Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова – назви предметів, ознак, дій; повторити поняття “частини мови”, “іменник”, “прикметник”, “дієслово”; формувати вміння розрізняти частини мови за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні; розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища; виховувати інтерес до вивчення мови.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 42)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми здійснимо подорож до країни Морфології, у якій мешкають різні частини мови.
Пригадаємо вивчені у третьому класі частини мови, будемо вчитися розрізняти їх за питаннями, відрізняти їх від службових слів, правильно вживати у мовленні.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за таблицею
– Назвіть частини мови, які є самостійними.
– Що називається іменником? прикметником? дієсловом?
– Чим самостійні частини мови відрізняються від службових?
Письмо з коментуванням (вправа 93, с. 46)
Мовчазне читання тексту
– Що цікавого дізналися з тексту?
– Спробуйте його переказати.
– Запишіть у зошити слова у три колонки, згрупувавши їх за частинами мови.
Висновок. Кожне слово належить до певної частини мови.
Словникова робота
Шарада
- 1-й склад – назва третього місяця весни (тра); 1-ша буква з назви природного супутника землі (м); буква, що позначає дзвінкий приголосний, який чергується з [у] за вимогами милозвучності нашої мови (в); вигук, що передається двома буквами і вживається, здебільшого, для виявлення переляку, несподіванки, болю (ай). (Трамвай)
– Знайдіть у тексті вправи 93 (с. 46) словосполучення іменника трамвай з прикметником, дієсловом.
– Коли подорожував трамвай з Подолу у Дарницю? (Щоденно)
– Як ви розумієте значення цього слова? (Кожного дня)
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Самостійна робота за вправою 94 (с. 46-47)
Учні записують перший і другий абзаци тексту, пояснюють правопис не з дієсловами.
Колективне виконання вправи 95 (с. 47) Робота з деформованим текстом
– Із слів кожного рядка складіть речення.
Відлітають, журавлі, ключем.
Річки, ключем, біля, б’є, джерела, із, вода.
Зима, лиха, а, сховається, сонечко, прогляне.
– Поясніть значення виділених слів.
– У другому і третьому реченнях назвіть слова, до яких не можна поставити питання.
– Як називаються ці слова?
– Яку роль у реченні вони виконують?
Робота в парах
– Доберіть спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови.
Білизна – …, …
Зима – …, …
Радість – …, …
Мороз – …, …
Шум – …, …
Праця – …, …
ПІДСУМОК УРОКУ
– Чого навчилися на уроці?
– Як дізнатися, до якої частини мови належить те чи інше слово?
– До яких слів не можна поставити питання?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 96 (с. 47).