Мета: продовжити формувати в учнів поняття “риби”; вдосконалювати вміння описувати риб, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Яку будову мають комахи?
– Назвіть комах, яких вам доводилося бачити у природі влітку.
– Поміркуйте, які комахи належать до друзів, ворогів та сусідів людини. Наведіть приклади.
– Розкажіть про життя і розмноження
– Ознайомте клас із сценарієм пригодницького мультфільму “У світі комах”.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя риб, їх розмноження і розвиток.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 104-106)
– Пригадайте! У чому полягають особливості будови риб?
– Усі риби живуть у воді. Більшість риб мешкає в морях і океанах. Це морські риби – акули, скати, оселедці, тріска. Прісноводні риби – карасі, окуні, щуки, лящі – мешканці річок, озер, ставків. Тіло багатьох риб укрите лускою.
Рухаються риби за допомогою плавців. Хвостовий плавець розташований на тілі риби вертикально. Він слугує рибі кермом. Бічні – грудні і черевні – плавці утримують, врівноважують тіло риби, коли вона зупиняється, повертається, занурюється чи виринає.
Дихають риби зябрами, що вкриті зябровими кришками.
Риби живляться різноманітною їжею. Серед них є рослиноїдні – краснопірка, товстолобик. Є риби, які живляться тваринною їжею,- щука, окунь. Короп, сазан, плітка споживають як рослинну, так і тваринну їжу.
Риби, які живляться рослинами, очищають водойми від надмірної кількості водяних рослин і запобігають їхньому заростанню і заболоченню. Риба є чудовим кормом для багатьох тварин: дельфінів, тюленів, птахів, ведмедів, видр та інших.
– Запам’ятайте! Усі риби – водяні тварини з обтічною формою тіла.
– Що розповів про життя риб Мудрий Лісовичок?
Робота в парах
– Роздивіться фотографії на с. 105 і розкажіть, на якій глибині можна побачити різних риб у морях та прісних водоймах?
– Форма тіла риби залежить від того, на якій глибині вона мешкає і який спосіб життя веде. Риби, які живуть у товщі води, добре плавають. У них подовжене тіло. Зазвичай риби рухаються зграями. А от китова акула, найбільша з усіх риб, плаває поодинці.
У донних риб тіло часто сплюснуте згори донизу. У камбали, що лежить на дні, воно нагадує плоский диск.
Житель морського дна – вудильник, схожий на камінь, зарослий водоростями. Перед рилом з голови в нього звисає виріст – “вудка” з “ліхтариком” на кінці. “Вудка” і “ліхтарик” заманюють дрібних рибок – їжу для вудильника. Забарвлення і форма тіла роблять його непомітним для ворогів.
Робота в парах
– Роздивіться фотографії на с. 106 і розкажіть, як різняться між собою морські риби?
Висновки
– Риби – водяні тварини.
– Подовжене тіло, луска, плавці, зябра – їхні особливі ознаки.
– Риби мешкають на різних глибинах.
– Вони живляться рослинною і тваринною їжею.
– Риби необхідні природі.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками (додаток)
– Голова є, а шиї немає,
Без ніг, а далеко ходить,
Очі є, а брів немає. (Риба)
– Чорну гадюку візьму я в руку –
Вона не вкусить. (В’юн)
– У мулі він ховається,
В сметані смажиться. (Карась)
– Крила є, та не літає,
Ніг нема, а не доженеш,
Зуби є, та не порахуєш. (Щука)
– У воді вона живе,
Дзьоба немає, а дзьобає. (Риба)
– У річці, у ставі, у морі
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв’ячків. (Риба)
– В річці риба проживає –
Довгу морду вона має,
Гострі зуби, хижу вдачу –
В річці всі від неї плачуть. (Щука)
– У ставку найбільша злюка –
Це зубаста, хижа… (щука).
– Упіймав Івасик рибку,
Але витягнути – мука!
Бо сердита і велика
На гачок зловилась… (щука).
2. Практичне завдання
– Спостерігайте за рухом риби в акваріумі. Що допомагає рибам плавати в різні боки, повертатися і спливати до поверхні? Чому рибу важко втримати в руках?
3. Цікаво знати!
– Вислів “німий, мов риба” не відповідає дійсності. Риби видають різні звуки – пищать, хриплять, цокають, вищать. Учені дізналися про це за допомогою спеціального обладнання, яким можна чути у воді. Найбільш “балакуча” риба – морський півень. Він видає різкі звуки, схожі на хропіння, буркотіння.
4. Робота за таблицею
– Заповніть таблицю. Наведіть приклади.
Комахи | Риби |
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 106.
– Які ознаки риб?
– Що допомагає рибі рухатися?
– Від чого залежить форма риби? Наведіть приклади.
– На які групи розподіляють риб за способом живлення?
– Яким є значення риб у природі?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 104-106.