ЯК ПТАХИ ПІДКОРИЛИ ПОВІТРЯНИЙ ПРОСТІР

Мета: продовжити формувати в учнів поняття “птахи”; вдосконалювати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– У чому полягають особливості будови земноводних і плазунів?

– Дослідіть: який вигляд мають пуголовки.

– Яких плазунів можна побачити у вашому краї?

– Чому вимерли динозаври? Аргументуйте свою думку.

Доведіть, що на нашій планеті повинні жити і жаби, і ящірки, і змії.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову, пристосування до польоту та способи живлення птахів.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 109-111)

– Пригадайте! Чим птахи відрізняються від інших тварин?

Робота в парах

– Роздивіться фотографії на с. 109 і розкажіть, у чому полягають особливості способу життя цих птахів?

– Запам’ятайте! Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові – дзьоб, за допомогою передніх

кінцівок – крил – птахи літають.

– Як птахи підкорили повітряний простір?

Передні кінцівки у птахів перетворилися на крила, тіло має обтічну форму, пристосовану до польоту, і вкрите пір’ям. Пір’яний покрив зберігає тепло, і навіть у люті морози птах не мерзне.

У птахів дуже гострий зір. Вони можуть бачити предмети, розташовані на значній відстані. Наприклад, орли, яструби, грифи так високо ширяють у небі, що їх важко помітити, однак з висоти вони бачать усе, що відбувається на землі.

Чи швидко літають птахи? За допомогою спостереження з літаків, швидкісної зйомки вдалося з’ясувати, що під час перельотів швидкість птахів досягає 50-90 км/год. Найшвидше літає чорний стриж – зі швидкістю 110 км/год.

Птахи не тільки літають. Наприклад, страуси, найбільші з існуючих птахів, швидко бігають. Гуси, чайки, пінгвіни – добре плавають і пірнають. Качки, гуси плавають за допомогою ніг, а пінгвіни ніби літають у воді за допомогою крил.

Для того щоб літати, птахам потрібно багато корму. За формою дзьоба можна визначити, чим живиться птах.

– Відгадайте загадки.

– Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати,

Збудували собі хати. (Птахи)

– Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь. (Журавель)

Робота в групах

– Позмагайтеся! Яка група назве більше птахів, що різняться за способом живлення?

Висновки

– У більшості птахів життя пов’язане з польотом. Тіло вкрите пір’ям. Для польоту птахам потрібно багато їжі. Дзьоби птахів пристосовані до певної їжі.

– Птахи бувають осілими, перелітними, кочовими.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

– Біла латка,

Чорна латка

По дереву скаче. (Сорока)

– Не лікар, а дерева лікує.

З дерева лунає звук:

Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)

– Сам вечірньої години

Заховався в кущ малини,

Та на дуду голосну

Грає пісню чарівну. (Соловей)

– Ноги довгі, мов жердини,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала,

По болоту почвалала. (Чапля)

– Довгі ноги, довгий ніс.

Прилетів – обід приніс,

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Лелека)

2. Практичне завдання

– Розкажіть про одного з птахів за планом:

1) назва птаха;

2) розмір (великий, середній, малий);

3) частини тіла (голова, тулуб, ноги, хвіст);

4) чим укрите тіло;

5) особливості зовнішньої будови.

3. Цікаво знати!

– Чи довго живуть птахи? Серед птахів довговічністю вирізняється крук. Відомі випадки, коли цей птах у неволі жив до 70-річного віку. Довго живуть хижі птахи. Наприклад, по 80 років і більше живуть у неволі орли, беркути. Сторічного віку досягають соколи, папуги.

Серед свійських птахів довговічними є гуси, які доживають до 40 років. Кури живуть до 20 років. До 30 років живе свійський голуб.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 111.

– За якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин?

– Як птах пристосований до польоту?

– Яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Наведіть приклади птахів кожної групи.

– Яким є значення птахів у природі?

– Чи всі птахи літають? (Ні)

– Назвіть птаха, який не літає, але швидко бігає. (Страус)

– Є птахи, у яких замість крил лапи-ласти, і вони добре плавають. Це… (пінгвіни).

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 109-111.

– Пригадайте казки або пісні про птахів. Про які особливості цих тварин у них ідеться?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЯК ПТАХИ ПІДКОРИЛИ ПОВІТРЯНИЙ ПРОСТІР - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК ПТАХИ ПІДКОРИЛИ ПОВІТРЯНИЙ ПРОСТІР