АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)
Урок 90. ЗАСТОСУВАННЯ ПРАВИЛ ПРО ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ АРИФМЕТИЧНИХ ДІЙ. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ
Мета: вправляти учнів у застосуванні правил про порядок виконання арифметичних дій, розв’язуванні задач у дві дії (на збільшення, зменшення числа у декілька разів); повторити вивчений матеріал; розвивати пам’ять, увагу; виховувати почуття товариства.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 106-107, завдання 698;
Завдання 698
– Скільки дубів посадили?
Завдання 699
– Прочитайте вирази, у відповіді яких є цифра 2; цифра 3; цифра 4; цифра, що стоїть між 7 і 9.
2. Аналіз результатів самостійної роботи, розв’язування відповідних завдань
3. Усна лічба
1) Гра “Склади приклад”.
Даються числа 5; 8; 12; 18; 36. Завдання: скласти різні приклади на табличне множення і ділення з цими відповідями.
2) Гра “Крокуй і лічи”.
Троє учнів змагаються між собою. Вони стають в одну лінію. Учитель стає поряд з першим учнем, вони одночасно роблять перший крок, під час якого учитель говорить, припустимо:
Те саме виконують решта гравців по черзі. Перемагає той, хто зупиниться далі.
3) Лічба четвірками до 40; п’ятірками до 50.
4. Усне розв’язування задач
1) Михайлик знайшов 7 білих грибів, а маслюків – у 3 рази більше. Скільки маслюків знайшов Михайлик?
2) Оленка знайшла 7 білих грибів, а маслюків – на 3 більше. Скільки маслюків знайшла Оленка?
3) У перший день доярка надоїла 18 л молока, в другий день – у 2 рази менше, ніж у перший, а в третій день – на 2 л менше, ніж у другий. Скільки літрів молока надоїла доярка в третій день?
5. Хвилинка каліграфії
– Запишіть числа, названі в грі “Крокуй і лічи”.
6. Математичний диктант
– Добуток чисел 2 і 5 збільшити на 50.
– Добуток чисел 5 і 9 зменшити на 18.
– Частку чисел 30 і 5 збільшити на 12.
– Знайти третину числа 21.
– Знайти половину числа 18.
– Число 6 збільшити в 5 разів.
– Число 32 зменшити в 4 рази.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми повторимо порядок виконання дій у виразах.
IV. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 107-108)
Завдання 700. Усне виконання завдання Учні “ланцюжком” розв’язують приклади.
Завдання 701
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають план розв’язання задачі:
1) Скільки гусей у господарки?
2) Скільки всього водоплавної птиці в господарки?
Після складання плану розв’язання учні записують розв’язання самостійно.
Завдання 702
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно розв’язують.
Завдання 703. Коментоване розв’язування прикладів Один учень працює біля дошки.
Завдання 704. Усне виконання завдання Учні знаходять третину чисел: 12; 15; 24.
Завдання 705
Учні з числами 21 і 3 складають три задачі: на знаходження остачі, на зменшення числа на кілька одиниць і на різницеве порівняння чисел.
А) Колективне складання задач.
Б) Самостійне розв’язування задачі.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 108, завдання 708; 709.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 90
1. Розв’язування задачі з поясненням
В авторемонтній майстерні працювали 21 слюсар, а механіків – у 7 разів менше. Скільки всього робітників працювало в майстерні?
– Чи можна відразу відповісти на питання задачі? Чому?
– Що треба дізнатися спочатку? Якою дією? Чому?
– Якою дією дамо відповідь на питання задачі? Чому?
2. Розв’язування задачі із взаємоперевіркою
Було – 20 прикл.
Розв’язав – по 4 прикл. 2 стовп.
Залишилося – ?
3. Офтальмологічна пауза
4. Розв’язування логічних задач
1) Завдання 706.
На змаганнях із гандболу гравці однієї команди набрали 21 очко, що у 3 рази більше, ніж іншої. Який був рахунок у грі? (21 : 7)
2) Завдання 707*.
У зайців, які гралися на галявині, 18 вух. 4 зайці заховалися. Скільки зайців залишилося на галявині? (18 : 2 = 9; 9 – 4 = 5)
3) Три білочки збирали горіхи. Перша зібрала 6 горішків, друга – 5, а третя – лише один. Але білочки поділили всі горішки порівну. Скільки горіхів віддала третій білочці перша і скільки – друга? (Перша – 2, друга – 1)