Розділ 3 ГОСПОДАРСТВО
Тема 14. ТРАНСПОРТ
§32. Автомобільний і залізничний транспорт Географічна розминка
Назвіть найпоширеніший нині вид транспорту.
Пригадайте переваги залізниці перед іншими видами транспорту.
Автомобільний транспорт є лідером за пасажирообігом, а кількість пасажирів, які користуються автобусами, поволі зростає. У 2007 р. автомобільний транспорт перевіз понад 4 млрд пасажирів (Додаток 15).
Маршрутна мережа України нині налічує понад 20 тис. маршрутів міського, приміського, міжміського і міжнародного сполучення.
Перевагу автотранспортним засобам перевезення нерідко віддають і вантажовласники. Вантажні автомобілі нині перевозять практично всі види вантажів (мал. 116). Навіть на великі відстані (до 5 тис. км і більше) автопоїзди успішно конкурують із залізницями в перевезенні цінних вантажів, для яких надзвичайно важливою є швидкість доставки, наприклад продуктів, які швидко псуються. Як наслідок, за вантажообігом автомобільний транспорт
Особливе значення мають міжнародні перевезення. Вони є одним з найкращих показників стану національної економіки. Адже що швидше вона розвивається, то інтенсивнішою є міжнародна торгівля, яка, своєю чергою, потребує великої кількості транспортних послуг. Маршрутна мережа міжнародного регулярного автобусного сполучення на сьогодні становить понад 200 маршрутів до країн Західної Європи і забезпечує стійкий зв’язок з 16 країнами Європи. Кількість зареєстрованих автотранспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, постійно зростає.
Для успішної роботи автотранспорту потрібні дороги, що є важливою складовою транспортної системи держави (мал. 111). Довжина автодоріг загального користування перевищує 169 тис. км, з яких понад 20 тис. км – це дороги державного значення, або автомагістралі.
Мал. 116. Транспортні перевезення вантажними автомобілями
Проблема
Дуже часто обличчя будь-якої країни визначається станом і кількістю її автомобільних магістралей. Сумна ситуація з дорогами в Україні усім відома. Що слід, на вашу думку, зробити, аби її змінити?
Автомагістралі (від лат. magistralis – керівний) – це головні автошляхи, що мають поліпшений стан і характеризуються інтенсивним рухом транспорту. Серед таких найважливішими є: Київ – Житомир – Рівне – Львів; Київ – Полтава – Харків; Київ – Умань – Одеса; Харків – Запоріжжя – Сімферополь. Автошляхи розподілені по території України нерівномірно.
Практичне завдання
За картами атласу і малюнком 111 визначте регіони, що мають найбільшу густоту автошляхів.
Залізничний транспорт – один з основних видів транспорту. За економічністю він поступається тільки морському, зате здійснює перевезення приблизно удвічі швидше. Щорічно він перевозить близько 500 млн тонн вантажів і понад 445 млн пасажирів (Додаток 14). Залізничний транспорт – це окреме велике господарство. Воно налічує близько 6 тис. тепловозів та електровозів, що очолюють численні потяги. А це загалом десятки тисяч вантажних і тисячі пасажирських вагонів, що рухаються залізницями, довжина яких – 22 тис. км. Українські рейкові шляхи проходять через 1684 станції і 126 основних вокзалів (мал. 117).
Україна має одну з найрозвиненіших в Європі мережу залізниць (мал. 111). Найбільша густота залізниць у Донбасі і Придніпров’ї (Донецька, Луганська, Дніпропетровська, Харківська і Запорізька області), що зумовлено необхідністю транспортного обслуговування розвинутої промисловості. Висока густота залізниць і в західній частині України (Львівська, Закарпатська), прикордонне положення якої здавна потребувало розвитку тут стратегічних магістралей. У названих областях густота залізниць коливається від 40 до 62 км/тис. км2, за середньої густоти 38 км/тис. км2.
До найважливіших залізничних магістралей України належать такі: Київ – Фастів – Козятин – Здолбунів – Львів – Чоп; Київ – Полтава – Харків; Кривий Ріг – Запоріжжя – Донбас; Харків – Донбас; Харків – Запоріжжя – Севастополь та ін. Залізничні колії різних напрямків нерідко можуть перетинатися, утворюючи залізничні вузли. Найбільшими серед них, з розвинутим станційним і складським господарством зазвичай стають великі міста, як-от: Київ і Харків, Львів і Дніпропетровськ, Запоріжжя, Одеса. Проте внаслідок перетину залізничних магістралей важливими залізничними вузлами нерідко стають і порівняно невеликі населені пункти – Чоп, Знам’янка (мал. 118), Ясинувата, Лозова, Волноваха, Бахмач, Жмеринка тощо.
Мал. 117. Залізничний вокзал
Україна і світ
Українські залізниці не пасуть задніх. За густотою залізниць (37-38 км на 1 тис. км2) наша країна посідає провідне місце серед країн СНД і наближається за цим показником до таких європейських країн, як Франція, Італія, Румунія. За обсягами вантажних перевезень залізниці України посідають четверте місце на євразійському континенті, поступаючись тільки залізницям Китаю, Росії, Індії. Вантажонапруженість українських залізниць (річний обсяг перевезень на 1 км) у 3-5 разів перевищує відповідний показник розвинених європейських країн.
Роль залізниць особливо важлива в перевезенні промислових вантажів, кількість яких щороку неухильно зростає, з початку XXI ст. – майже в 1,5 раза. Основні вантажі – це кам’яне вугілля, залізна і марганцева руда, будівельні матеріали, чорні метали, нафта і нафтопродукти, кокс та ін. Для ефективної роботи галузі в Україні створено шість регіональних залізниць – Донецька, Придніпровська, Південна, Львівська, Одеська і Південно-Західна.
Найбільш напруженими залізничними магістралями є колії Донецької і Придніпровської залізниць, якими на захід транспортуються донецький кокс і вугілля, а на схід – криворізька залізна руда і нікопольський марганець. Значний обсяг перевезень здійснюють і Одеська та Львівська залізниці, за участю яких вантажі транспортуються через державний кордон. Подібну роль відіграє і Південна залізниця, що пов’язує великі промислові центри з морськими портами Чорного та Азовського морів. Водночас вона забезпечує не лише потоки вантажів, а й пасажирів, які прямують до південних курортів країни.
Залізниці України взаємодіють із залізницями семи сусідніх країн через 56 пунктів перетину кордону та з 13 основними морськими портами Чорного й Азовського морів, а також р. Дунай.
Історично так склалося, що розвиток залізничного транспорту в колишньому СРСР був орієнтований на освоєння великих, щораз більших, обсягів перевезень, які в декілька разів перевищували аналогічні європейські показники. За цих умов вазі поїздів віддавали пріоритет перед швидкістю. Тому існуючий парк вантажних вагонів розраховано на швидкість 80 км/год у завантаженому стані і 90 км/год у порожньому стані.
Мал. 118. Потяг на постаменті в Знам’янці. Це місто було засноване далекого 1868 р. як залізнична станція, а згодом перетворилося на великий залізничний вузол
Тим часом в Європі давно вже існують інші стандарти швидкості. Зважаючи на це, пріоритетним для залізниць України є інтенсивне впровадження швидкісного руху пасажирських поїздів, яке передбачає курсування денних поїздів між Києвом, більшістю обласних центрів і великих міст України, з терміном перебування в дорозі 47 годин та застосуванням вагонів підвищеної комфортності. Перші швидкісні лінії вже здано в експлуатацію: “столичний експрес” Київ-Харків (у 2002), “південний експрес” Київ-Дніпропетровськ (2003). У 2004 р. почав курсувати щоденний швидкісний поїзд Суми – Київ-Суми, який за 5,5 год долає відстань між обласним центром і столицею держави зі швидкістю 140 км/год.
Реалії сьогодення
Швидкість і комфорт. Укрзалізниця продовжує впроваджувати у приміському сполученні комфортний і зручний вид залізничного транспорту – рейковий автобус. У 2006 р. такий “міні-поїзд” розпочав курсувати за маршрутом Львів – Ворохта, а також з’єднав місто Суми Білопіллям і Краснопіллям. Наприкінці того ж року розпочав курсувати денний прискорений поїзд сполученням Київ – Львів – Київ. Час перебування в дорозі 6,5 год замість 10 год руху звичайного потяга. Швидкісні поїзди нині курсують за маршрутами: Київ-Суми, Харків – Донецьк, Київ – Кременчук, Дніпропетровськ – Сімферополь, Київ – Львів, Одеса – Вінниця, Київ – Хмельницький, Суми – Шостка, Харків – Сімферополь, Харків – Кременчук, Київ – Харків, Київ – Полтава.
УЗАГАЛЬНЕННЯ
Автомобільний транспорт порівняно з іншими видами є більш маневреним і забезпечує доставку від “дверей до дверей”.
Автомобільний транспорт – основний забруднювач атмосфери.
Мережа залізниць України одна з найрозвиненіших в Європі.
Основним недоліком українських залізниць є мала швидкість потягів.
Ключові терміни і поняття
Автомобільний транспорт автомагістралі залізничний транспорт залізничні магістралі залізничні вузли
Самоперевірка
За додатковими джерелами підготуйте повідомлення про те, як вирішують проблеми українського автомобільного і залізничного транспорту.
Визначте у вашій місцевості (або неподалік) автомобільні й залізничні магістралі, а також залізничні вузли. Поясніть їхнє значення.
Порівняйте переваги й недоліки автомобільного і залізничного транспорту. Які з них, на вашу думку, створюють найбільші проблеми для України?