ЕКОНОМІЧНИЙ АНАЛІЗ
ЧАСТИНА II.
УПРАВЛІНСЬКИЙ АНАЛІЗ
5. АНАЛІЗ СОБІВАРТОСТІ ПРОДУКЦІЇ ТА ВИТРАТИ НА ВИРОБНИЦТВО
5.5. Аналіз витрат на одну гривню продукції
В умовах науково-технічного прогресу проходить неперервний процес оновлення виготовленої продукції. Зниження питомої ваги порівнянної продукції звужує базу порівняння, що врешті-решт знижує доцільність зіставлення фактичних значень собівартості виготовленої продукції з плановим завданням і рівнем попереднього періоду. Як наслідок ускладнюється процес аналізу собівартості
Тому для загальної характеристики змін собівартості продукції на рівні підприємств і галузей промисловості використовується показник витрат на 1грн. продукції, який розраховується за формулою:
(5.8)
Де V – витрати на 1 грн. продукції;
Z – собівартість одиниці певного виду продукції;
Р – ціна одиниці певного виду продукції;
Q – обсяг виробництва певного виду продукції у натуральному вимірі.
Отже, у чисельнику формули (5.8) показана собівартість всієї виготовленої продукції, а у знаменнику – вартість цієї продукції.
До переваг
Плановий і фактичний рівень витрат на 1 грн. продукції розраховується відповідно за такими формулами:
(5.9)
(5.10)
Аналіз витрат на 1 грн продукції проводиться шляхом порівняння фактичного рівня з плановим і рівнем попереднього періоду, а потім оцінюється вплив факторів на зміну витрат.
В табл. 5.9 наведені початкові дані і розрахунки витрат на 1 грн. продукції.
Таблиця 5.9
Оцінка витрат на одну гривню продукції
Показник | Значення Показника |
А | 1 |
1. Собівартість продукції, тис. грн.: 1.1. за планом | 7838 |
1.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції | 7808 |
1.3. фактична в цінах, прийнятих в плані | 7867 |
1.4. фактична в цінах, прийнятих в плані на продукцію при діючих цінах на матеріали, паливо, енергію | 8103 |
1.5. фактична у діючих цінах | 8103 |
2. Обсяг продукції, тис. грн.: 2.1. за планом | 8819 |
2.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції | 8925 |
2.3. фактично у діючих цінах | 8994 |
3. Витрати на 1 грн. продукції, коп.: 3.1. за планом (р.1.1 : р.2.1) | 88,88 |
3.2. за планом, перерахованим на фактичний обсяг і асортимент продукції (р. 1.2 : р.2.2) | 87,48 |
3.3. фактично в цінах, прийнятих в плані (р.1.3 : р.2.2) | 88,15 |
3.4. фактично в цінах, прийнятих в плані на продукцію при діючих цінах на матеріали, паливо, енергію (р.1.4 : р.2.2) | 90,79 |
3.5. фактично у діючих цінах (р.1.5 : р.2.3) | 90,09 |
Витрати на 1 грн. продукції в порівнянні з планом змінилися на:
90.09 – 88,88= +1,21 коп.,
В тому числі за рахунок змін:
– структури і асортименту продукції
87,48 – 88,88= -1,40 коп.,
– рівня витрат
88,15 – 87,48= +0,67 коп.,
– цін і тарифів на спожиті матеріальні ресурси
90,79 – 88,15= +2,64 коп.,
– цін на готову продукцію
90.09 – 90,79= -0,70 коп.
Балансова перевірка:
-1,40 + 0,67 + 2,64 – 0,70 = 1,21 коп.,
Тобто сукупний вплив факторів відповідає загальній зміні витрат на 1грн. продукції.
Таким чином, затрати на 1 грн. продукції збільшилися у порівнянні з планом, головним чином, за рахунок зміни цін на матеріальні ресурси, а також зростання рівня витрат.
В подальшому в ході ретельного аналізу необхідно виявити основні чинники, які сприяли зростанню витрат на матеріальні ресурси.