Мета: продовжити формувати в учнів поняття “птахи”; вдосконалювати вміння описувати птахів, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– У чому полягають особливості будови земноводних і плазунів?
– Дослідіть: який вигляд мають пуголовки.
– Яких плазунів можна побачити у вашому краї?
– Чому вимерли динозаври? Аргументуйте свою думку.
–
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову, пристосування до польоту та способи живлення птахів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 109-111)
– Пригадайте! Чим птахи відрізняються від інших тварин?
Робота в парах
– Роздивіться фотографії на с. 109 і розкажіть, у чому полягають особливості способу життя цих птахів?
– Запам’ятайте! Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові – дзьоб, за допомогою передніх
– Як птахи підкорили повітряний простір?
Передні кінцівки у птахів перетворилися на крила, тіло має обтічну форму, пристосовану до польоту, і вкрите пір’ям. Пір’яний покрив зберігає тепло, і навіть у люті морози птах не мерзне.
У птахів дуже гострий зір. Вони можуть бачити предмети, розташовані на значній відстані. Наприклад, орли, яструби, грифи так високо ширяють у небі, що їх важко помітити, однак з висоти вони бачать усе, що відбувається на землі.
Чи швидко літають птахи? За допомогою спостереження з літаків, швидкісної зйомки вдалося з’ясувати, що під час перельотів швидкість птахів досягає 50-90 км/год. Найшвидше літає чорний стриж – зі швидкістю 110 км/год.
Птахи не тільки літають. Наприклад, страуси, найбільші з існуючих птахів, швидко бігають. Гуси, чайки, пінгвіни – добре плавають і пірнають. Качки, гуси плавають за допомогою ніг, а пінгвіни ніби літають у воді за допомогою крил.
Для того щоб літати, птахам потрібно багато корму. За формою дзьоба можна визначити, чим живиться птах.
– Відгадайте загадки.
– Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати,
Збудували собі хати. (Птахи)
– Довгі ноги, довгий ніс,
По болоті ходить скрізь. (Журавель)
Робота в групах
– Позмагайтеся! Яка група назве більше птахів, що різняться за способом живлення?
Висновки
– У більшості птахів життя пов’язане з польотом. Тіло вкрите пір’ям. Для польоту птахам потрібно багато їжі. Дзьоби птахів пристосовані до певної їжі.
– Птахи бувають осілими, перелітними, кочовими.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
– Біла латка,
Чорна латка
По дереву скаче. (Сорока)
– Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
– Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини,
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
– Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
– Довгі ноги, довгий ніс.
Прилетів – обід приніс,
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Лелека)
2. Практичне завдання
– Розкажіть про одного з птахів за планом:
1) назва птаха;
2) розмір (великий, середній, малий);
3) частини тіла (голова, тулуб, ноги, хвіст);
4) чим укрите тіло;
5) особливості зовнішньої будови.
3. Цікаво знати!
– Чи довго живуть птахи? Серед птахів довговічністю вирізняється крук. Відомі випадки, коли цей птах у неволі жив до 70-річного віку. Довго живуть хижі птахи. Наприклад, по 80 років і більше живуть у неволі орли, беркути. Сторічного віку досягають соколи, папуги.
Серед свійських птахів довговічними є гуси, які доживають до 40 років. Кури живуть до 20 років. До 30 років живе свійський голуб.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 111.
– За якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин?
– Як птах пристосований до польоту?
– Яких птахів називають осілими, перелітними, кочовими? Наведіть приклади птахів кожної групи.
– Яким є значення птахів у природі?
– Чи всі птахи літають? (Ні)
– Назвіть птаха, який не літає, але швидко бігає. (Страус)
– Є птахи, у яких замість крил лапи-ласти, і вони добре плавають. Це… (пінгвіни).
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 109-111.
– Пригадайте казки або пісні про птахів. Про які особливості цих тварин у них ідеться?