ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ
Тема 2. МОВА СКУЛЬПТУРИ, АРХІТЕКТУРИ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА (7 годин)
Урок № 11. ЗОЛОТА РИБКА
Мета:
¦ ознайомити учнів з поняттям “рельєф” (опуклий та заглиблений), навчити передавати фактуру поверхні у рельєфі;
¦ розвивати образне мислення, зорову та емоційну чутливість, моторику руки, формувати естетичні почуття, активізувати творчу ініціативу учнів;
¦ виховувати охайність під час роботи з пластичними матеріалами.
Оснащення
¦ Матеріали: пластилін
¦ Зоровий ряд: фотографи або ілюстрації з зображеннями різних видів морських риб та інших мешканців моря.
¦ Музичний ряд: аудіозаписи шуму моря, ТЗН.
Тип уроку: комбінований урок.
Словник термінів
Рельєф – це скульптура, у якій зображення тільки частково має об’єм. Таку роботу можна дивитись лише з однієї сторони – спереду.
Хід уроку
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
¦ Назвіть виражальні засоби скульптури.
¦ Пригадайте,
¦ Як фактура допомагає скульпторові в його роботі?
¦ Що ми ліпили на попередньому уроці?
3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми вирушимо в чарівну подорож до Чорного моря. Заплющте оченята та уявіть, що ми стоїмо на берегу, а потім розганяємось і пірнаємо у воду.
4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Як ви вважаєте, що ми можемо побачити під водою?
Кого ми там зустрінемо?
Так, це будуть і рибки, і медузи, і крабики та багато інших мешканців підводного царства.
¦ А хто в цьому царстві найголовніший? Як звуть повелителя казкового підводного царства, володаря глибин?
Правильно, Нептуні Ось цар Нептун і познайомить нас сьогодні з мешканцями свого царства.
Ми з вами вже згадали, що в Чорному морі живуть риби. Але вони зовсім не схожі одна на одну. Учені підрахували, що саме в цьому морі мешкає до 180 різних видів риб.
¦ Хто знає, які риби мешкають в Чорному морі?
Це риби-собачки, скати, риба-меч, риба-голка, скумбрії, акули та багато інших великих і маленьких рибок. (Демонстрування фотографій або ілюстрацій із зображеннями риб.)
Але крім риб Чорне море також вважають своєю домівкою інші різні істоти: краби, морські зірки, омари… Ось ми й познайомились з мешканцями підводного царства Нептуна.
¦ Яку форма має риба-голка? А скат?
Яка сама відома казкова рибка? Так, це золота рибка. Вона чарівна і може здійснювати будь-які бажання. Як виглядає золота рибка? Який у неї хвіст? А плавнички?
Сьогодні на уроці ми ліпитимемо золотих рибок. Наші рибки відрізнятимуться одна від одної, адже у кожного з вас буде рибка, створена за власною уявою. Ми ліпитимемо не об’ємні фігурки, як на попередньому уроці, а познайомимося з новим поняттям – “рельєф”.
Рельєф – це скульптура, у якій зображення тільки частково має об’єм. Таку роботу можна дивитись лише з однієї сторони – спереду (запис до словничків).
Тому і власну роботу “Золота рибка” ми робитимемо рельєфною, тобто такою, щоб дивитися на неї тільки з одного боку.
Фізкультхвилинка
5. ІНСТРУКТАЖ
Учитель. Пригадайте, як ми ліпили свої роботи на попередніх уроках. Сьогодні ми ліпитимемо по-іншому. Ми виготовлятимемо наш рельєф за допомогою “локшини” з пластиліну.
Насамперед дощечки для ліплення заліпіть пластиліном (колір пластиліну учні можуть обрати самостійно).
На підготовленій дощечці намалюйте паличкою золоту рибку, яку ви уявили або щойно придумали.
Із пластиліну обраного кольору скачайте тоненькі ковбаски, які потім приплющіть, щоб одержати так звану “локшину”.
Цією “локшиною” дуже акуратно на підготовленій дошці викладіть зображення рибки.
(Учнів слід попередити, що “локшинки” мають бути однаковими завтовшки.)
6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ
Виконання рельєфу “Золота рибка” за допомогою пластилінової “локшини”
7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
¦ Що таке рельєф?
¦ Чим він відрізняється від круглої скульптури?
¦ У який спосіб ви сьогодні створювали рельєфне зображення?
8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести альбоми для малювання, гуаш, пензлі; передивитись ілюстрації улюблених книжок, звернувши увагу на зображення казкових будинків.
3. Проголошення уроку завершеним.