Мета: продовжити формувати поняття “комахи”; формувати вміння описувати комах, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до комах.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Доведіть, що тварини належать до живої природи.
– На які групи поділяється світ тварин?
– Наведіть приклади тварин, які різняться своїми розмірами.
– Розкажіть про роль тварин у житті рослин.
– Уявіть, що змінилося б
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про життя комах, їх розмноження і розвиток.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 101-103)
– Пригадайте! У чому полягають особливості будови дорослих комах? Як відбувається розвиток комах?
– Комахи – найчисельніша група тварин на Землі. Вони живуть у грунті, повітрі, воді. Комахи повзають, бігають, літають, стрибають, плавають. Комахи живуть поодинці або великими сім’ями. Шість ніг – це істотна ознака комах. Більшість комах має крила.
Комахи
– Запам’ятайте! У комах є твердий зовнішній покрив. їхнє тіло складається із трьох частин: голови, грудей і черевця. Вони мають три пари ніг (кінцівок). У переважної більшості комах є крила.
– Що розповів Мудрий Лісовичок?
– Які групи комах розрізняють за способом живлення?
– Роздивіться малюнки на с. 102 та знайдіть комах, про яких ідеться в тексті нас. 101-102.
Висновки
– Основна ознака комах – шість ніжок.
– Більшість комах мають крила.
– Це найчисельніша група тварин на Землі.
– Комахи живляться різною їжею. Серед них є рослиноїдні, хижаки.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота над загадками
– Шість ніг без копит,
Ходить, не стукотить. (Комаха)
– Літає, а не птиця,
Може догори ногами вчепиться. (Комаха)
– Ну й нахабна птиця,
Що літає в хаті –
Навіть на боїться
Вам на ніс сідати! (Муха)
– Маленький сам,
А довгий ніс
Гостріший,
Аніж голка.
Летів –
Кричав,
А сів –
Мовчав.
По нім рукою ляснув я!
Убив, а кров тече моя. (Комар)
– Чорний, як ворон,
Рогатий, як бик,
А крила розправить –
Реве, як ведмідь. (Жук)
– У темній темниці
Сидять працівниці,
Не знають ні сну,
Ні постелечки.
В’язаночку в’яжуть,
Немов чарівниці,-
Ніде ні вузла,
Ні петелечки. (Бджоли)
2. Робота в парах
– Із поданих назв тварин оберіть і позначте комах (літерою К).
Метелик | Джміль | Оса |
Окунь | Горобець | Зозуля |
Павук | Жук | Ворона |
Ластівка | Сонечко | Соловей |
Сокіл | Дятел | Крук |
Мураха | Коник | Пугач |
Бабка | Чапля | Сойка |
3. Цікаво знати!
– Скільки очей у комах? Майже у всіх комах очі складаються з маленьких очок. І чим більше у комах цих очок, тим краще і чіткіше вони бачать.
Мурашки, наприклад, не дуже добре бачать. їхні очі складаються з кількох сотень очок. Але вони чудово розрізняють запахи. За ними комахи знаходять дорогу в свій дім – мурашник.
Набагато більше очок у мух – у кожному оці їх близько чотирьох тисяч.
Якщо порівняти, хто з комах бачить краще, то “чемпіонами”, напевне, будуть бабки. У них у кожному оці може бути двадцять вісім тисяч очок.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 103.
– Яка ознака комах є істотною?
– Які частини тіла є в комах?
– Якою їжею живляться комахи?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 101-103.
– Складіть план розповіді про життя і розмноження комахи, яку ви вважаєте корисною.
– Вигадайте сценарій пригодницького мультфільму “У світі комах”.