СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
УРОК 23 Якими бувають рослини?
Тема. Якими бувають рослини?
Мета: ознайомити учнів з видами культурних рослин та їх значенням для людини; вчити групувати зображення дикорослих і культурних рослин, пояснюючи сутність групування, наводити приклади кожної групи; розвивати логічне мислення і мовлення учнів; виховувати дружелюбність, толерантність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
На дошці – малюнки рослин.
– Якою загальною назвою можна об’єднати
– До якої природи належать рослини? Доведіть. (Рослини належать до живої природи, бо вони народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають).
– Пригадайте, які рослини ростуть у природі самі по собі, а які вирощують люди.
– Сьогодні на уроді ви дізнаєтеся, якими бувають рослини.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Бесіда
– Чим схожі і чим відрізняються ялина і яблуня? (Спільне – це дерева, Відмінності – ялина росте в лісі, яблуня – у саду, і за нею доглядає людина. Обидва дерева приносять користь людям,)
– Чим схожі і чим
– Чим схожі мати-й-мачуха і помідор? (Спільне – це трав’янисті рослини. Відмінності – помідори ростуть у городі, і за ними доглядає людина, збирає урожай. Мати-й-мачуха росте всюди.)
– На які групи молена розподілити всі рослини?
– Перша група – це рослини, які вирощує людина. їх називають культурними рослинами. Друга група – це рослини, які ніхто не саджає. Вони ростуть самі по собі. І їх можна зустріти скрізь: і в лісі, і на лузі, і біля водойми. Ці рослини називають дикорослими.
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за підручником (с. 56~5 7)
– Розгляньте фотографії нас. 56 угорі.
– Ці дивовижні рослини показав наш добрий знайомий Сонечко Семикрапочка. Чи знаєте ви їх назви?
Робота в групах. Гра-змагання
– Розгляньте фотографії на с. 56 унизу.
– Що на них зображено?
– Позмагайтеся: хто знає більше назв рослин нашого краю?
Робота в парах
– Роздивіться фотографії на с. 57 і розкажіть, що на них зображено?
– У які групи можна об’єднати ці рослини? Поясніть.
– Назвіть дикорослі рослини.
– Назвіть культурні рослини.
– У кожному стовпчику продовжте перелік, початий художником.
– Дикорослі рослини ніхто не саджає і не доглядає. Вони ростуть у лісах, степах та на луках.
Культурні рослини вирощують та доглядають люди для своїх потреб. Вони ростуть на полях, городах, в садах і парках.
Усі культурні рослини походять від дикорослих.
– Що таке дикорослі рослини?
– Де ростуть дикорослі рослини?
– Що таке культурні рослини?
– Де ростуть культурні рослини?
– Розкажіть одне одному, які культурні рослини вирощують ваші сім’ї на присадибній чи дачній ділянці.
2. Завдання для друга природи
– Які дикорослі й культурні рослини ви зустрічаєте дорогою зі школи додому? Скористайтеся довідковим бюро у підручнику. Порівняйте їх між собою.
V. Підсумок уроку
– На які дві групи розділені всі рослини?
– Які рослини називають культурними? Де їх вирощують?
– Для чого людина вирощує культурні рослини?
– Яку культурну рослину тобі хотілося б вирощувати?
– Що таке дикорослі рослини?
Додаток до уроку 23
Робота над загадками
Відгадавши загадку, учні зазначають, до якої групи належить рослина – до культурних або дикорослих рослин.
Зубів немає, а кусає. (Кропива)
Має шкір сім, витискає сльози всім. (Цибуля)
Дівка в коморі,
А коса надворі. (Морква)
На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза)
Тут всі ростуть, як кажуть, душа в душу:
Малина, абрикоси, виноград,
Горіхи, сливи, яблуні та груші…
А все це разом зветься просто… (сад).
Яскраві пелюстки,
І запах пречудовий.
І хочеться усім
Побачити їх знову. (Троянди)
В чистім полі він росте:
На високих ніжках,
В зелених панчішках,
Квіточки блакитні,
Мов оченьки привітні. (Льон)