Мета: актуалізувати й поглибити уявлення другокласників про тембр як елемент музичної мови і засіб музичної виразності; формувати уявлення про тембровий розвиток музики.
Під час подання навчального матеріалу в цій темі використано прийом художнього зіставлення й порівняння тембру з кольором, адже обидва вони характеризуються невичерпним розмаїттям барв і відтінків.
Розпочинається урок вступним віршем, у якому різнобарв’я кольорів природи порівнюється з розмаїттям музичних тембрів (с. 114-115).
Актуалізувати й поглибити знання
Уявлення про тембровий розвиток формуємо на матеріалі симфонічної казки С. Прокоф’єва “Петрик і вовк”. Наочно простежити зв’язки між персонажами твору та звучанням певних інструментів допоможуть ілюстрації на с. 116-117 підручника.
Щоб увести дітей до “секретів” тембрового розвитку музики за допомогою музичних інструментів, можна поділити
Розпочате вступним віршем звернення до кольорів навколишнього світу продовжено у пісні Н. Рубальської “Різні барви у природі”. Під час роботи над твором звертаємо увагу на чітке виконання “дрібного” пунктирного ритму, а також на інтонаційно й ритмічно точне проспівування третьої фрази {розглянемо ми у природі барви), мелодія якої містить хроматизми, стрибок на квінту, пунктирний ритм і синкопу.
Завершальний, ігровий етап роботи спрямовує увагу дітей на відтворення голосом звуків природи. Поринути в атмосферу весняного лісу учням допоможе репродукція картини С. Жуковського. А імітування лісових звуків органічно вплітається у зміст казки “Лісова музика” (с. 119). На заключному етапі виконання цього завдання вчитель читає текст казки, діти доповнюють його звуками (у групах), а потім індивідуально пропонують аналогічні власні розповіді про лісову музику.
У позаурочний час пропонуємо дітям самостійно спостерігати за забарвленням звуків навколишнього світу і музики.