Мета: продовжити формувати в учнів уявлення про повітря; ознайомити з властивостями повітря (пружність, теплопровідність, розширення під час нагрівання); виховувати дбайливе ставлення до багатств природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Відгадайте загадку.
– Де не ступиш – всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
– Чим ми дихаємо?
– Що є необхідним для існування людини?
– Як довести, що нас оточує повітря?
– Як довести, що воно не тільки навколо нас,
– А хто дихає повітрям у воді? (Риби)
– Як довести, що повітря є і в землі? (Якщо кинути грудочку землі у воду, із неї виходитимуть бульбашки повітря.)
– Хто дихає повітрям у землі? (Черв’яки, комахи)
– Повітря є і в нас самих.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про властивості повітря.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 26-30)
– Ми починаємо вивчати нову тему “Повітря”. Розгляньте фотографії на с. 26-27 та
– Роздивіться, пригадайте і розкажіть! Чи вам доводилося бачити повітря? Як можна довести існування повітря навколо нас? Які властивості повітря вам відомі? Розгляньте малюнки на с. 28 і розкажіть про це.
– Правильно, повітря безбарвне, прозоре і, отже, невидиме. Повітря не тільки огортає Землю, а й міститься в усьому, що нас оточує. Порожня пляшка, тобто звільнена від рідини, яка в ній містилася, насправді заповнена повітрям.
Повітря є в шафі, тріщинах, щілинах, воді, грунті тощо. Товстий шар повітря має блакитний колір завдяки вмісту в ньому краплинок водяної пари, освітлених Сонцем.
Повітря оточує нас скрізь. Але ми його не бачимо, адже воно прозоре. А чому ж тоді небо блакитне?
Як на це запитання відповіли Повітряні Дракончики?
– Розгляньте картини Олексія Леонова і Андрія Соколова “Люди у космосі” у художній галереї Матінки Природи.
Робота у парах
– Поміркуйте! Чому космонавти, які виходять у відкритий космос, і водолази, які спускаються в морські глибини, вимушені вдягати спеціальні скафандри?
– Що вам підказали Повітряні Дракончики?
– Тепер зайдемо у дослідницьку лабораторію та ознайомимося з іншими властивостями повітря.
– Розгляньте фотографії на с. 30.
– Чому кулька, заповнена повітрям, не тоне?
– Чому м’яч після удару відскакує?
– Як це пояснив Повітряний Дракончик?
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота в групах
– Поміркуйте!
– Чому птахи настовбурчують пір’я під час морозів?
– Чому вікна в будинках мають подвійне, а іноді – потрійне скло?
– Коли краще зберігається тепло в кімнаті: якщо вікно засклене товстим склом чи коли воно з подвійними рамами?
– Чому взимку в шубі тепліше, ніж в осінньому одязі? Чому в морозну погоду люди надівають речі зі штучного або натурального хутра?
– Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?
– Наведіть власні приклади практичного використання людиною знань про властивості повітря.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте висновки на с. 30.
– З якими властивостями повітря ви ознайомилися? (Повітря безбарвне, прозоре, невидиме, заповнює весь простір, пружне. Під час нагрівання повітря розширюється, стає легшим і піднімається вгору; під час охолодження повітря стискається, стає важчим і опускається вниз.)
– Поясніть, чому взимку під снігом можна побачити зелені рослини. Яка властивість повітря сприяє цьому?
– Доведіть, що повітря пружне.
– Поясніть, як нагрівається повітря. Що при цьому відбувається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 28-30.