Зустріч 3. ЧОМУ НАШУ СИСТЕМУ НАЗВАЛИ СОНЯЧНОЮ?
Мета: розширити уявлення учнів про Сонце як одну із зірок у Всесвіті; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Презентація повідомлень учнів про космонавтів-дослідників космосу
– Люди давно живуть на Землі. Колись ніхто з них не умів читати і писати, тоді батьки показували дітям зірки і паличкою малювали на піску
Зоряне небо було першою Великою Книгою, яку люди вчилися читати і розуміти. А потім, через багато років, з’явилася наука про зірки та інші світила, яка називається астрономія (у перекладі з грецької астрон – зірка, номос – закон).
2. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 13)
3. Робота над анаграмою
– Діти, розшифруйте анаграму – і тоді ви дізнаєтеся тему нашого уроку.
ЯАНЧНОС АМЕТСИС (СОНЯЧНА СИСТЕМА)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
– До яких небесних тіл належить Сонце? (Сонце – зоря.)
– Чому Сонце належить до зірок? (Бо воно має високу температуру і випромінює світло.)
– Так, дійсно, Сонце – це найближча до Землі зоря, що знаходиться в центрі Сонячної системи. За масою та розмірами належить до середніх зірок. Як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною кулею, що складається з розжарених газів.
Проте бачимо ми Сонце на небі невеликою сліпучою кулькою через велетенську відстань до нього. Ця відстань становить 150 мільйонів кілометрів.
На дошці – таблиця:
Від Землі до Сонця:
Біг – 4 000 років;
На автомобілі – 200 років;
На літаку – 20 років;
Промені йдуть до Землі від Сонця майже 8 хвилин.
– На попередньому уроці ми говорили про те, що кожна зірка має свій колір. Від чого залежить колір зірки? (Від температури)
– Як саме впливає температура на колір зірки? (Найгарячіші – біло – блакитні, найхолодніші – червоні.)
– Який колір має Сонце? (Жовтий)
– Температура на поверхні Сонця, за підрахунками вчених, становить близько 6 000 °С, саме тому колір зірки жовтий. Проте всередині температура сягає 16 мільйонів градусів. Звісно, що при такій високій температурі всі речовини, з яких складається Сонце, перебувають у газоподібному стані. Тому Сонце постійно випромінює багато світла і тепла. Сонячним світлом і теплом освітлюються й обігріваються планети, які рухаються навколо Сонця.
2. Робота за підручником (с. 14-16)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Наведіть докази того, що планети з неймовірною швидкістю обертаються навколо зорі Сонця.
– Розкажіть за малюнком на с. 14 про зорю Сонце – центральне тіло Сонячної системи.
– Що здивувало дівчинку Дзвіночку?
– Чи правда, що Сонце така сама зоря, як й інші, які ми бачимо на небі?
– Як пояснили це Повітряні Дракончики?
Робота в парах
Учні обмірковують і пояснюють прислів’я про Сонце.
– Доведіть, що саме завдяки Сонцю існує життя на нашій планеті.
Робота в групах
Учні за допомогою ілюстрації на с. 16 пояснюють, чому без Сонця неможливе життя на Землі.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
Сім’ю зірок очолює Сонце. Це величезна розжарена куля. Якщо уявити, що Сонце – кавун, то поряд із ним Земля виглядатиме як ягода смородини.
Якщо уявити, що можна зробити гігантські ваги і на одну їх шальку покласти Сонце, то на іншу шальку потрібно покласти 330 тисяч таких планет, як Земля. Уявляєте цю зірку?!
Учені, які вивчають Сонце, говорять, що його поверхня нагадує киплячу кашу. Каша вирує, пирхає. Тільки це газова каша, і гуляти по ній навряд чи захочеться. Адже сонячна каша неймовірно гаряча, її температура – 6 тисяч градусів. Навіть важко уявити! Але все таки ми любимо цю зірку і ласкаво називаємо сонечком.
Сонце випромінює багато тепла. Багато вчених вважають, що використання сонячних променів безпосередньо вигідніше, ніж використання навіть атомної енергії. У країнах, де багато сонячних днів, вже діє обладнання, яке, використовуючи сонячне тепло, плавить метали, нагріває воду, виробляє електричний струм. Створення сонячних електростанцій, які б збирали сонячне тепло і перетворювали його на електрику, зменшили б кількість атомних чи теплових станцій, які потребують багато пального і забруднюють довкілля.
Люди з давнини поклонялися Сонцю як божеству. Стародавні греки називали бога Сонця Геліосом, єгиптяни – Ра, а наші предки-слов’яни – Ярилом. На честь Сонця складено безліч гімнів, віршів, пісень, казок тощо.
– А які твори про Сонце вам відомі? (Учні розповідають загадки, уривки пісень та віршів про Сонце.)
– Скільки приказок склав народ про Сонце! Назвіть їх. (Зо світу до ночі сонце не стуляє очі. Сонця в мішок не зловиш. Сонця решетом не вхопиш. Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає.)
Сонце світить дуже яскраво. Категорично забороняється дивитися на нього у бінокль, підзорну трубу і просто неозброєним оком. Це може порушити зір. Тільки через темні захисні окуляри можна дивитися на Сонце.
2. Гра “Так чи ні?”
– Сонце – не єдине джерело світла у Сонячній системі. Так чи ні?
– Усі планети, у тому числі Земля, лише відбивають сонячне світло. Так чи ні?
– Зорі не різняться між собою за розмірами. Так чи ні?
– Сонце – зоря середньої величини. Так чи ні?
3. Робота в парах
– Позначте правильну відповідь.
1. Сонце – це:
А) зоря;
Б) планета;
В) астероїд.
2. Сонячна система складається із:
А) Сонця і планет, що обертаються навколо нього;
Б) Сонця, планет, що обертаються навколо нього, і природних супутників;
В) Сонця, планет, що обертаються навколо нього, природних супутників, астероїдів, незліченних метеоритів і комет.
3. Відстань від Сонця до Землі складає:
А) 150 мільйонів кілометрів;
Б) 200 мільйонів кілометрів;
В) 70 мільйонів кілометрів;
Г) 100 мільйонів кілометрів.
4. Сонце має дуже важливе значення для життя на Землі, оскільки:
А) Сонце – джерело енергії для всіх процесів, що відбуваються на Землі;
Б) за півроку поставляє на Землю енергію, що дорівнює тій, яка знаходиться в усіх запасах мінерального палива на нашій планеті;
В) для рослин сонячне світло є джерелом енергії, необхідної для росту;
Г) усі твердження правильні.
4. Робота в групах
– Поміркуйте! Чому люди в давнину поклонялися Сонцю, будували на його честь храми?
5. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про Сонце як одну із зірок у Всесвіті.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чому Сонце називають зорею?
– Чому, якщо дивитися на Сонце із Землі, воно не видається великим?
– Чому Сонце постійно випромінює світло і тепло?
– Що сталося б, якби Сонце стало холодним і перестало випромінювати світло й тепло?
– Чому говорять: “Сонце – основа життя на Землі”?
– Чому використання сонячної енергії є важливим чинником збереження природи на Землі?
– Від чого залежить нагрівання земної поверхні сонячними променями?
– Чи можна спостерігати за Сонцем неозброєним оком?
– Як рослини використовують сонячну енергію?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 14-16.