Морфологія та орфографія.
Числівник
§ 55. ВІДМІНЮВАННЯ ДРОБОВИХ І ЗБІРНИХ ЧИСЛІВНИКІВ
Про те, як відмінюємо чисельник і знаменник дробового числівника та про особливості відмінювання збірних числівників
ПРИГАДАЙМО. Як відмінюємо порядкові числівники?
464
Розгляньте зразки відмінювання дробових числівників. Визначте, яку частину в них відмінюємо як відповідний кількісний числівник, а яку – як порядковий. Зробіть висновок про особливості відмінювання дробових числівників.
Н. | Дві | Шість десятих |
Р. | Двох п’ятих | Шести десятих |
Д. | Двом п’ятим | Шести десятим |
Зн. | Дві п’яті | Шість десятих |
Ор. | Двома п’ятими | Шістьма десятими |
М. | (на) двох п’ятих | (на) шести десятих |
Дробові
У дробових числівниках першу частину відмінюємо як відповідний кількісний числівник, а другу – як порядковий.
Дробові числівники півтора, півтори, півтораста (півтора відра, півтори тисячі)
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Дробові величини можемо позначати іменниками половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4).
465
І. Прочитайте речення. Знайдіть числівники, визначте їхній розряд та відмінок.
1. За одну десяту секунди космічний корабель пролітає один кілометр. 2. Коров’яче молоко містить три й одну десяту відсотка білків. 3. Найбільші звірі Арктики – моржі. Вони важать дві з половиною тонни.
II. Провідміняйте спочатку усно, а потім письмово виділений числівник.
466
Спишіть сполучення, записуючи цифри словами.
На 4/5 відсотка, без 3/4 грама, за 1/3 години, від 2/3 кілограма, до 6/5 кілограма, понад 1/2 мільйона.
467
Прочитайте вголос математичні вирази, чітко вимовляючи слова. Запишіть ці вирази словами.
ЗРАЗОК. До однієї і двох шостих додати сім восьмих.
1. До 7/5 + 1/2 3. Від 90,6 – 14
2. Від 9/5 – 3/6 4. До 6 3/4 + 2/7
468
Провідміняйте письмово числівник чотири й шість десятих.
Збірні
Збірні числівники (двоє, троє і т. д.) у непрямих відмінках мають такі самі відмінкові форми, як і відповідні кількісні числівники.
Збірні числівники обидва, обидві, обоє відмінюємо як числівник два.
Н. | Четверо |
Р. | Чотирьох |
Д. | Чотирьом |
Зн. | Четверо, чотирьох |
Ор. | Чотирма |
М. | (на) чотирьох |
469
І. Від поданих числівників утворіть збірні числівники. Складіть і запишіть словосполучення “збірний числівник + іменник”.
Дев’ять, двадцять, тридцять, одинадцять, дві, сімнадцять.
II. Одне словосполучення (на вибір) провідміняйте за відмінками.
470
І. Прочитайте спочатку текст уголос, а потім спишіть його, замінюючи цифри словами. Над кожним числівником скорочено надпишіть відмінок.
КНИЖКИ-РЕКОРДСМЕНИ
Найбільшою книжкою у світі є “Суперкнига”. Її розміри 2,74 на 3,07 метра, а вага – 252,6 кілограма. Вона має 300 сторінок і була опублікована в Денвері, США, у 1976 році.
Найменшу книжку опубліковано в 1985 році в Шотландії в кількості 85 примірників. Це дитяча казка “Старий король Коул”. Вона була надрукована на папері розміром 1,1 міліметра. Її сторінки можна перегортати обережно за допомогою голки (3 довідника).
ІІ. Хто швидше визначить, скільки власних назв ужито в тексті?
В. Рекуненко. На дозвіллі
471
ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Яку книжку ви порадили б прочитати своїм друзям? Чому?
472
Виконайте завдання одного з варіантів.
ВАРІАНТ А. Протягом 1-2 хвилин виголосіть промову, яка починалася б такими словами: “Якби я був (була) чарівником, то…”. Використайте дробові та збірні числівники.
ВАРІАНТ Б. Складіть і розіграйте діалог між шестикласником і агрономом про підготовку до сівби. Учень цікавиться, який відсоток загальної площі планується відвести під ті чи інші зернові культури. Використайте дробові числівники.
Культура мовлення
ДРОБОВІ ЧИСЛІВНИКИ ЧИТАЄМО ТАК:
1/2 – одна друга
2/3- дві треті
2/7 – дві сьомі
3/4 – три четверті
3/5 – три п’яті
4/3 – чотири треті
5/2 – п’ять других
9/10 – дев’ять десятих