І СЕМЕСТР
РОЗДІЛ ІІІ
Географічна оболонка та її складові
Тема 1. Літосфера
Урок 26. Зовнішні сили Землі
Мета: ознайомити учнів із зовнішніми процесами, що впливають на земну кору; формувати в учнів науковий погляд на літосферу; виховувати почуття дбайливого господаря й охоронця природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта світу, атласи.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
Гра “Не розірви ланцюга” (учні послідовно відповідають
1. Що розуміють під внутрішніми силами Землі?
2. Як називаються блоки, з яких складається літосфера?
3. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?
4. Які відбуваються рухи літосферних плит відносно одна одної?
5. Що являє собою повільний вертикальний рух літосфери?
6. Що відбувається, коли плити рухаються назустріч одна одній?
7. Що є причиною землетрусів?
8. Що таке гіпоцентр?
9. Що таке епіцентр?
10. У чому вимірюється сила землетрусів?
11. Як часто на Землі відбуваються землетруси?
12. Де найчастіше бувають землетруси?
13. В яких районах України
14. Що таке цунамі?
15. Як називається прилад, який фіксує землетрус?
16. Що таке магматизм?
17. Які види магматизму ви знаєте?
18. Що таке лава?
19. Що таке жерло вулкана?
20. Які вулкани називаються згаслими?
21. Назвати найвищий діючий вулкан.
22. Що таке гейзер?
23. Хто висунув гіпотезу дрейфу материків?
24. Назвати найбільші літосферні плити.
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Сьогодні ми познайомимося із зовнішніми силами Землі і з тим яким чином вони діють – творчо чи руйнівно.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Зовнішні процеси зумовлені такими явищами і процесами, як вітер, зміна температур, текуча вода (постійні та тимчасові потоки), льодовики, морський прибій, життєдіяльність рослин і тварин.
Робота зі словником. Вивітрювання – це руйнування та зміна гірських порід під дією коливань температури повітря, вологи і живих організмів.
Завдання (робота в групах). Підготувати і доповісти інформацію про один вид вивітрювання.
Тест
І-й варіант | ІІ-й варіант | |
1 | Фізичне вивітрювання | 4 |
2 | Хімічне вивітрювання | 5 |
3 | Органічне вивітрювання | 1 |
Яке вивітрювання відбувається:
1) Під дією водних розчинів?
2) Унаслідок різкого коливання температури повітря?
3) У процесі взаємодії гірських порід з повітрям та різними розчинами?
4) Під дією бактерій, найпростіших грибків, лишайників, іншої рослинності і тварин?
5) Без змін у складі гірських порід та мінералів?
6) Зі зміною мінерального складу гірських порід та мінералів?
Відповіді: І-й варіант – 2, 1, 2, 3, 1, 2. ІІ-й варіант – 5, 4, 5, 1, 4, 5.
Текучі води, тимчасові та постійні, руйнують гірські породи, переносять їх, накопичують в інших місцях. Тимчасові потоки утворюють яри, річкові долини та рівнинні ділянки суходолу в нижній частині течії.
Яри знищують родючі землі, заважають будівництву. З часом ерозія послаблюється, яр старіє і перетворюється на балку.
Частина води після дощу просочується в грунт та у верхні шари земної кори і вже там, під землею, продовжує свою роботу. Підземні текучі води вимивають або розчиняють окремі гірські породи. При цьому під землею утворюються пустоти-печери.
Це підземне царство складається з каскаду зал, різних за площею і висотою, які з’єднуються вузькими, а інколи низькими коридорами. Печери прикрашені різноманітними кристалами, схожими на квіти, а також сталактитами і сталагмітами, сталагнатами. Сталактити є натічними мінеральними утвореннями, що нагадують льодові бурульки, які звисають із стелі (грец. той, що натік по краплині), або стовпи, які ростуть із підлоги – сталагміти. Інколи бурульки зростаються зі стовпами і утворюють колони – сталагнати. Кристали і натічні форми можуть бути різного кольору, який залежить від речовин, розчинених водою.
Вітер переносить дрібні частинки гірських порід, утворюючи солові форми поверхні (Еол – бог вітру). На піщаних узбережжях водойм, у пустелі – дюни і бархани. Надвітряний їх схил пологий, підвітряний – крутий. Вони весь час рухаються, хоча помітити це важко.
Висота пасом з піску сягає в середньому до 70 метрів, найвищі піщані пасма – 200-300 м – трапляються в найбільшій пустелі світу Сахарі. На Атлантичному узбережжі Франції утворилися дюни, що є найбільшими в Європі. Їх висота майже 90 м.
На земній кулі існує величезна маса льоду, яка перевищує масу води всіх річок, озер, боліт. Льодовики не тільки виорюють, а й шліфують гірські породи, перетворюючи виступи скелі на шатроподібні горби. Увесь зруйнований уламковий матеріал – валуни, пісок, глину – льодовик переносить і відкладає у вигляді горбів довгих валів, що нагадують залізничні насипи.
Руйнівну роботу моря забезпечують удари хвиль об береги. В результаті у березі утворюються ніші, пляжі; іноді вздовж берега намиваються вузькі коси.
Завдання. За фізичною картою України назвати коси вздовж узбережжя Азовського моря.
До форм рельєфу, створених руками людей, відносять шахти, терикони, кар’єри, штучні куполоподібні горби-кургани в місцях давніх поховань, сучасні підземні переходи, мости, насипи, канали. За підрахунками вчених площа пустель, що виникли внаслідок діяльності людини, складає 9 млн. км2. Ще 19 % суходолу знаходиться на межі спустелення, що загрожує більше ніж 100 країнам світу.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
Знайти пару
№ | Форми поверхні | Зовнішня сила |
1 | Яри | А. Вивітрювання |
2 | Балки | Б. Робота льодовиків |
3 | Дюни | В. Робота вітру |
4 | Бархани | Г. Робота текучих вод |
5 | Розтріскані глинисті пустелі | Д. Робота підземних вод |
6 | Терикони | Є. Робота людини |
7 | Пляжі | Ж. Робота морів |
8 | Вали | |
9 | Кам’яні осипи | |
10 | Котловани | |
11 | Печери | |
12 | Кар’єри |
Відповіді: 1 – Г, 2 – Г, 3 – В, 4 – В, 5 – А, 6 – Є, 7 – Ж, 8 – Б, 9 – А, 10 – Є, 11 – Д, 12 – Є.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф у підручнику.