Мета:
- навчальна: розширити і поглибити знання учнів про відмінки іменників; сформувати вміння визначати відмінок іменника в реченні та ставити іменники в необхідній відмінковій формі; поглибити знання учнів про кличний відмінок; розвивальна: розвивати вміння школярів правильно вживати відмінкові форми іменників в усних та письмових висловлюваннях; розвивати культуру мовлення; виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, синтаксис; лексикологія.
Міжпредметні
Тип уроку: урок актуалізації та узагальнення вивченого.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Словниковий диктант
> Запишіть слова. Поясніть орфограми.
Леся Українка, співуча українка, село Українка, кобзар на майдані, вірш із “Кобзаря”, Михайло Старицький, картина Олександра Мурашка “Похорон кошового”, Світлана Дмитрівна Кошова; розділ з Біблії, біблійне оповідання, Богоматір.
Лінгвістичне дослідження
> Прочитайте речення. Над кожним іменником надпишіть його відмінок. Поясніть, як потрібно визначати відмінок в іменників.
Люди пов’язують життя цього дуба з історичним минулим нашого краю, зокрема з історією запорозького козацтва.
> Підкресліть члени речення.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота в групах
Група 1. Випишіть слово “хліб”, визначте відмінок.
Багато снігу – багато хліба. 2. Весна днем красна, а на хліб пісна. 3. Держи хліб на обід, а слово на одвіт. 4. На чорній землі білий хліб родить. 5. Хліб за шлунком не ганяється, а шлунок за хлібом.
Група 2. Підготуйте повідомлення, як визначити відмінок.
Група 3. На прикладі вказаних сполучень слів зробіть висновок про те, з якими прийменниками вживається знахідний відмінок.
У квітник, за село, крізь жита, між волошки, на зошит, над зірки, перед тебе, під вечір, по воду, повз нас, через поранення, незважаючи на негоду, у відповідь на запитання.
Група 4. Провідміняйте слово “мова”.
Група 5. Провідміняйте слово “таксі”. Наведіть ще приклади таких слів.
Зверніть увагу!
Не відмінюються:
- іншомовні слова, які мають кінцевий голосний (амплуа, боа, інтерв’ю, меню, рагу, Токіо, бюро, авто, таксі, кольрабі, парі, Чилі); жіночі прізвища на голосний – о (Марії Демченко, з Олею Боженко, але з Олегом Боженком); деякі абревіатури (США, АТС, ООН, але до загсу).
Слово вчителя
Учні Естонії, вивчаючи рідну мову, повинні запам’ятати 14 відмінків, у Фінляндії – 14, в Угорщині – 22. Чемпіон по кількості відмінків – мови народів Дагестану – понад 50 відмінків. А ось у китайській мові – жодних відмінків узагалі немає! Відносини між словами передаються за допомогою службових частин мови. У російській мові – 6 відмінків.
Робота з текстом
> Прочитайте текст. Визначте тип мовлення і стиль тексту. Доберіть назву.
Сонце пробило в хмарах над байраком вузеньку ополонку, яскравим променем стрельнуло на левади. Сонце шанували й літні люди, і діти. З сонцем було пов’язано чимало повір’їв та казок. Дітлахи називали сонечком комашку. Вони саджали її на долоню й запитували: “Сонечку, сонечку! Скажи, чи далеко вечір?”
> Знайдіть іменники. Поставте до них запитання. Визначте відмінки іменників, виділіть закінчення.
Вибіркова робота
> Випишіть іменники в кличному відмінку.
Живи, Україно, живи для краси. Ой, сонечко ясне, невже ти стомилось? Водичко, умий моє личко. Розцвітай же, слово, і в родині, і в школі.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Усна робота
> Складіть діалог на тему “За що люблю зиму?”, використавши іменники в кличному відмінку.
Редагування
> Відредагуйте речення. Поясніть причину помилок.
Сідайте, дідусь Іван. Доброго дня, Віра Миколаївна. Зачекай мене, Саша. Привіт, Аня.
Творча робота
> Наведені іменники поставте у формі кличного відмінка. 2-3 з них уведіть до самостійно складених речень зі звертаннями.
Матуся, Вітчизна, батько, Дніпро, брат, край, серце, місто.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Самостійна робота
> Перепишіть речення. Наведені в дужках іменники поставте у формі кличного відмінка.
Виростеш ти, (син), вирушиш в дорогу (В. Симоненко). 2. Багато в світі є стежок для тебе, мій (герой)! (М. Познанська) 3. Чи не тому в барвінку, (ненька), і взимку листя зелененьке, що від землі бере тепло? (В. Василашко) 4. Шипшина важко віддає плоди. Вона людей хапає за рукава, вона кричить: “(Людина), підожди! Ти підожди, (людина), будь ласкава!” (Л. Костенко).
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Гра “Провідміняй іменник”
> Перший учень називає іменник у називному відмінку, другий – родовому та ін.
Рефлексія
> Що вам сподобалося на уроці? Який настрій у вас після уроку?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Виконайте вправу з підручника.
> Напишіть лінгвістичну казку про відмінки.
> Запишіть улюблений вірш (7-8 рядків). Над кожним іменником укажіть його відмінок.