ДІЄСЛОВО
& 40. Зв’язок дієслова з іншими частинами мови. Змінювання дієслів за числами
Вже напоготові березневі коні
Оксана Сенатович
321. 1. Виразно прочитай вірш. Добери до нього заголовок.
Бурульки плакали,
Звисаючи зі стріхи,
І краплі їхніх сліз
Розтоплювали сніг.
Мабуть, їх скривдив хтось
Або спіткало лихо,
Й ніхто напровесні
Утішити не міг…
Гриць Гайовий
2. Доповни і запиши речення. Поміркуй, від чого могли плакати бурульки.
Бурульки плакали чи то з радості, що вже весна настала,
3. Підкресли іменники та зв’язані з ними за змістом дієслова. Зроби висновок, з якими частинами мови зв’язується в реченні дієслово.
У реченні дієслово зв’язується з різними частинами мови, але найчастіше -з іменником.
322. Із поданих складів утвори і запиши слова. Яке серед них зайве? Поясни, чому.
323. 1. Прочитайте текст і доберіть до нього заголовок. Поясніть значення виділених слів.
Ясний день. Пригріло сонечко. Під дубом розтанув сніг. З-під кори виповзло сонечко та й гріється. Заблищав струмок під яблунею. Побачив горобчик воду, скупався, зацвірінькав
2. Спишіть останнє речення і підкресліть у ньому головні члени. У якому числі вжито іменник, що є підметом?
3. Поставте іменник-підмет у множині та відповідно перебудуйте речення. Утворене речення запишіть.
4. Порівняйте обидва речення. Поспостерігайте, як змінилися дієслова-присудки. Зробіть висновок.
Дієслова змінюються за числами. Якщо дієслово означає дію одного предмета, то воно вживається в однині; якщо ж дію двох і більше предметів – то в множині.
324. 1. Прочитайте зачин і заключну частину казки. Побудуйте основну частину тексту. Введіть діалог. За потреби скористайтесь робочими матеріалами Вченого Лиса.
ЯК ТРЯСОГУЗКА ХВОСТИКОМ ЛІД ПЕРЕБИЛА Зачин.
Ще в полях деінде лежать почорнілі сніги, а по яругах весняні води гудуть.
Біжить берегом трясогузка – маленька жвава пташка. Підстрибує на піщаній береговій смужці, ніби танцює під легку музику весни, і наспівує:
– Ци-зи, ци-зю, – котиться її срібний голос.
Заключна частина.
А сама тим часом пурхнула під лід, вдарила об нього хвостом – луна покотилася.
Розкололася крига. Занімів здивований грак.
Тепер не стримати бурхливих весняних вод (За Миколою Сингаївським).
– Куди ти біжиш, трясогузко?
– Ци-зи, ци-зю!
– А навіщо тобі, трясогузко, такий довгий хвіст?
– Си-ди, си-ди!..
2. Виразно розкажіть складену основну частину казки в особах.
3. Спишіть уривок, у якому описується, як трясогузка бігла по піщаній береговій смужці. Підкресліть дієслова, які змальовують вдачу цієї пташки. Усно поставте питання і визначте число дієслів.
4. Запиши діалог між трясогузкою і граком.