ЯК РИБИ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ У ВОДОЙМАХ

Мета: продовжити формувати в учнів поняття “риби”; вдосконалювати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до тварин.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Яку будову мають комахи?

– Назвіть комах, яких вам доводилося бачити у природі влітку.

– Поміркуйте, які комахи належать до друзів, ворогів та сусідів людини. Наведіть приклади.

– Розкажіть про життя і розмноження

комахи, яку ви вважаєте корисною.

– Ознайомте клас із сценарієм пригодницького мультфільму “У світі комах”.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 104-106)

– Пригадайте! У чому полягають особливості будови риб?

– Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби – акули, скати, оселедці, тріска. Прісноводні риби – карасі, окуні, щуки, лящі – мешканці річок, озер, ставків. Тіло багатьох риб укрите лускою.

Луска росте протягом усього життя риби. Якщо їжі достатньо, луска росте швидко. Якщо їжі бракує, її ріст сповільнюється. Так на лусці утворюються річні кільця росту. За ними можна визначити вік риби.

Рухаються риби за допомогою плавців. Хвостовий плавець розташований на тілі риби вертикально. Він слугує рибі кермом. Бічні – грудні і черевні – плавці утримують, врівноважують тіло риби, коли вона зупиняється, повертається, занурюється чи виринає.

Дихають риби зябрами, що вкриті зябровими кришками.

Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні – краснопірка, товстолобик. Є риби, які живляться тваринною їжею,- щука, окунь. Короп, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу.

Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню. Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.

– Запам’ятайте! Усі риби – водяні тварини з обтічною формою тіла.

– Що розповів про життя риб Мудрий Лісовичок?

Робота в парах

– Роздивіться фотографії на с. 105 і розкажіть, на якій глибині можна побачити різних риб у морях та прісних водоймах?

– Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде. Риби, які живуть у товщі води, добре плавають. У них подовжене тіло. Зазвичай риби рухаються зграями. А от китова акула, найбільша з усіх риб, плаває поодинці.

У донних риб тіло часто сплюснуте згори донизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск.

Житель морського дна – вудильник, схожий на камінь, зарослий водоростями. Перед рилом з голови в нього звисає виріст – “вудка” з “ліхтариком” на кінці. “Вудка” і “ліхтарик” заманюють дрібних рибок – їжу для вудильника. Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів.

Робота в парах

– Роздивіться фотографії на с. 106 і розкажіть, як різняться між собою морські риби?

Висновки

– Риби – водяні тварини.

– Подовжене тіло, луска, плавці, зябра – їхні особливі ознаки.

– Риби мешкають на різних глибинах.

– Вони живляться рослинною і тваринною їжею.

– Риби необхідні природі.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками (додаток)

– Голова є, а шиї немає,

Без ніг, а далеко ходить,

Очі є, а брів немає. (Риба)

– Чорну гадюку візьму я в руку –

Вона не вкусить. (В’юн)

– У мулі він ховається,

В сметані смажиться. (Карась)

– Крила є, та не літає,

Ніг нема, а не доженеш,

Зуби є, та не порахуєш. (Щука)

– У воді вона живе,

Дзьоба немає, а дзьобає. (Риба)

– У річці, у ставі, у морі

Живе і не відає горя.

Дзьоба нема та дзьобає із гачків

Мушок, жучків, черв’ячків. (Риба)

– В річці риба проживає –

Довгу морду вона має,

Гострі зуби, хижу вдачу –

В річці всі від неї плачуть. (Щука)

– У ставку найбільша злюка –

Це зубаста, хижа… (щука).

– Упіймав Івасик рибку,

Але витягнути – мука!

Бо сердита і велика

На гачок зловилась… (щука).

2. Практичне завдання

– Спостерігайте за рухом риби в акваріумі. Що допомагає рибам плавати в різні боки, повертатися і спливати до поверхні? Чому рибу важко втримати в руках?

3. Цікаво знати!

– Вислів “німий, мов риба” не відповідає дійсності. Риби видають різні звуки – пищать, хриплять, цокають, вищать. Учені дізналися про це за допомогою спеціального обладнання, яким можна чути у воді. Найбільш “балакуча” риба – морський півень. Він видає різкі звуки, схожі на хропіння, буркотіння.

4. Робота за таблицею

– Заповніть таблицю. Наведіть приклади.

Комахи

Риби

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 106.

– Які ознаки риб?

– Що допомагає рибі рухатися?

– Від чого залежить форма риби? Наведіть приклади.

– На які групи розподіляють риб за способом живлення?

– Яким є значення риб у природі?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 104-106.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЯК РИБИ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ У ВОДОЙМАХ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК РИБИ ПРИСТОСУВАЛИСЯ ДО ЖИТТЯ У ВОДОЙМАХ