй-право, незбагненна мова,
Лагідно-чарівно-загадкова.
Д. Білоус
УСМІХНІМОСЬ
– Скажи, Петрику, який це буде час, коли скажемо: я миюся, ти миєшся, він миється, – запитав учитель.
– Неділя, Миколо Петровичу! – відповів учень.