Тема: Апостроф після префіксів перед я, ю, є, ї. Перевірна робота. Списування
Мета: вчити учнів дотримувати правил правопису слів з апострофом після префіксів, переносу слів із префіксами; розвивати навички каліграфічного письма; виховувати культуру оформлення письмових робіт, охайність.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції, перевірка умінь та навичок.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок
II. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. СПИСУВАННЯ
Орієнтовні тексти для списування
МАНДРІВКА
Кожного року ми мандруємо навколо Сонця. Ми летимо на нашій Землі, немов би на великій ракеті. По дорозі пересікаємо 12 місяців – 12 різних країн. Пропливає повз нас золоте літо, золота осінь, білосніжна зима і блакитна весна.
Ми летимо навколо Сонця. (41 слово)
М. Сладков
КУЛЬБАБКИ
Біля доріг, вздовж лісових стежин, по луках, навіть біля самих порогів будинків упродовж літа цвіте кульбаба.
Всім знайомі ці прості квіти. Вони подібні на маленьке сонце з золотими пелюстками-промінцями.
І. Соколов-Микитов
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Аналіз перевірної роботи (аудіювання)
2. Перевірка домашнього завдання (с. 82, впр. 195)
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися правильно вимовляти і писати слова з апострофом, який стоїть у слові після префікса.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розподільне списування (с. 83, впр. 197)
– Прочитайте слова, визначте в них префікси.
– Спишіть слова у дві колонки: у першу – слова, у яких префікс закінчується на букви, що позначають приголосні звуки; у другу – слова, у яких префікс закінчується буквами, що позначають голосний.
– Після яких префіксів пишеться апостроф?
Запам’ятайте! Апостроф уживається після префіксів із кінцевим твердим приголосним звуком перед я, ю, є, ї. Наприклад: з’явився, з’юрмитися. |
2. Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати,
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Засміялись,
І разом понахилялись.
А тепер – як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Як метелики, літаєм
І дружно всі кружляєм.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Словотворча робота (с. 83, впр. 198)
– Утворіть за допомогою префіксів нові слова. Запишіть їх і поясніть написання.
– Прочитайте правильно слова. Як вимовляються звуки, позначені буквами з, б і д у словах? Поясніть це. (Якщо вимова приголосного і голосного роздільна, то у слові перед буквами я, ю, є, ї обов’язково пишеться апостроф, а приголосний звук – твердий.)
– Складіть три речення зі словами (на вибір).
2. Робота над текстом. Розвиток мовлення (с. 83-84, впр. 199)
– Виразно прочитайте текст, перекажіть його.
– Розгляньте ілюстрацію. Хто на ній зображений?
– Опишіть, якою ви уявляєте морську царівну.
– Спишіть текст. Підкресліть слова з апострофом. Поясніть їх правопис.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вивчали на уроці?
– Що для вас було новим?
– Коли у словах після префікса пишеться апостроф? Наведіть приклади.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 84, впр. 200. Доберіть із словника 5 слів з апострофом, який пишуть у словах після префіксів.