АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. МНОЖЕННЯ ЧИСЕЛ, ЯКІ ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ

Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового множення круглих чисел; почати роботу з ознайомлення учнів із задачами на спільну роботу; вдосконалювати обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

1. Усні обчислення

Гра “Ланцюжок”

Ділене 1000, дільник 100, знайди частку; збільш у 10 разів; збільш на 10; у скільки разів отримане число більше, ніж 2? на скільки отримане число менше, ніж 100? знайди

добуток отриманого числа і 2; знайди різницю отриманого добутку і 36; збільш у 2 рази; збільш на 92; збільш у 10 разів; знайди добуток даного числа і числа 9; знайди суму отриманого числа і 2000; зменш у 1000 разів; знайди частку отриманого числа і 5. Що вийшло?

Відповіді: 10; 100; 110; 55; 45; 90; 54; 108; 200; 2000; 18 000; 20 000; 20; 4.

2. Математичний диктант

– Запишіть тільки відповіді.

– Збільш 86 у 100 разів.

– Знайди восьму частину числа 480.

– Невідоме число збільшили у 7 разів і отримали 420. Яке число невідоме?

Яке число потрібно розділити на 1000, щоб отримати 342?

– Число 99 збільшити в 4 рази.

– Число 5763 зменшити на 6 десятків.

– 3 хв 20 с – записати в секундах.

– Скільки метрів у 20 000 см?

– Скільки хвилин у 4 годинах?

Відповіді: 8600; 60; 60; 342 000; 396; 5703; 200 с; 200 м; 240 хв.

3. Аналіз контрольної роботи

– Загальна характеристика виконання контрольної роботи.

– Аналіз типових помилок.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Підготовча робота

Завдання 558 (усно)

Завдання 559 (усно)

– Поясніть, як міркували при знаходженні добутків.

2. Пояснення вчителя

– Розгляньте способи множення багатоцифрових чисел, що закінчуються нулями.

 АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. МНОЖЕННЯ ЧИСЕЛ, ЯКІ ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ

– Розгляньте перший спосіб. 0 помножити на 3 буде 0. Пишемо 0. 0 помножити на 3, буде 0. Пишемо 0. 8 помножити на 3, буде 24, 4 пишемо, 2 запам’ятовуємо. 2 помножити на 3, буде 6 і ще 2, буде 8. Пишемо 8.

Два нулі, які були наприкінці першого множника, залишилися і в кінці добутку. Кажуть, що два нулі зносимо. Тому множники розміщують по-іншому. Другий множник записують так, щоб нулі залишились праворуч.

3. Первинне закріплення

Завдання 560 (7)

– Розгляньте, як записується дія множення, якщо один з множників закінчується нулями.

Завдання 560 (2) (“ланцюжком” з коментуванням біля дошки і в зошитах)

 АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. МНОЖЕННЯ ЧИСЕЛ, ЯКІ ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ

4. Фізкультхвилинка

Тут трава росте висока,

Тут стежинонька вузька.

Вище руки, вище ноги –

Не проста у нас дорога.

А тепер ідемо боком –

Із підскоком, із підскоком.

Походили на носочках,

А тоді на п’ятах.

Випростали добре спини

І звели лопатки.

IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота

Завдання 561 (з подальшою взаємоперевіркою в парах)

А • 10 + 300, якщо а = 4, то 4 • 10 + 300 = 340

А • 10 + 300, якщо а = 40, то 40 • 10 + 300 = 700

А • 10 + 300, якщо а = 400, то 400 • 10 + 300 = 4300

С • 10 + 300, якщо а = 210, то 210 • 10 + 300 = 2400

2. Робота над задачами

Завдання 564

Учні вивчають задачу, “ланцюжком” відповідають на питання задачі усно.

1) Маса 6 коней: 600 • 6 = 3600 кг = 3 т 6 ц (відповідь записати в тоннах і центнерах).

Маса 2 корів: 480 • 2 = 960 кг = 9 ц 60 кг

Маса 10 овець: 40 • 10 = 400 кг = 4 ц (відповідь записати в центнерах).

2) 480 • 2 – 600 = 360 (кг) – маса 2 корів більше маси 1 коня.

3) 480 : 30 = 16 (кіз) – за масою замінює 1 корова;

30 • 5 + 40 • 4 = 310 (кг) – маса 5 кіз і 4 овець разом.

Завдання 563

Учні ознайомлюються зі змістом задачі та аналізують її від питання до даних.

– Що потрібно знати, щоб відповісти на питання задачі? (Потрібно дізнатися, скільки сторінок набирають на комп’ютері два оператори разом.)

– Це задача на спільну роботу. Оператори працюватимуть спільно.

– Запишемо вираз для розв’язання задачі.

(20 + 24) • k, якщо k = 5, то (20 + 24) • 5 = 220 (сторінок).

– Запишіть розв’язання задачі в зошиті. Зачитайте відповідь.

– Як зміниться відповідь, якщо k = 10? Перевірте!

(20 + 24) • 10 = 440; 440 – 220 = 220

Завдання 562

Учні вивчають зміст задачі, розглядають малюнки, роблять висновок. Відповідь: Роза тримає лілії, Маргарита – троянди, Лілія – маргаритки.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання 565; 566 (с. 92).

VI. ПІДСУМОК У РОКУ

– Що нового дізналися сьогодні на уроці?

– Що здалося складним?




АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. МНОЖЕННЯ ЧИСЕЛ, ЯКІ ЗАКІНЧУЮТЬСЯ НУЛЯМИ