МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ДІЄСЛОВО
& 9 Дієслова І і II дієвідмін. Дієвідмінювання дієслів теперішнього й майбутнього часу
Дієвідмінюванням називається зміна дієслова за особами та числами. За особовими закінченнями дієслів теперішнього часу недоконаного виду й майбутнього часу доконаного виду розрізняємо два типи дієвідмінювання – першу та другу дієвідміни. Дієслова минулого часу за особами не змінюються.
77
1. Запишіть дієслова І і II дієвідмін окремо у дві колонки.
Слухає, хазяйнуєте,
2. Якщо ви правильно виконали завдання, то з перших літер слів кожної колонки отримаєте продовження грузинського прислів’я “Зла людина вважає, що всі люди…”. Прокоментуйте його.
Щоб перевірити, яку букву писати в ненаголошеному особовому закінченні дієслова, потрібно визначити дієвідміну дієслова. Найпростіше визначити дієвідміну за закінченням 3-ї особи множини теперішнього часу недоконаного виду чи майбутнього часу доконаного виду.
І дієвідміна | II дієвідміна |
Дієслова | |
-уть (-ють): В’яжуть, тому в’яжеш, в’яжемо; прочитають, тому прочитаєш, прочитаємо | -ать (-ять): Побачать, тому побачиш, побачимо; Сидять, тому сидимо, сидите |
78
1. Спишіть текст, знімаючи риски та вставляючи пропущені букви (де потрібно).
Щоб спілкуван..я було ц..кавим, потрібно вміти висловлюватися. Чи стеж..те ви за своєю мовою? Від чого залеж..ть умін..я правильно говорити? На/сам/перед – від вибору слів.
Справді, якщо мало чита..ш і не ма..ш практики спілкування, твоя мова не/цікава: говор..ш затинаючись, часто замовка..ш, підшуку..ш потрібні слова. Як же позбутися цієї вади? Допоможуть вправи: наприклад, чита..те якийсь не/в..ликий твір, пер..кажіть його вголос. Сид..те за комп’ютером – не лінуйт..ся перевірити написання слова за інтерактивним словником. Сприймайте з вдячністю слушні мовні поради.
2. Визначте, до якої дієвідміни належать дієслова, використані в тексті.
Зразки дієвідмінювання дієслів І дієвідміни
Особа | Теперішній час | Майбутній час (доконаний вид) | |||
Однина | 1-ша | Росту | Сміюся | Виросту | Засміюся |
2-га | Ростеш | Смієшся | Виростеш | Засмієшся | |
3-тя | Росте | Сміється | Виросте | Засміється | |
Множина | 1-ша | Ростемо | Сміємося | Виростемо | Засміємося |
2-га | Ростете | Смієтеся | Виростете | Засмієтеся | |
3-тя | Ростуть | Сміються | Виростуть | Засміються |
79
1. Розгляньте таблицю “Зразки дієвідмінювання дієслів і дієвідміни”.
2. Доберіть власні зразки дієвідмінювання дієслів І дієвідміни: два дієслова теперішнього і два дієслова майбутнього часу доконаного виду. Провідміняйте їх в однині та множині; запишіть, підкресливши закінчення.
3. Провідміняйте в однині та множині у формі теперішнього й майбутнього часу (доконаного виду) дієслова триматися, утриматися.
4. Зробіть звуковий запис особових форм цих дієслів: тримаєшся, утримуються.
Зразки дієвідмінювання дієслів II дієвідміни
Особа | Теперішній час | Майбутній час (доконаний вид) | |||
Однина | 1-ша | Мовчу | Сплю | Змовчу | Просплю |
2-га | Мовчиш | Спиш | Змовчиш | Проспиш | |
3-тя | Мовчить | Спить | Змовчить | Проспить | |
Множина | 1-ша | Мовчимо | Спимо | Змовчимо | Проспимо |
2-га | Мовчите | Спите | Змовчите | Проспите | |
3-тя | Мовчать | Сплять | Змовчать | Просплять |
80
1. Розгляньте таблицю “Зразки дієвідмінювання дієслів II дієвідміни”.
2. Доберіть власні зразки дієвідмінювання дієслів II дієвідміни: два дієслова теперішнього і два дієслова майбутнього часу доконаного виду. Провідміняйте їх в однині та множині; запишіть, підкресливши закінчення.
3. Провідміняйте в однині та множині, у формі теперішнього й майбутнього часу (доконаного виду) дієслова цікавитися, зацікавитися.
4. Зробіть звуковий запис особових форм цих дієслів: цікавишся, зацікавляться.
Зразки дієвідмінювання форм дієслів недоконаного виду майбутнього часу
Особа | Проста форма | Складена форма | |||
Однина | 1-ша | Нестиму | Ловитиму | Буду нести | Буду Ловити |
2-га | Нестимеш | Ловитимеш | Будеш нести | Будеш Ловити | |
3-тя | Нестиме | Ловитиме | Буде нести | Буде Ловити | |
Множина | 1-ша | Нестимемо | Ловитимемо | Будемо нести | Будемо Ловити |
2-га | Нестимете | Ловитимете | Будете нести | Будете Ловити | |
3-тя | Нестимуть | Ловитимуть | Будуть нести | Будуть Ловити |
Дієслова майбутнього часу недоконаного виду не поділяються на дієвідміни. У простих формах майбутнього часу вони мають однакові закінчення. У складених формах відмінюється лише допоміжне дієслово бути.
81
Розгляньте таблицю “Зразки дієвідмінювання форм дієслів недоконаного виду майбутнього часу”. Доберіть власні зразки дієвідмінювання дієслів: по два дієслова в простій і складеній формі. Провідміняйте їх в однині та множині. Запишіть, підкресливши закінчення.
82
1. Виконайте вправу за варіантами (перший варіант – для дівчат, другий варіант – для хлопців).
2. Запишіть тести, поставивши дієслова в дужках у потрібній формі. Замість крапок поставте пропущені букви. Поясніть правопис ненаголошених голосних у закінченнях дієслівних форм.
Варіант 1
1. Очищуючи шкіру обли..я, ви найчастіше (використовувати)
А косметичні д..ски
Б власні пальці
В те, що є в косм..тич..і
2. Щоб шкіра обличчя була доглянутою, ви (надавати перевагу) споживанню
А стравам швидкого пр..готування
Б солодкій газова..ій воді
В овочам і фруктам
3. Для правильного догляду за шкірою обличчя ви (виб..рати)
А будь-який косметичний крем
Б спеціально дібрані до вашого типу шкіри засоби г..г..єни
В засоби, якими (кор..стуватися) подруги
4. Під час п..рерви в школі ви (спож..вати) їжу
А на х..ду
Б не виходячи з класу й гортаюч.. підручник
В в..дальні, шкільному буфеті
5. Дбаючи про здоров’я, ви
А (виб..рати) час для прогулянок і занять фізкультурою на свіжому повітрі
Б після уроків весь час (сидіти) за комп’ютером, граюч.. або працюючи
В (лягати) спати після 24-ї години
Варіант 2
1. Обираючи взу..я під кла..ичний костюм, ви (взувають)
А туфлі
Б кросівки В кеди
2. Ви (вибирають) краватку під
А колір очей
Б колір взуття
В кольорову гаму костюм.. чи сорочки
3. Ви вранці (кладуть) в кишеню
А шпаргалки
Б чисту носову хустинку
В мобільний телефон
4. Після інт..нсивних вправ на уроці фізкультури ви
А (ідуть) на наступний урок у спортивній формі
Б (міняють) тільки взуття
В (змінюють) спортивну форму на шкільний костюм і (перевзуваються)
5. Ви (вважають), що хлопець вашого віку
А (мають) регулярно стежити за зовнішнім виглядом: користуватися засобами гігієни й косметичними засобами для підлітків
Б (можуть) не стежити за зовнішністю
В (прагнуть) пр..вернути до себе увагу не зовнішнім виглядом
3. Дайте відповіді на тест. Зіставте їх із ключем тесту. (Ключ до тесту: 1 А, 2В, ЗБ, 4В, 5А). Зробіть висновки для себе.
– Тату, – питає Олег, – чи вмієш ти із заплющеними очима писати своє прізвище?
– Звичайно.
– То напиши його, будь ласка, у моєму щоденнику.
83
1. Прочитайте уривок із вірша Л. Костенко. Випишіть дієслова II дієвідміни.
Люблю чернігівську дорогу –
Весною, влітку, восени.
Там досі моляться Стрибогу
Високі й сонні ясени.
Дівчата ходять, мов княгині.
Цвітуть смарагдові луги.
Русявокосі Берегині
Позолотили береги.
Там переходять шлях уповні.
Під осінь в кожному селі
Немов димки димлять жертовні –
Копають люди картоплі…
2. Запишіть зразки дієвідмінювання одного з виписаних дієслів в однині та множині.
Дієслова бути, їсти, дати, розповісти, доповісти, відповісти тощо мають нетипові форми відмінювання.
Зразки дієвідмінювання дієслів їсти (у теперішньому часі), дати, розповісти (у майбутньому часі)
Особа | Однина | Множина | ||||
1-ша | Їм | Дам | Розповім | Їмо | Дамо | Розповімо |
2-га | Їси | Даси | Розповіси | Їсте | Дасте | Розповісте |
3-тя | Їсть | Дасть | Розповість | Їдять | Дадуть | Розповідять |
У сучасній українській мові форма 3-ї особи множини дієслів доповідять, розповідять, відповідять уживається рідко. Частіше використовуємо форми дадуть відповідь, зроблять доповідь, розкажуть.
Дієслово бути в усіх особах і числах теперішнього часу має форму є.
84
1. Прочитайте уривок із твору.
Хто ти є?
…Якби ж то вона знала. Звичайно, вона – Софія Амундсен, але хто це? Вона не може відповісти. Цього вона ще по-справжньому не збагнула…
Софію ніколи не задовольняла її зовнішність. Вона часто чула, що в неї гарні мигдалеві очі, але тільки й того, бо ніс у неї був замалий, а рот трохи завеликий. Найбільше їй не подобалося гладке волосся, яке неможливо було укласти в зачіску. Її волоссю не допомагали ані лак, ані гель…
Чи не смішно, що вона не може розповісти, хто вона така? І чи не абсурдно, що ніяк не може визначити, яка ж у неї зовнішність? Дали їй ту зовнішність батьки… Добре, що такі думки лише зрідка спливали в її свідомості. Можливо, вона й може вибирати собі друзів, але годі вибирати саму себе… (За Ю. Гордером).
2. Випишіть дієслова, що мають нетипові форми відмінювання.
Запишіть особові форми цих дієслів в однині та множині.
При дієвідмінюванні відбувається чергування приголосних в особових формах.
Чергування приголосних в особових формах
І дієвідміна | ІІ дієвідміна | |
В особових формах однини й множини | У 1 – й особі однини | У 1 – й особі однини і в 3-й особі множини |
Г-ж: могти – можу, можемо З-ж: мазати – мажу, мажуть К-ч: пекти – печу, печуть Х-ш: колихати – колишу, колишете С-ш: чесати – чеше, чешуть Т-ч: хотіти – хочу, хочемо Ст-щ: засвистати – засвищу, засвищуть П-пл: сипати – сиплеш, сиплють | Д-дж: водити – воджу, але водять З-ж: возити – вожу, але возять Зд-ждж: їздити – їжджу, але їздять С-ш: просити – прошу, але просять Т-ч: тремтіти – тремчу, але тремтять ст-щ: мостити – мощу, але мостять | П-пл: терпіти – терплю, терплять В-вл: ловити – ловлю, ловлять Б-бл: любити – люблю, люблять ф-фл: графити – графлю, графлять М-мл: ломити – ломлю, ломлять |
Примітка. У дієслові бігти (II дієвідміна) чергування г-ж відбувається в усіх особах: біжу, біжиш, біжить, біжимо, біжите, біжать.
85
1. Спишіть текст, ставлячи дієслова в дужках у потрібну особову форму.
Не все, що (бути) нині модним, личить вам. Вибирайте одяг відповідно до того, що вам пасує. Усі (хотіти) одягатися сучасно й гарно. Та не всі (могти) мати великий гардероб. Тому потрібно добирати основні елементи одягу, які за стилем і кольоровою гамою (дати) можливість робити безліч комбінацій. Особливо дівчата (любити) якнайшвидше наповнити шафу супермодними речами. Не поспішайте. Смак і фантазія (допомогти) “осучаснити” ваші, на перший погляд, немодні речі (За І. Томаном).
2. Поясніть орфограми в утворених особових формах дієслів.