Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові. Розв’язування рівнянь (№№ 996-1003).
Мета. Закріплювати вміння учнів ділити трицифрові числа на двоцифрові, розв’язувати рівняння, задачі; розвивати математичне мовлення.
Обладнання. Таблиця усних обчислень (№ 67); картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Вписати в подану схему розв’язання задачі відповідні числа (№ 994).
Зачитати відповідь.
(Розв’язання:
(Відповідь: 5 мішків моркви.)
Б) Із завдання № 995 зачитати відповіді в порядку спадання.
(Відповідь: 32 (ост. 3); 27 (ост. 5); 26 (ост.6).)
2. Усні обчислення.
А) Завдання № 996.
Б) Робота з таблицею № 67.
В) Задача.
За перший день туристи пройшли 20 км, за другий – того, що за перший, за третій – того, що пройшли за другий, а за четвертин – того, що за третій. Скільки кілометрів туристи пройшли за четвертий день? (5 км)
3. Завдання для опитування (за вибором учня).
Картка № 1
1) Із пункту
(Відповідь: через 2 години.)
2) 1678 • 508 (= 852 424)
Картка № 2
1) Один вертоліт пролетів 700 км, а другий – 420 км. Перший вертоліт був у польоті на 2 год довше, ніж другий. Скільки годин був у польоті кожний вертоліт, якщо їхні швидкості однакові?
Вказівка. Перший вертоліт пролетів більше (на скільки більше?), бо був у польоті на 2 год довше. (Відповідь: 5 год, 3 год.)
2) 1324 • 603 (= 798 372)
Фізкультхвилинка.
II. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача.
З кожного із 14 га зібрали по 38 ц зерна кукурудзи, а з 6 га – по 48 ц. Знайди середню урожайність кукурудзи.
Середня врожайність це середня маса кукурудзи, зібраної з 1 га.
Якщо по 38 ц збирали з 14 га, то 38 ц виступає доданком 14 разів. Якщо по 48 ц збирали з 6 га, то 48 ц має бути доданком 6 разів, тобто:
Порівняйте це розв’язання виразом з розв’язанням діями, поданим у підручнику до задачі № 1000.
Б) Задача № 1001 (учні розв’язують самостійно діями або виразом після детального її аналізу).
((108 + 12) : (12 + 6) = 180 : 18 = 10 (ц).)
2. Складання й обчислення значень виразів (№ 997 (2)).
806 + 806 : 31 = 832
3. Самостійне розв’язування рівнянь (№ 998).
(х = 36; х = 46; х = 4.)
III. Підсумок уроку.
(18 • 2 + 4) : 5 • 10 (= 80)
(170 + 13 • 10) : 3 : 50 (= 2)
– Як знайти середню швидкість автомобіля? (Потрібно всю відстань, яку пройшов автомобіль, поділити на весь час, за який ця відстань була пройдена.)
– Як знайти середню врожайність пшениці? (Потрібно масу пшениці, зібраної з усього поля, поділити на площу цього поля.)
IV. Домашнє завдання.
№№ 1002, 1003 (с. 158).