Мета: сформувати знання про явище дисперсії світла; навчити спостерігати явище дисперсії; звернути увагу учнів на практичне застосування набутих знань; розвивати пізнавальний інтерес учнів.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та наочність: портрет Ньютона, досліди з призмою, дослід з диском, який обертається.
Плакати: “Колір”
Відеофрагмент: дослід Ньютона з дисперсії світла.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань та вмінь
Запитання для фронтального
– Який розділ науки називають оптикою?
– Як Ви гадаєте, чому утворюється веселка?
IV. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нової теми
– Визначення дисперсії.
– Порядок кольорів у спектрі.
– Забарвлення предметів.
– Утворення веселки.
Опорний конспект
Ч ЖГ | Ж З | Б С Ф | |
Довжина хвилі | Max | ? | Min |
Частота | Min | ? | Max |
Швидкість | Max | ? | Min |
Показник | Min | ? | Max |
V. Закріплення нових знань і вмінь
– Чому при проходженні світла крізь скляну призму відбувається розкладення світла на кілька кольорів?
– Чи можна отримати спектр на екрані, якщо білий промінь світла падає на бічну грань призми під кутом падіння 0°?
– Назвіть основні та вторинні кольори.
– Як буде виглядати білий надпис на червоному тлі, якщо його освітити зеленим світлом?
– Як буде виглядати червоний надпис на білому тлі, якщо його освітити зеленим світлом?
– Як буде виглядати червоний надпис на білому тлі, якщо його освітити червоним світлом?
– Якого кольору має бути скло, крізь яке можна побачити синій напис на білому папері?
VI. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання
– Завдання за підручником. Вивчити конспект, § 25, стор. 163 вправа письмово.
– Завдання за задачником:
– Додаткове завдання. Порядок кольорів у спектрі можна запам’ятати за допомогою відомої фрази російською мовою: “Каждый охотник желаетзнать, где сидит фазан”. Складіть аналогічну фразу українською мовою.