Практична робота. Як діяти в небезпечній ситуації.
Мета. Ознайомити учнів із змістом і завданнями курсу “Основи здоров’я”; формувати уявлення про здоров’я як найбільшу цінність людського життя, про безпеку та небезпеку життєдіяльності людини; уміння виходити із небезпечних ситуацій; викликати інтерес до вивчення предмета “Основи здоров’я”; виховувати бажання берегти і зміцнювати своє здоров’я.
Обладнання. Макет рибки з картками-лусками, ватман, маркер, робочий зошит, підручник.
Хід уроку
I. Організаційний
II. Актуалізація опорних знань.
– Що таке здоров’я?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Повідомлення теми уроку.
– Викресліть цифри, які заховалися серед потрібних слів теми уроку.
Цінністьодинйдванеповторністьтрижиттячотириіп’ятьздоров’яшістьлюдини. сімБезпекавісімтадев’ятьнебезпекадесятьдляодинадцятьжиття.
2. Вправа “Золота рибка”.
– Діти, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Про що хочете дізнатись?
Поділіться з усіма своїми думками, записавши їх на картках-лусочках.
У кінці уроку перевіримо, чи справдились ваші очікування.
(Діти
3. Розповідь.
Здоров’я – найбільше благо, яке Бог подарував людині. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. Проте часто люди нехтують цим подарунком, забувають, що здоров’я втратити значно легше, аніж повернути.
4. Бесіда.
– Що, на вашу думку, може зробити життя щасливим? Розмістіть слова в порядку значущості для себе.
Дружна сім’я, великий будинок, добре оплачувана робота, здоров’я, освіта, надійні друзі, гроші, любов, гарна зовнішність, впевненість у собі, працьовитість, самостійність.
– Доберіть прикметники до слів життя та здоров’я. (Щасливе, веселе, цікаве, творче, безрадісне, важке.)
5. Робота з прислів’ями.
– Поміркуйте, чому з давніх-давен люди вважали здоров’я найбільшою цінністю. Як це знайшло відображення у народній мудрості: прислів’ях, приказках тощо?
– Без здоров’я немає щастя.
– Доки здоров’я служить, то людина не тужить.
– Було б здоров’я, а все інше наживемо.
– Здоровий злидар щасливіший від хворого багача.
– Здоров’я більше варте, як багатство.
– Здоров’я за гроші не купиш.
6. Розповідь.
З давніх-давен старші люди передавали нащадкам знання, що допомагали їм уникати небезпек, які можуть спіткати у житті. У прадавні часи – це захист від диких звірів, несприятливих погодніх умов і стихійних лих. Згодом люди навчилися захищатися від подібних природних небезпек. Натомість з’явилися нові загрози, пов’язані з діяльністю самих людей, що можуть спіткати у побуті, на дорогах, екологічні та інформаційні загрози.
7. “Мозковий штурм”.
Учні висловлюють свої думки щодо запитань: “Що таке безпека?”, “Що таке небезпека?”.
Правила:
– Кажіть все, що спаде вам на думку.
– Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
– Можна повторювати ідеї, запропоновані кимось іншим.
– Розширення запропонованої ідеї заохочується.
Узагальнені формулювання записують на ватмані.
Після закінчення мозкового штурму вчитель обговорює з учнями усі відповіді.
8. Робота з підручником.
А) Читання тексту у підручнику (с. 6).
Б) Обговорення прочитаного.
– Що таке безпека життєдіяльності?
– Які ситуації називаємо небезпечними?
-Як кожна людина повинна ставитися до свого життя? Знайдіть відповідь у статті підручника.
– Продовжіть речення: “Я почуваюся в безпеці, коли…”. (… поруч батьки, …я вдома, … поряд хтось із близьких дорослих тощо).
9. Вправа “Асоціативний кущ”.
Учні діляться на дві групи. На дошці схематично намальовано два кущі. Перша група складає слова, з якими у них асоціюється безпека, друга група – небезпека.
Кожен учень записує на гілках куща почергово.
10. Практична робота (робота в групах): “Як діяти в небезпечній ситуації”. Відпрацювання алгоритму дій у разі потрапляння в небезпечну ситуацію.
1 група: хтось намагається проникнути в оселю;
2 група: із вікна сусідньої квартири йде дим;
3 група: у дворі ви побачили невідомий пакет;
4 група: людину на пішохідній доріжці збив автомобіль.
Кожна група обговорює ситуацію. Через 6-7 хв. один доповідач повідомляє рішення групи та алгоритм дій у разі виникнення небезпечної ситуації за планом:
1) оголошення небезпеки, яка спіткала;
2) куди потрібно звертатися по допомогу;
3) що можна зробити, щоб уникнути такого роду небезпеки.
Перегляд відео “Правила поведінки на природі” (матеріал на диску).
Обговорення.
Пропонуємо переглянути та обговорити з учнями відеоролик “Як 9-річ – на дівчинка врятувала старшу за себе дитину” –
Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті.
2. Робота з віршем.
Життя твоє – безцінний дар.
Не забувай про це ніколи.
Ти спиш під зорями Стожар,
Чи з друзями ідеш до школи,
Живеш ти в місті чи в селі,
Подумай, як життя прожити.
Лариса Шевчук
– Які слова є найголовнішими у цьому вірші?
3. Робота з підручником (с. 8-9).
Читання притчі “Все залежить від тебе”.
– Чому потрібно берегти здоров’я і життя?
– Що впливає на життя і здоров’я людини?
– До яких наслідків може призвести нехтування правилами безпечної поведінки?
V. Підсумок уроку.
1. Відповіді на запитання.
– Що є найбільшою цінністю для людини?
– Чому потрібно берегти здоров’я?
– Чи впливає здоров’я на життя людини? Чому? Як?
– Що таке безпека життєдіяльності?
– Що таке небезпека для життя?
– Як вберегти себе від небезпечних для життя ситуацій?
2. Перегляд відеоролика “Заповіт Матері Терези” (матеріал на диску).