Тема. Ділення виду 45780 : 60 і 299600 : 700. Задачі на рух (№№ 893 – 901).
Мета. Вчити учнів виконувати ділення багатоцифрових чисел на круглі двоцифрові і трицифрові числа; закріплювати вміння розв’язувати задачі на рух.
Обладнання. Таблиця “Задачі на рух”; картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Із завдання № 892 зачитати значення виразів на ділення на двоцифрові числа. (Відповідь: 966 : 42 = 23; 252 : 42 = 6; 161 : 30 = 5 (ост. 11); 275 : 40 = 6
(ост. 35).)
Б)
(Розв’язання:
1) 8 • 10 = 80 (м2) – площа, яку займають огірки;
2) 8 • 8 = 64 (м2) – площа, відведена під помідора;
3) 2 • 8 = 6 (м2) – площа, яку займає салат.)
2. Усні обчислення.
А) Вставити потрібне число.
якщо остача найбільша з можливих.
В) Космічний корабель робить 2 витки навколо Землі за 3 год. Скільки годин рухався по орбіті космічний корабель, якщо він облетів Землю 16 разів? (24 год) Для розв’язування задачі на дошці заздалегідь виконати короткий запис.
2 в. –
16 в. – ? год
Якщо витків корабель зробить у 8 разів більше, то і часу для цього потрібно у 8 разів більше. (16 : 2 = 8 (разів); 3 • 8 = 24 (год).)
3. Завдання для опитування (за варіантами).
Варіант 1
За поданим планом ділянки знайди, яку площу окремо відведено для динь, кавунів і кабачків.
(Відповідь: 100 м2; 140 м2; 60 м2.)
Варіант 2
За поданим планом ділянки знайди, яку площу окремо відведено для гарбузів, петрушки і квасолі.
(Відповідь: 40 м2, 20 м2, 30 м2.)
Додаткове завдання. Площа квадрата 2500 см2. Обчисли периметр цього квадрата. (Відповідь: 200 см.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота за вправою № 893.
2. Пояснення. Ділення круглого багатоцифрового числа на кругле двоцифрове число.
Перше неповне ділене 325 сотень. У частці буде три цифри. Поділимо 325 сотень на 60. Для цього 32 поділимо на 6, буде 5 (сотень). Множимо 60 на 5, буде 300. В остачі 25 сотень. Друге неповне ділене 258 десятків, яке поділимо на 60 і одержимо 4 десятки. Множимо 60 на 4, буде 240 десятків. В остачі 18 десятків.
Третє неповне ділене 180 одиниць ділимо на 60, буде 3 одиниці. Остачі немає. Частка 543.
У ході письмового ділення ми користувалися правилом ділення сухій на число.
32580 : 60 = (30000 + 2400 + 180) : 60 = 500 + 40 + 3.
3. Первинне закріплення вивченого.
А) Вправа № 895.
Б) Вправа № 896.
В) Виконання завдання № 897 (з коментуванням).
(Відповідь: 287: 384.)
Г) Самостійна робота.
16300 : 50 (= 326) 13080 : 40 (= 327)
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 894
– Яка швидкість колісного трактора? (30 км/год)
– А гусеничного? (Невідома.)
– Як знайти швидкість гусеничного трактора? (30 – 20 = 10 (км/год)
– Маючи швидкості обох тракторів, про що можемо дізнатися? (З якою швидкістю віддаляються трактори.)
– Що для цього треба зробити? (30 + 10 = 40 (км/год).)
– Відомо, що трактори почали відділятися на відстані 40 км, а через деякий час опинилися на відстані 120 км. Отже, вони віддалилися на 80 км від населених пунктів. Щоб знайти, скільки годин тривало віддалення, потрібно 80 : 40 = 2 (год)
– Запишіть розв’язання задачі самостійно.
Б) Задача № 898.
Учні з високим і достатнім рівнем розв’язують задачу самостійно, після чого записують її розв’язання виразом. Для контролю вчитель може запропонувати схему виразу:
(480 : (480 : 6 : 4 • 3) = 8 (год).)
IV. Підсумок уроку.
Велосипедист проїхав 40 км за 4 год. За скільки годин подолає цю відстань пішохід, якщо його швидкість становить швидкості велосипедиста. (Відповідь: 8 год. Міркування можуть бути такими: швидкість пішохода в 2 рази менша від швидкості велосипедиста, отож, пішоходу потрібно часу в 2 рази більше, ніж велосипедисту.)
V. Домашнє завдання.
№№ 900, 901 (с. 144).